جلو افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟

جلو افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟

3.4/5 - (79 امتیاز)

خب بریم تا با هم بررسی کنیم جلو افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟ در این مواقع نگران نشوید، علت‌های زیادی برای پریود زود هنگام وجود دارد و اکثرا طبیعی هستند. اگر هر چند وقت یکبار این موضوع را تجربه کنید، احتمالاً جای نگرانی نیست، چون تغییرات جزئی در چرخه قاعدگی رایج است.

 

جلو افتادن پریود معمولا به دلیل تغییرات هورمونی به خصوص در دوران بلوغ و یائسگی است. بیماری‌های زمینه‌ای، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و اندومتریوز هم ممکن است باعث بی‌نظمی در چرخه قاعدگی شود.

 

چه دلایلی باعث جلو افتادن پریود می‌شود؟

چه دلایلی باعث جلو افتادن پریود می‌شود؟

  1. تغییر در رژیم غذایی یا برنامه ورزشی

رژیم غذایی و ورزش بر میزان ترشح هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد و در واقع هورمون‌ها هستند که چرخه قاعدگی را کنترل می‌کنند. اگر به تازگی رژیم غذایی یا برنامه ورزشی جدیدی را شروع کرده‌اید، ممکن است پریود شما زودتر از موقع اتفاق بیفتد. همچنین افزایش شدید وزن یا کاهش وزن ناگهانی هم می‌تواند سطح هورمون‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و نظم چرخه قاعدگی را به هم بزند.

  1. استرس

استرس تغییرات شیمیایی زیادی را در بدن ایجاد می‌کند و یکی از دلایل اصلی جلو افتادن پریود است. البته توجه داشته باشید که استرس می‌تواند باعث تاخیر در پریود هم بشود.

  1. تغییر در روال همیشگی زندگی

هر تغییر در روال عادی و منظم زندگی مانند سفر و تعطیلات می‌تواند باعث تغییراتی در ترشح هورمون‌ها در بدن شود. در مورد خواب هم این موضوع مطرح است. تغییرات شدید در برنامه خواب سطح هورمون‌هایی که بر چرخه قاعدگی تاثیر گذارند را تغییر می‌دهد. این تغییر در هورمون‌ها چرخه قاعدگی را تغییر می‌دهد و می‌تواند باعث ‌شود زودتر از موعد پریود شوید. این تغییر در چرخه قاعدگی پس از اینکه به برنامه زندگی قبلی خود برگردید مجدد به روال عادی خود برمی‌گردد.

  1. قاعدگی هنوز منظم نشده است.

در یک سال اول پس از شروع اولین پریود، به احتمال زیاد قاعدگی‌ها نامنظم هستند. برای بعضی از دختران تا یک سال طول می‌کشد تا چرخه‌های قاعدگی منظم شوند. تا آن زمان، اگر پریود یک هفته زودتر یا دیرتر اتفاق افتاد، نگران نشوید.

  1. لکه بینی

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود تصور کنید زودتر از موعد پریود شده‌اید، لکه بینی است. اگر به نظر رسید که پریود زودتر از روزی که باید اتفاق افتاد اما پریودتان بسیار سبک بود و فقط لکه‌های خونی صورتی یا قهوه‌ای روشن مشاهده کردید، در واقع پریود نشده‌اید. لکه‌بینی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که باید بررسی شود. بعضی از زنان در طول تخمک‌گذاری لکه‌بینی را تجربه می‌کنند.  بعضی افراد هم قبل از شروع قاعدگی لکه بینی را مشاهده می‌کنند.

 

جلو افتادن پریود معمولاً به این معنی است که هورمون‌ها کمی از تعادل خارج شده‌اند. نوسانات هورمونی در ماه‌های مختلف کاملا طبیعی‌ست و لازم نیست نگران شوید. مخصوصا اگر تازه پریود شده‌اید یعنی مدت زمان کوتاهی از اولین پریودتان گذشته است.

برای اینکه از پریود شدن زودتر از موعد شوکه نشوید می‌توانید از پدهای روزانه چند روز قبل از پیش‌بینی شروع پریود استفاده کنید.

همچنین، بلوغ، یائسگی، بیماری‌های مقاربتی، خون‌ریزی لانه گزینی، سقط جنین، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و اندومتریوز می‌توانند باعث خون‌ریزی غیرعادی (مثلا پریود پیش از موعد) شوند.

 

نامنظمی پریود تا چند روز طبیعی است؟

 

نامنظمی پریود تا چند روز طبیعی است؟

چرخه قاعدگی، که از روز اول پریود تا روز اول پریود بعدی محاسبه می‌شود، برای همه افراد یکسان نیست. چرخه قاعدگی ممکن است هر21 تا 35 روز تکرار شود و پریود نیز ممکن است دو تا هفت روز طول بکشد. در چند سال اول پس از شروع اولین قاعدگی، چرخه‌ها طولانی‌تر هستند. با افزایش سن چرخه‌های قاعدگی منظم‌تر و کوتاه‌تر می‌شوند.

چرخه قاعدگی ممکن است خیلی منظم باشد و یا تا حدودی نامنظم باشد، اما همچنان یک چرخه قاعدگی طبیعی به حساب بیاید. پریود طبیعی ممکن است سبک یا سنگین، دردناک یا بدون درد، طولانی یا کوتاه باشد. بنابراین چرخه قاعدگی طبیعی در محدوده وسیعی، چیزی است که برای شما طبیعی باشد.

به یاد داشته باشید که بعضی از روش‌های پیشگیری از بارداری، مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری و دستگاه‌های IUD، ممکن است چرخه قاعدگی را تغییر ‌دهد در این صورت با پزشک در مورد تغییرات چرخه قاعدگی خود صحبت کنید. همچنین هنگامی که به یائسگی نزدیک می‌شوید، ممکن است پریودهای نامنظم را تجربه کنید و با توجه به اینکه با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان رحم افزایش می‌یابد، بهتر است هرگونه خونریزی نامنظم در دوران پیش از یائسگی را به پزشک اطلاع دهید.

برای جلوگیری از بی‌نظمی در پریود، بعضی از زنان، از قرص های ضد بارداری استفاده می‌کنند. این قرص‌ها به تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک می‌کند.

همچنین درمان مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای، هم می‌تواند به درمان پریودهای نامنظم کمک کند. با این حال بعضی از بی نظمی‌های قاعدگی قابل پیشگیری نیستند.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

  • در صورتی که به دلیلی غیر از بارداری بیش از 90 روز است که پریود نشده‌اید.
  • پریودهای شما قبلا منظم بوده و سپس نامنظم شده‌اند.
  • بیش از هفت تا ده روز خونریزی دارید.
  • تجربه خونریزی شدیدتر از حد معمول به طوری که هر یک یا دو ساعت مجبور به تعویض نواربهداشتی هستید.
  • فاصله پریودها کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز است.
  • تجربه خونریزی بین پریودها دارید.
  • در دوران پریود دچار درد شدید می‌شوید.

هر سوالی در مورد چرخه قاعدگی خود دارید بهتر است که با پزشک در میان بگذارید. خب بریم و بقیه موارد مربوط به سوال شما یعنی جلو افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟ را بررسی کنیم.

 

آیا تغییر فصل باعث جلو افتادن پریود می‌شود؟

آیا تغییر فصل باعث جلو افتادن پریود می‌شود؟

تغییرات فصلی روی متابولیسم، خلق و خو و حتی دوره‌های قاعدگی تاثیر می‌گذارد. درد دوران پریود و مدت زمان آن با تغییر فصول ممکن است تغییر کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نور خورشید یا کمبود آن می‌تواند بر روی طول دوره قاعدگی تاثیر بگذارد. گفته می‌شود که فعالیت تخمدان در زمستان نسبت به تابستان کمتر است. آفتاب ترشح هورمون محرک فولیکول (FHS) را افزایش دهد این هورمون به تنظیم عملکرد تولید مثل کمک می‌کند.

در نتیجه، ممکن است در طول زمستان در مقایسه با فصول گرم تخمک گذاری کمتری داشته باشید و چرخه قاعدگی طولانی‌تری را تجربه کنید.

وقتی از نظر جغرافیایی به مکانی دیگر می‌روید که هوا گرم یا سرد است، دوره‌های قاعدگی شما تغییر می‌کند.

البته این تغییر می‌تواند به دلیل تغییرات رفتاری افراد در فصول گرم و سرد هم به وجود بیاید مثلا تغییر در رژیم غذایی یا تغییر در برنامه ورزشی با توجه به گرم یا سرد شدن هوا و …

آیا جلو افتادن پریود نشانه بارداری است؟

در چند هفته اول بارداری ممکن است خونریزی‌هایی مانند یک پریود سبک در حد لکه‌بینی یا خون‌ریزی بسیار کم را تجربه کنید.  البته توجه داشته باشید که هر بارداری متفاوت است و ممکن است همه متوجه این علائم نشوند.

 

یک هفته جلو انداختن پریود

بعضی افراد تمایل دارند که در مراسم خاص یا در تعطیلات و سفر پریود نباشند به همین دلیل به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند پریود خود را جلو بیاندازند. خوشبختانه روش‌هایی برای این کار وجود دارد از جمله: مصرف قرص‌های ضد بارداری، نوشیدن بعضی از دمنوش‌های گیاهی، داشتن رابطه جنسی و ارگاسم، کاهش استرس و ورزش کردن.

 

ممنون که پنبه ریز را تا پایان نوشته جلو افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟ همراهی کردید. خوشحال می شویم نظرات خود را برایمان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *