نفخ شکم در پریود

نفخ شکم در پریود

5/5 - (2 امتیاز)

 

 

بسیاری از زنان قبل و در حین قاعدگی دچار نفخ می شوند. آیا نفخ شکم در پریود برای همه خانم ها وجود دارد؟ اصلا علت نفخ پریود چیست و چگونه می توان این موضوع را برطرف کرد؟ در این مقاله پنبه ریز می خواهد به شکل کامل همه موارد مربوط به این موضوع را برای شما کاربران محترم بررسی کنیم. همچنین در صورتی که سوالی در ارتباط با این موضوع داشتید می توانید در قسمت نظرات با هم در ارتباط باشید.

نفخ قاعدگی چیست؟

نفخ پریود یکی از چندین علامت سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است که می تواند 1 تا 2 هفته قبل از پریود در زنان رخ دهد. علائم ممکن است شامل درد شکم، کمر درد و سایر علائم باشد. زنان قبل و در حین قاعدگی احساس سنگینی و تورم می کنند. این می تواند ناراحت کننده باشد و به اعتماد به نفس شما آسیب برساند زیرا تورم می تواند شبیه تورم و افزایش وزن باشد. که معده را تحت تاثیر قرار می دهد.

از دیگر علائم پی ام اس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات خلق
  • خستگی
  • گرفتگی
  • عضلات
  • آکنه
  • هوس های غذایی
  • سینه های متورم
  • سردرد کمردرد

مقاله برتر سایت: تفاوت نوار بهداشتی و پد روزانه

 

علت نفخ شکم در پریود در دوران قاعدگی چه می تواند باشد؟

نفخ قبل و در طول قاعدگی می تواند ناشی از تغییرات در سطوح هورمونی مانند پروژسترون و استروژن باشد. با نزدیک شدن به زمان قاعدگی زنان، میزان هورمون پروژسترون کاهش می یابد. با کاهش سطح پروژسترون، پوشش داخلی رحم می ریزد و باعث خونریزی قاعدگی می شود.
علاوه بر خونریزی قاعدگی، تحقیقات نشان می دهد که تغییرات در سطح پروژسترون و استروژن باعث می شود بدن آب و نمک بیشتری را حفظ کند. سلول های بدن با آب متورم می شوند. مطالعات نشان می دهد که زنان بیشترین میزان آب را در خود نگه می دارند و بدترین نفخ را در روز اول پریود خود تجربه می کنند.

 

مطلب تصادفی: فاز فولیکولار

 

چگونه مدت نفخ شکم در پریود را کاهش دهیم؟

خوشبختانه، زنان می توانند تغییراتی ایجاد کنند که می تواند این علائم را کاهش دهد. در زیر نکاتی وجود دارد که ممکن است کمک کننده باشد، در اینجا برخی از آنها آورده شده است:

اصلاح رژیم غذایی

از مصرف غذاهای شور خودداری کنید زیرا سدیم موجود در آنها باعث افزایش احتباس آب در بدن می شود. به طور کلی از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید و سعی کنید بیشتر روی مواد تازه تمرکز کنید. حداکثر 1500 میلی گرم در روز توصیه می شود.
غذاهای سرشار از پتاسیم بخورید، زیرا می توانند با کاهش سطح سدیم و افزایش ادرار به کاهش التهاب پریودنتال کمک کنند. می تواند احتباس آب را کاهش دهد و تورم دوره را بهبود بخشد. غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از اسفناج، سیب زمینی شیرین، موز، آووکادو و گوجه فرنگی.
از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آرد سفید و شکر تصفیه شده خودداری کنید، زیرا می توانند باعث افزایش سطح قند خون شوند. این باعث افزایش سطح انسولین در خون می شود که باعث می شود کلیه ها سدیم بیشتری ذخیره کنند. افزایش سطح سدیم منجر به احتباس بیشتر آب می شود.

 

نوشیدن مقدار زیادی آب

هیدراته ماندن ممکن است بر اساس دو روش قبلی غیر منطقی به نظر برسد، اما نوشیدن مقدار زیادی آب اغلب برای التهاب توصیه می شود. برخی از مردم معتقدند که می تواند با بهبود عملکرد کلیه به بهبود احتباس آب کمک کند. اگرچه هیچ شواهد علمی برای تأیید این موضوع وجود ندارد، نوشیدن آب بیشتر هیدراتاسیون را بهبود می بخشد، که اغلب منجر به خلق و خوی بهتر می شود، بنابراین ممکن است ارزش بررسی را داشته باشد.

به طور منظم تمرین کن

مطالعات مکررا نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به بهبود علائم PMS کمک کند. از آنجایی که نفخ یکی از علائم PMS است، ورزش منظم می تواند به کاهش آن کمک کند. حداقل 2.5 ساعت ورزش در هفته توصیه می شود.

مقاله پر بازدید: آیا زنان حامله پریود می شوند؟

 

غذاهای غنی از پروتئین و پتاسیم را انتخاب کنید.

بشقاب خود را با موادی پر کنید که شما را غرق نکنند. غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، طالبی، گوجه فرنگی و مارچوبه به حفظ تعادل مایعات کمک می کنند. همین امر در مورد چربی های سالم مانند چیا، گردو و سالمون نیز صدق می کند. پروتئین گزینه بی خطر دیگری است – به مرغ، ماهی فکر کنید. غذاهایی که به عنوان ادرار آور طبیعی عمل می کنند مانند کرفس، خیار، هندوانه، آبلیمو، سیر و زنجبیل باعث می شوند پاهای شما حتی در دوران قاعدگی سبک تر شوند.

 

از غذاهایی که باعث ایجاد گاز می شوند خودداری کنید.

کلم بروکلی و کلم بروکسل، آنها حاوی قند پیچیده ای به نام رافینوز هستند. افراد فاقد آنزیم هایی هستند که به تجزیه صحیح آنها کمک می کند و منجر به ایجاد  گاز می شود. لوبیا، کلم، گل کلم و کاهو مصرف نکنید.

سوال هفته: توضیح پریود برای کودکان

برنامه تمرینی خود را ادامه دهید.

احتمالاً ورزش کردن آخرین چیزی است که دوست دارید انجام دهید. کارشناسان می‌گویند افزایش ضربان قلب یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش علائم PMS از جمله نفخ است.

 

کافئین و الکل را برای درماننفخ شکم در پریود محدود کنید (فعلا).

الکل می تواند علائم قبل از قاعدگی مانند حساسیت سینه ها، نوسانات خلقی و نفخ را افزایش دهد. و قهوه می‌تواند سیستم گوارشی را بیش از حد تحریک کند و روده را تحریک کند، نه اینکه به کم آبی اشاره کنیم، زیرا آب را در خود نگه می‌دارید.

 

یک ضد التهاب OTC مصرف کنید.

  • ادویل ایبوپروفن آلونان
  • قرص ایبوپروفنایبوپروفن و ناپروکسن (که در مارک هایی مانند Advil و Aleve یافت می شود) مواد شیمیایی که باعث التهاب می شوند را مسدود می کنند و به همین دلیل تورم ایجاد می شود. او می گوید چند روز قبل از پریود، 200 تا 400 میلی گرم هر شش تا هشت ساعت یکبار مصرف کنید.

 

مطلب تصادفی: آمنوره اولیه چیست؟

در خانه بیشتر آشپزی کنید

البته همه افراد وقت یا انرژی لازم برای تهیه یک غذای خانگی را در هر شب ندارند. اما سعی کنید تا زمانی که می توانید آن را به یک عادت تبدیل کنید، زیرا تهیه غذای خود می تواند یبوست را کاهش دهد.
مردم به طور کلی از نمک پنهان موجود در وعده های غذایی رستوران ها و غذاهای فرآوری شده بی اطلاع هستند. البته به همین دلیل است که غذاهایی که از فروشگاه خریداری می شوند طعم بهتری دارند، اما اگر خودتان آشپزی می کنید، می توانید مطمئن شوید که نمک زیادی به غذا اضافه نمی کنید، که می تواند تفاوت زیادی در کاهش نفخ ایجاد کند.

به طور ناگهانی قدرت را به دست نگیرید

هنگامی که احساس نفخ می کنید، ممکن است برای به حرکت درآوردن سیستم خود تا حد امکان میوه و سبزیجات بخورید، ایده خوبی به نظر می رسد، اما این تاکتیک می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در یک مطالعه در سال 2020 که در مجله کلینیکال و ترجمه گوارش منتشر شد، مصرف رژیم های غذایی با فیبر بالا باعث افزایش نفخ در شرکت کنندگان شد.
البته، داشتن انواع میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی خوب است، اما اگر به طور ناگهانی شروع به خوردن مقادیر زیادی از آنها در طول قاعدگی کنید، ممکن است فقط به این دلیل که بدن شما به فیبر عادت نکرده است، احساس نفخ کنید.

مطلب مفید: پریود مردانه چیست؟

چه زمانی برای درمان نفخ شکم پریود دکتر برویم؟

اگرچه شایع نیست، اما تورم و التهاب می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد. بیماری کبد، کولیت، نارسایی قلبی، مشکلات کلیوی و برخی سرطان ها می توانند باعث التهاب شوند.
نفخ که برای روزها یا هفته ها ادامه می یابد ممکن است نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. توصیه می شود در مورد نفخ مداوم که به مرور زمان از بین نمی رود با پزشک مشورت کنید.
افرادی که نفخ آنها همراه با این علائم رخ می دهد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند:

  • تغییر در اشتها یا مشکل در غذا خوردن
  • اسهال
  • کاهش وزن
  • درد شکم
  • خون مایل به قرمز در مدفوع
  • مدفوع سیاه یا قهوه ای تیره

 

از شما سپاس گذاریم که ما را تا پایان مقاله علت نفخ شکم در پریود همراهی کردید. لطفا در صورت داشتن سوال آن را در بخش نظرات بیان کنید.

 

منابع:

پنبه ریز

medicalnewstoday

healthline

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *