لخته خون در پریودی نشانه چیست؟

لخته خون در پریودی نشانه چیست؟

3/5 - (10 امتیاز)

امروز می خواهیم به سوال یکی از کاربران مبنی بر لخته خون در پریودی نشانه چیست؟ پاسخ دهیم. آیا می دانستید رنگ لخته خون در پریودی می‌تواند نشانگر میزان سلامتی شما باشد؟ ما در این مطلب برای شما به طور کامل توضیح می‌دهیم که خون قاعدگی از کجا خارج می‌شود. رنگ هر لخته خون چه مفهومی دارد و چه زمانی باید نگران این لخته خون‌ها باشید. همچنین در ادامه در خصوص مشکلاتی همچون مسدود شدن راه رحم، بهم‌ریختگی هورمونی، سرطان رحم و سقط جنین صحبت می‌کنیم.

خون قاعدگی از کجا خارج میشه؟

قاعدگی توسط هورمون ها هدایت می شود. غده هیپوفیز در مغز و تخمدان‌ها در زنان، هورمون‌های خاصی را در زمان‌های مشخصی در طول چرخه قاعدگی تولید و ترشح می‌کنند. این هورمون ها باعث ضخیم شدن پوشش داخلی رحم می شود و اگر حاملگی رخ ندهد پوشش داخلی رحم شما می شکند و می ریزد. بدین ترتیب عادت ماهیانه در افراد رخ می دهد.

خون قاعدگی از خون بدن و بخشی از سلول های دیواره رحم تشکیل شده است و از طریق دهانه رحم و واژن از بدن خارج می‌شود.

مقاله تصادفی: جلو افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟

منظور از لخته خون در پریود چیست؟

لخته های قاعدگی مخلوطی از سلول های خونی، بافت پوششی رحم و پروتئین های موجود در خون هستند که به تنظیم جریان آن کمک می کنند.

در طول قاعدگی، سلول‌های آندومتر که رحم را پوشانده‌اند از بدن خارج می‌شوند. با این اتفاق، بدن پروتئین‌هایی آزاد می‌کند که باعث انعقاد خون در رحم می‌شود. این انعقاد از ادامه خونریزی عروق خونی در پوشش رحم جلوگیری می‌کند.

خونی که بدن قبلاً ریخته است نیز حاوی این پروتئین های انعقادی است. هنگامی که جریان بسیار زیاد است، پروتئین های انعقادی در خون ممکن است شروع به جمع شدن کنند و در نتیجه لخته‌های قاعدگی ایجاد شود.

این اتفاق معمولا زمانی اتفاق می افتد که خون قاعدگی قبل از خروج از بدن در رحم یا واژن جمع شود. در برخی از شرایط جسمی لخته‌های خونی بزرگ، اغلب همراه با خونریزی شدید قاعدگی یا درد همراه می شود.

آخرین مقالات :علت کم شدن خون قاعدگی (پریود بدون خونریزی)چیست؟

لخته خون در پریودی نشانه ای دارد؟

میزان، طول و دفعات خونریزی قاعدگی از ماه به ماه و از زن به زن دیگر متفاوت است. این تنوع طبیعی است و به دلیل رژیم غذایی و عوامل سبک زندگی رخ می دهد.

بافت ضخیم و ژله مانند لخته قاعدگی به جلوگیری از خروج خون بیش از حد کمک می کند.

لخته‌های قاعدگی معمولاً زمانی رخ می‌دهند که جریان خون زیاد باشد. آنها در 2 روز اول قاعدگی که معمولاً سنگین‌ترین قسمت پریود است، شایع‌تر هستند.

لخته ها می توانند رنگ روشن یا قرمز تیره تر و عمیق تر داشته باشند. لخته های بزرگتر ممکن است سیاه به نظر برسند. خون قاعدگی در پایان هر قاعدگی تیره‌تر و قهوه‌ای‌تر به نظر می‌رسد، زیرا خون پیرتر می‌شود و با سرعت کمتری از بدن خارج می‌شود.

دفع لخته خون در دوران قاعدگی نیز کاملا طبیعی است. با این حال، به ندرت دفع لخته خون‌های بزرگ ممکن است نشانه‌ مشکل باشد.

مقاله جدید سایت: آیا افتادگی رحم باعث ناباروری می شود

چه زمانی لخته خون در پریود می‌تواند خطرناک باشد؟

 

چه زمانی لخته خون در پریود می‌تواند خطرناک باشد؟

 

اگرچه وجود لخته خون در طول قاعدگی طبیعی است، اما 5 علامت می تواند نشانه مشکل باشد؛ که اگر شما آن ها را دارید، پیشنهاد می کنیم با پزشک مشورت کنید. این علائم شامل موارد زیر می شود:

  • اندازه لخته خون هایی که بزرگتر از یک چهارم اینچ است
  • مشاهده لخته خون به صورت مکرر
  • دفع لخته خون با درد قابل توجه
  • دفع لخته خون به میزان پر فشار، به طوری که فرد مجبور شود حداقل هر 1 تا 2 ساعت یک بار پد یا تامپون خود را تعویض کند

گفتنی است، استفاده زیاد از پد بهداشتی و تماس آن با پوست و همچنین رطوبت بیش از حد نوار بهداشتی بعضا سبب حساسیت یا راش پوستی می‌شود که خارش و ناراحتی را برای بانوان به دنبال دارد.

نوار بهداشتی سافت یا پنبه ای پنبه ریز مناسب ترین پد برای افراد حساس است چراکه در تولید آن از لایه کتان استفاده شده است. اگر شما هم پوست حساسی دارید، می توانید این محصول را از اینجا خریداری کنید.

مطلب جالب: پریود مردانه

همچنین 7 شرایط زیر ممکن است باعث لخته شدن قاعدگی غیرطبیعی شود:

  1. شرایط تیروئید
  2. پولیپ و فیبروم
  3. کنترل بارداری
  4. داروها
  5. سقط جنین
  6. اندومتریوز
  7. سندرم پلی کیستیک تخمدان (PCOS)

البته بسیاری از بیماری‌های مزمن که نادر نیز هستند می‌توانند بر پریود شما تأثیر بگذارند و آن را سنگین‌تر از آنچه باید باشد کنند. بیماری‌هایی همچون تیروئید، آدنومیوز، اختلالات خونی مانند بیماری فون ویلبراند، انواع خاصی از سرطان‌ها و بیماری‌های التهابی لگن (یا PID).

به هر اگر احساس می کنید که میزان لخته خون های شما بزرگ تر از حد معمول است یا هر نگرانی دیگری در خصوص بیماری هایی که ذکر شد دارید بهتر است که در مورد تجربه خود با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا بتوانید به آرامشی که شایسته آن هستید دست یابید.

مطلب تصادفی: احتمال بارداری 7 روز بعد از پریود

لخته خون سفید در پریودی نشانه چیست؟

 

لخته خون سفید در پریودی نشانه چیست؟

 

لخته خون سفید یا صورتی روشن می‌تواند به سه دلیل متفاوت رخ دهد که شامل کم‌خونی، میزان استروژن کم، خونریزی تخمک‌گذاری و سرطان دهانه رحم می‌شود. در ادامه هر کدام را به طور خلاصه برایتان توضیح می‌دهیم.

  1. سطح پایین استروژن یا کم‌خونی

خون صورتی روشن تا سفید در ابتدا و انتهای قاعدگی می‌تواند به دلیل کم خونی یا میزان کم خون تازه در بدن شما باشد. اما اگر در چندین دوره پریودی خود همیشه رنگ لخته خون شما صورتی یا سفید رنگ است احتمالا به دلیل پایین بودن سطح استروژن شماست. یکی دیگر از علائم سطح پایین استروژن، خشکی واژن است. اگر هر دو این علائم را دارا هستید، توصیه می‌کنیم که حتما با یک پزشک زنان مشورت کنید.

  1. خونریزی تخمک گذاری

ممکن است بعضی افراد در اواسط سیکل تخمک‌گذاری خود نیز با لخته خون سفید یا صورتی مواجه شوند که این نیز امری کاملا عادی و طبیعی است.

  1. سرطان دهانه رحم

اگر لخته خون سفید یا ترشحات صورتی رنگ واژینال را حتی در زمانی که پریود نیستید، مشاهده می‌کنید می تواند این مسئله نشانه سرطان دهانه رحم باشد و باید آن را با پزشک خود مطرح کنید.

شاید برایتان مفید باشد: آمنوره ثانویه چیست؟

مسدود شدن راه رحم

لوله های فالوپ دو لوله نازک هستند که در هر طرف رحم قرار دارند و به هدایت تخمک بالغ از تخمدان ها به رحم کمک می کنند. مسدود شدن لوله فالوپ، که به نام ناباروری فاکتور لوله‌ای نیز شناخته می‌شود، زمانی است که یک انسداد، مانند زخم، چسبندگی یا عفونت، مانع از حرکت تخمک به پایین لوله شود. این مشکل می‌تواند در یک یا هر دو سمت لوله ها رخ دهد. همچنین این امکان وجود دارد که لوله به طور کامل مسدود نشود، بلکه فقط تا حدی مسدود شود. این اتفاق نیز می تواند سبب خطر حاملگی لوله ای یا حاملگی خارج رحمی را افزایش دهد. به طور کلی مسدود شدن راه رحم علت ناباروری در 30 درصد از افراد نابارور است.

خب بریم و به ادامه پاسخ به سوال لخته خون در پریودی نشانه چیست؟ بپردازیم.

بهم خوردن تعادل هورمونی

 

بهم خوردن تعادل هورمونی

 

هورمون های شما نقش مهمی در سلامت کلی شما دارند. در نتیجه، طیف وسیعی از علائم و نشانه‌ها وجود دارد که می‌تواند نشانه عدم تعادل هورمونی باشد. علائم یا نشانه های شما بستگی به این دارد که کدام هورمون یا غدد به درستی کار نمی کنند.

هنگامی که شما دچار عدم تعادل هورمونی می شوید، مقداری از هورمون خاصی بیش از حد یا خیلی کم ترشح می شود.

به طور کلی علائم عدم تعادل هورمونی که برای همه افراد وجود دارد، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش وزن
  • قوز چربی بین شانه ها
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح و گاهی ناگهانی
  • خستگی
  • ضعف عضلانی
  • درد عضلانی، حساسیت و سفتی
  • درد، سفتی یا تورم در مفاصل شما
  • افزایش یا کاهش ضربان قلب
  • تعریق
  • افزایش حساسیت به سرما یا گرما
  • یبوست یا اجابت مزاج مکرر
  • تکرر ادرار
  • افزایش تشنگی
  • افزایش گرسنگی
  • کاهش میل جنسی
  • افسردگی
  • عصبی بودن، اضطراب یا تحریک پذیری
  • تاری دید
  • ناباروری
  • موهای نازک یا موهای نازک و شکننده
  • پوست خشک
  • صورت پف کرده
  • صورت گرد

به خاطر داشته باشید که داشتن یک یا چند مورد از این موارد لزوماً به معنای عدم تعادل هورمونی شما نیست. بنابراین، اگر متوجه شدید که با تغییرات قابل توجهی در بدن یا سطح انرژی خود روبرو هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

سرطان رحم یا لگن
سرطان رحم شامل دو نوع سرطان آندومتر (شایع تر) و سارکوم رحم است. علائم سرطان رحم شامل خونریزی بین قاعدگی یا بعد از یائسگی است. سرطان آندومتر در آندومتر، پوشش داخلی رحم شما ایجاد می شود و بر سیستم تولید مثل شما تأثیر می گذارد. سارکوم رحم در میومتر، دیواره عضلانی رحم شما ایجاد می شود و بسیار نادر است. درمان سرطان رحم اغلب با هیسترکتومی برای برداشتن رحم انجام می شود.

مقاله منتخب: علت دوبار پریود شدن در یک ماه چیست؟

چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از موارد زیر برای شما پیش آمده است بهتر است که به پزشک زنان مراجعه کنید:

  • شما تا سن 16 سالگی پریود نشده اید.
  • شما سه ماه یا بیشتر پریود نمی شوید.
  • شما به طور ناگهانی بیش از روزهای معمول خونریزی دارید.
  • خونریزی شما بسیار کمتر یا شدیدتر از حد معمول است.
  • در دوران پریود درد شدیدی دارید.
  • بین پریودها خونریزی دارید.
  • پس از استفاده از تامپون احساس بیماری می کنید.
  • فکر می کنید ممکن است باردار باشید. برای مثال، رابطه جنسی داشته اید و عادت ماهانه شما حداقل پنج روز تاخیر دارد.
  • قاعدگی شما در عرض سه ماه پس از قطع قرص های ضدبارداری برنگشته است و می دانید که باردار نیستید.
  • هر گونه سوال یا نگرانی در مورد پریود یا بارداری احتمالی خود دارید.

آنچه در این مطلب گفته شد

ما در این مطلب سعی کردیم در خصوص نگرانی های شما در دوران پریود صحبت کنیم و در کنار آن به مشکلات و بیمارهای دستگاه تولید مثل اشاره کردیم. این که چه وضعیتی در دوره قاعدگی طبیعی است و چه نشانه هایی نیاز به توجه بیشتر دارد. اگر احساس می کنید مشکلات دیگری وجود دارد که ما در این مطلب به آن نپرداختیم لطفا آن را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

 

منابع:

panberes

https://www.natracare.com/blog/what-period-blood-telling-you/

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/10132-menstrual-cycle#:~:text=Menstrual%20blood%20%E2%80%94%20which%20is%20partly,chemical%20messengers%20in%20your%20body.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/endometrial-cancer/symptoms-causes/syc-20352461#:~:text=Endometrial%20cancer%20is%20a%20type,is%20sometimes%20called%20uterine%20cancer.

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/16409-uterine-cancer

https://www.healthline.com/health/hormonal-imbalance#signs-or-symptoms

https://en.wikipedia.org/wiki/Abortion

https://www.verywellfamily.com/all-about-blocked-fallopian-tubes-1959927#:~:text=A%20blocked%20fallopian%20tube%2C%20which,of%20infertile%20people%20with%20ovaries.

https://www.healthline.com/health/womens-health/blocked-fallopian-tubes#diagnosis

https://www.plannedparenthood.org/learn/ask-experts/how-long-do-you-bleed-after-an-abortion

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *