آیا افتادگی رحم باعث ناباروری می شود؟

آیا افتادگی رحم باعث ناباروری می شود؟

4.6/5 - (5 امتیاز)

امروز می خواهیم با هم به این سوال پاسخ دهیم که آیا افتادگی رحم باعث نا باروری می شود؟ تا پایان این مقاله با ما باشید تا با هم این موضوع را بررسی کنیم!

افتادگی رحم چیست؟

زمانی که رحم بر اثر ضعف ماهیچه ها و رباط های کف لگن در امر نگهداری، به سمت واژن و یا داخل آن حرکت میکند، پدیده افتادگی رحم اتفاق می افتد. این افتادگی گاهی به شکلی شدیدتر پدیدار شده و رحم از دهانه واژن بیرون میزند.

مراحل افتادگی رحم عبارتند از:

  • مرحله اول – رحم در نیمه بالایی واژن قرار دارد.
  • مرحله دوم: رحم تقریباً تا دهانه واژن پایین آمده است.
  • مرحله سوم – رحم از واژن بیرون زده است.
  • مرحله چهارم – رحم به طور کامل از واژن خارج شده است.

مقاله برتر سایت: تفاوت نوار بهداشتی و پد روزانه

علل و عواملی که منجر به افتادگی رحم میگردند

 

علل و عواملی که منجر به افتادگی رحم میگردند

 

  • بارداری
  • عوامل مرتبط با زایمان، از جمله ضربه، زایمان یک نوزاد بزرگ، یا زایمان طبیعی
  • افزایش سن، به ویژه پس از یائسگی، زمانی که سطح استروژن در گردش کاهش می یابد
  • بلند کردن مکرر اجسام سنگین
  • زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  • سرفه مزمن
  • سابقه جراحی لگن
  • عوامل ژنتیکی منجر به ضعیف شدن بافت همبند
  • در بسیاری از موارد نیز افتادگی رحم تحت تاثیر ژنتیک، نژاد، استعمال دخانیات و چاقی میباشد.

همانطور که گفته شد این عوامل باعث ضعیف شدن عضلات کف لگن، رباط‌ها، بافت همبند و اعصابی می­شوند که به حمایت و کنترل رکتوم، رحم، واژن و مثانه کمک می‌کنند.­

 

مطلب مفید: پریود مردانه چیست؟

علائم و نشانه های افتادگی رحم عبارتند از

  •   احساس سنگینی یا فشار در لگن.
  • درد در ناحیه لگن، شکم یا کمر.
  • درد هنگام رابطه جنسی (مقاربت).
  • بافت رحمی که از دهانه واژن بیرون می افتد.
  • عفونت مکررمثانه.
  • ترشحات غیرمعمول یا زیاد از حد واژن.
  • یبوست.
  • مشکلات دفع ادرار، از جمله از دست دادن غیر ارادی ادرار (بی اختیاری)، نیاز به تکرار ادرار (تکرر ادرار) یا نیاز ناگهانی به ادرار کردن (فوریت ادرار).

علائم افتادگی ممکن است در ساعات مختلف روز بدتر شود. برخی از زنان هنگامی که برای مدت طولانی ایستاده یا راه می روند فشار بیشتری را احساس می کنند که به علت فشار بیشتر جاذبه بر روی عضلات لگن میباشد.

طبق آمار به دست آمده حدود 40 درصد از زنان 50 تا 80 ساله به نوعی مبتلا به افتادگی رحم هستند که در اغلب موارد نیاز به درمان خاصی نداشته و با انجام تمرینات ساده قادر به کنترل و بهبود آن میباشند. اما هنگامی که این علائم منجر به ایجاد درد یا بروز مشکلات جدی در انجام فرآیندهای روزانه شخص میگردد بایستی با مراجعه به متخصص زنان از میزان پیشرفت آن اطلاع پیدا نموده و با توجه به توصیه پزشک نسبت به درمان آن اقدام نماید. انتخاب روش درمانی بر اساس شدت افتادگی، سلامت عمومی فرد، سن و اینکه آیا در آینده تصمیم به فرزندآوری دارد یا خیر خواهد بود. توجه به این نکته ضروریست که درمان می‌تواند تا حد قابل‌توجهی مشکل را برطرف نماید.

 

مطلب تصادفی: آمنوره اولیه چیست؟

درمان های افتادگی رحم

 

 

اقدامات خود مراقبتی

همانطور که در بالا نیز گفته شد بسیاری از زنانی که افتادگی رحم در مرحله اول را تجربه میکنند نیاز به درمان خاصی نداشته و با انجام تمریناتی برای تقویت عضلات لگن (تمرینات کگل)، کاهش وزن و درمان یبوست موفق به کنترل این عارضه میگردند.

تمرینات ورزشی مخصوصی که به تمرینات کگل معروف هستند، می‌توانند به تقویت عضلات کف لگن کمک کنند. در موارد خفیف افتادگی رحم، تمرینات کگل معمولاً برای بهبودی کافی و مؤثر هستند. در تمرینات کگل، عضلات لگن خود را باید به‌گونه‌ای سفت و منقبض کنید که انگار می‌خواهید ادرار را نگه دارید. مراحل انجام این تمرینات به شرح زیر میباشد:

  • ماهیچه های کف لگن را سفت کنید انگار می خواهید از عبور گاز جلوگیری کنید.
  • انقباض را به مدت پنج ثانیه نگه دارید و سپس به مدت پنج ثانیه استراحت کنید. …
  • تمرینات را ادامه دهید تا میزان انقباضات را هر بار به 10 ثانیه افزایش دهید.
  • هر روز حداقل سه ست 10 تکراری را هدف گذاری کنید.

خوبی این تمرینات این است که می‌توان در هر مکان و هرزمانی (حداکثر ۴ بار در روز) آن را انجام دهید.

سوال هفته: توضیح پریود برای کودکان

گزینه‌های جراحی درمان افتادگی رحم

ترمیم افتادگی بدون هیسترکتومی

گزینه اول جراحی برای ترمیم افتادگی رحم، جراحی کم تهاجمی به نام جراحی لاپاراسکوپی میباشد. در این روش رحم به موقعیت طبیعی خود بازگردانده می‌شود. جراح قسمت تحتانی دست نخورده رباط ها را با بخیه های قوی و دائمی به قسمت فوقانی قوی رباط ها متصل می کند. این عمل ترمیم را بدون برداشتن رحم ممکن میسازد. با ترمیم رباط‌های لگن و تقویت ساختار اولیه، رحم در موقعیت اصلی خود مستقر خواهد شد. بسته به روش جراحی، ترمیم افتادگی یا از طریق واژن و یا از طریق شکم انجام می‌شود.

در این روش بیمار مدت کوتاهی در بیمارستان بستری شده و سریعا بهبود حاصل میکند.

 درمان افتادگی رحم با هیسترکتومی

در روش هیسترکتومی رحم افتاده از طریق جراحی از بدن خارج می‌شود. این کار ممکن است از طریق واژن (هیسترکتومی واژینال) یا از طریق برشی در شکم (هیسترکتومی شکمی) انجام شود. انجام هیسترکتومی و برداشتن رحم به این معنی است که دیگر امکان بارداری وجود ندارد.

عوارض افتادگی رحم چیست؟

کم توجهی و عدم درمان به موقع افتادگی رحم می‌تواند سایر اندام‌های لگن را تحت تأثیر قرار دهد. افتادگی رحم میتواند منجر به بروز اختلال در روده و مثانه شده و همچنین بر فعالیت جنسی تأثیر منفی بگذارد.

پیشگیری از افتادگی رحم

هیچ راه قطعی برای جلوگیری از افتادگی رحم وجود ندارد اما می­توان با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی، خطر ایجاد عضلات ضعیف شده که منجر به این اختلال می شود را کاهش داد. به عنوان مثال، چاقی با وارد کردن فشار بیشتر بر روی عضلات کف لگن و تاندون‌ها، خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

کاهش وزن، رعایت رژیم غذایی سالم غذایی و غنی از فیبر، ترک سیگار (به علت ایجاد سرفه های مزمن)، یادگیری تکنیک‌های مناسب برای بلند کردن اجسام و قرارگیری بدن در وضعیت مناسب در هنگام ایستادن و نشستن در پیشگیری از ابتلا به افتادگی رحم موثر است. انجام تمرینات کف لگن (کگل) نیز می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.

مقاله پر بازدید: آیا زنان حامله پریود می شوند؟

افتادگی رحم و بارداری

 

 

حال برویم سراغ مهم ترین قسمت پاسخ به سوال آیا افتادگی رحم باعث نا باروری می شود؟ به طور کلی افتادگی رحم مانع بارداری نمی شود و علت ناباروری نیست. ابتلا به افتادگی رحم باعث سخت تر شدن دوره بارداری میگردد. بنابراین بهتر است ابتدا درمان لازم صورت پذیرد و سپس اقدام به بارداری شود چرا که بارداری باعث افزایش شدت افتادگی و حتی افتادگی سایر اندام­ها مانند مثانه می گردد.

بارداری در حین افتادگی رحم امکان پذیر است و ارزیابی دقیق برای جلوگیری از عوارض در حین زایمان لازم است. اگر قبلا سابقه زایمان نداشته اید و به افتادگی رحم مبتلا هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. در چنین مواقعی پزشک به وسیله پساری های واژن، رحم را در جای اصلی خود نگه می دارد. بعد از زایمان هم می توانند برای درمان افتادگی رحم اقدام کنند.

مقاله برتر سایت: تفاوت نوار بهداشتی و پد روزانه

آیا افتادگی رحم می تواند باعث سقط جنین شود؟

رحم در دوران بارداری یک بیماری غیر معمول است. این عارضه می تواند باعث زایمان زودرس، سقط خود به خود، مرگ جنین، عوارض ادراری مادر، و حتی در مواردی مرگ مادر شود.

ضعف و افتادگی رحم به هنگام بارداری موجب باز شدن زودهنگام دهانه رحم و متعاقبا زایمان زودرس میگردد. اگر این مشکل به موقع تشخیص داده نشود به سقط جنین یا زایمان نوزاد نارس منجر خواهد شد. متاسفانه در مواردی که زایمان بیش از حد زود باشد به مرگ نوزاد منجر می گردد.

علائم

متاسفانه افتادگی رحم در ماه­های اولیه بارداری علائم چندانی ندارد و گاهی در نتیجه پاره شدن زودهنگام کیسه آب نوزاد متولد می شود که در این مرحله اغلب شانسی برای زنده ماندن ندارد. برخی زنان ممکن است لکه بینی یا خونریزی را تجربه کنند اما معمولا زمانی این مشکل تشخیص داده می شود که برای پیشگیری از زایمان زودرس دیر شده است.

مطلب تصادفی: فاز فولیکولار

درمان در بارداری های بعدی

چنانچه شخصی به دلیل افتادگی رحم دچار مشکلات بارداری و یا سقط جنین گردد این احتمال که در بارداری های بعدی نیز با چنین مشکلاتی مواجه شود وجود دارد. بنابراین بایستی پیش از اقدام به بارداری با متخصص زنان مشورت کرده تا برای بارداری های بعدی دستورالعمل­های مخصوص را دریافت نماید. این افراد احتمالا باید برای بررسی دهانه رحم چکاپ های منظم انجام داده و از ورزش شدید یا رابطه جنسی خودداری نمایند.

اگر دهانه رحم در ماه های اولیه بارداری خطرساز باشد، پزشک احتمالا استراحت مطلق و سرکلاژ سرویکس را توصیه کند. پزشک ممکن است برای زنانی که در معرض سقط قرار دارند نیز سرکلاژ را توصیه کند. سرکلاژ سرویکس نوعی جراحی است که پزشک در ماه های اولیه بارداری دهانه رحم را بخیه زده و در ماه های آخر بارداری و در نزدیکی زمان تولد، آن را برمی دارد.

 

ممنون که تا پایان مقاله پاسخ به سوال آیا افتادگی رحم باعث نا باروری می شود؟ با پنبه ریز همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *