علت دوبار پریود شدن در یک ماه چیست؟

علت دوبار پریود شدن در یک ماه چیست؟

4.4/5 - (36 امتیاز)

 

بعضا پیش می آید در خانم که در یک ماه به یک مرتبه پس از مدتی که از پریودشان گذشت مجدد پریود می شوند. معمولا همه آنها به دنبال پاسخ این سوال هستند که چرا و علت دوبار پریود شدن در یک ماه چیست؟

 

سیکل قاعدگی طبیعی بین 21 تا 35 روز است. با این حال، تجربه تغییرات ماهانه در چرخه قاعدگی غیر معمول نیست. برخی از چرخه ها می توانند کوتاه و برخی دیگر طولانی باشند، به این معنی که ممکن است در یک ماه 2 دوره قاعدگی داشته باشید. قاعدگی دو بار در ماه در بیشتر موارد توضیح ساده ای دارد. با این حال، اگر به طور مکرر اتفاق می افتد، توجه به علائم و نشانه ها مهم است. برای اینکه بدانید چرا در یک ماه دو قاعدگی ممکن است رخ دهد، ادامه مطلب را بخوانید. ذر اینجا ابتدا می خواهیم شش وضعیتی که در آن ممکن است پریودتان دو مرتبه شود را بررسی کنیم.

 

پریود های کوتاه علت دوبار پریود شدن در یک ماه!

یکی از عواملی که باعث می شود شما در یک ماه دو بار پریود شوید، پریود های کوتاه است. اگر شما در بازه های زمانی دو یا سه روزه پریود می شوید از لحاظ علمی می تواند دلیلی باشد تا در یک ماه دوبار پریود شوید.

 

سنین نوجوانی

پریودهای نامنظم در زنان جوان بسیار شایع است. در دوران بلوغ، افراد دوره های قاعدگی کوتاه تر یا گاهی طولانی تر دارند که می تواند منجر به دو دوره قاعدگی شود. سطح هورمون ها در دوران بلوغ به شدت نوسان می کند. مطالعات نشان می دهد که 6 سال طول می کشد تا سیکل قاعدگی یک نوجوان منظم شود.

 

اندومتریوز

اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت رحم مانند در سایر نواحی بدن رشد می کند. اندومتریوز باعث درد شکم می شود. می تواند باعث گرفتگی غیرطبیعی و خونریزی غیرطبیعی شود. گاهی اوقات خونریزی به قدری شدید است که احساس می شود یک دوره دیگر است.
در برخی موارد، پزشک می تواند آندومتریوز را با معاینه لگن و سونوگرافی تشخیص دهد. با این حال، یک عمل کوچک به نام لاپاراسکوپی تنها راه قطعی برای تشخیص بیماری است.

بخوانید: تفاوت تامپون و کاپ قاعدگی

قبل از یائسگی

دوران یائسگی به سال‌های قبل از یائسگی اطلاق می‌شود که هورمون‌های فرد شروع به تغییر می‌کنند. ممکن است تا 10 سال قبل از یائسگی طول بکشد. در این دوره، افراد اغلب چرخه های قاعدگی نامنظم دارند، از جمله سیکل های کوتاه تر یا طولانی تر، پریودهای از دست رفته یا خونریزی کم و بیش شدید. وقتی فردی برای 12 ماه متوالی پریود نشده باشد، در دوران یائسگی است.

این مقاله را هم بخوانید: آیا زنان حامله پریود می شوند؟

مشکلات تیروئید و دوبار پریود شدن در ماه

 

مشکلات تیروئید و دوبار پریود شدن در ماه

مشکلات تیروئید می تواند باعث تغییر در پریود شود. غده تیروئید فرآیندهای هورمونی را در بدن تنظیم می کند. این غده کوچک پروانه ای شکل درست در جلوی گلو قرار دارد و عملکردهایی مانند دمای بدن و متابولیسم را کنترل می کند. سیکل های قاعدگی نامنظم یک علامت شایع مرتبط با مشکلات تیروئید است. این در مورد کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید یا پرکاری تیروئید صدق می کند. به گفته منابع موثق از وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، از هر هشت زن، یک زن در طول زندگی خود دچار مشکلات تیروئید می شود.

علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • همیشه احساس سرما می کند
  • یبوست
  • همیشه احساس خستگی می کنید
  • خونریزی شدید قاعدگی
  • پوست رنگ پریده
  • ضربان قلب آهسته
  • افزایش وزن غیر قابل توضیح

 

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • همیشه گرم هستید
  • چشم های برافراشته
  • اسهال یا حرکات مکرر روده
  • مشکل در خوابیدن
  • عصبانیت
  • ضربان قلب تند
  • کاهش وزن بی دلیل

هر دو بیماری قابل درمان هستند، بنابراین افراد اگر فکر می کنند به بیماری تیروئید مبتلا هستند باید به پزشک مراجعه کنند.

مقاله برتر: ورزش در پریودی

فیبروم های رحمی و دوبار پریود شدن در یک ماه

 

فیبروم های رحمی و دوبار پریود شدن در یک ماه

فیبروم های رحمی توده هایی هستند که در رحم ایجاد می شوند. فیبروم ها معمولا سرطانی نیستند، اما می توانند باعث خونریزی، به ویژه خونریزی شدید در دوران قاعدگی شوند.
علائم اضافی فیبروم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس پری یا فشار در شکم
  • تکرر ادرار
  • کمر درد
  • درد هنگام مقاربت

اگرچه پزشکان نمی‌دانند چه چیزی باعث فیبروم می‌شود، اما می‌دانند که این فیبروم‌ها در خانواده ایجاد می‌شوند و تغییرات در سطح هورمون‌ها می‌تواند بر آنها تأثیر بگذارد. پزشکان اغلب می توانند با انجام معاینه لگن یا مطالعات تصویربرداری مانند سونوگرافی، این وضعیت را تشخیص دهند.

مقاله پیشنهادی: توضیح پریود برای کودکان

استرس عاملی برای دوبار پریود شدن در یک ماه

 

استرس عاملی برا دوبار پریود شدن در یک ماه

تغییر سبک زندگی شما می تواند بر میزان استرس شما تأثیر زیادی بگذارد که به نوبه خود می تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. برای کاهش استرس، ورزش منظم، مدیتیشن یا گفتار درمانی را امتحان کنید. اگر به دلیل تعهد بیش از حد احساس استرس می کنید، کمک بخواهید. یافتن زمانی برای استراحت برای سلامتی شما مهم است، بنابراین از نه گفتن به پروژه ها یا مسئولیت های اضافی احساس بدی نداشته باشید.

کاهش یا افزایش ناگهانی وزن

در مورد هرگونه تغییر عمده در وزن با پزشک خود صحبت کنید. آنها با شما همکاری خواهند کرد تا به شما در مدیریت دفترتان کمک کنند.

واکنش به بارداری

قرص های ضد بارداری هورمون ها را به بدن شما تزریق می کنند. این می تواند چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث لکه بینی بین دوره های قاعدگی شود.
ممکن است لازم باشد انواع مختلفی از کنترل بارداری را امتحان کنید تا یکی از آنها را پیدا کنید که برای شما مناسب است. همچنین چند ماه طول می کشد تا بدن شما با روش جدید کنترل بارداری سازگار شود.
با پزشک خود در مورد آنچه که باید هنگام شروع یک روش جدید کنترل بارداری انتظار داشته باشید صحبت کنید.

توصیه می کنیم برای درمان درد پریود این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت قاعدگی هر 2 هفته یا لکه بینی؟

برخی از این نکات می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا خونریزی خارج از دوره مورد انتظار شما به دلیل پریود نامنظم، تخمک گذاری یا مشکل باروری است:

یک دوره منظم، دو بار در ماه، معمولاً به معنای خیساندن تامپون یا پد هر چند ساعت یکبار است. خون معمولاً قرمز روشن یا تیره، قهوه ای یا صورتی است. با لکه بینی، معمولاً خونریزی کافی برای خیس کردن تامپون یا پد وجود ندارد. خون معمولاً قهوه ای، صورتی یا قرمز تیره است و معمولاً بیش از یک یا دو روز دوام نمی آورد.

 

مقاله تصادفی: چرا قبل از پریود احساس افسردگی داریم؟

 

چه زمانی برای دوبار پریود شدن در ماه به پزشک مراجعه کنم؟

گاهی دو بار در ماه دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، در صورت تجربه هر یک از موارد زیر، مهم است که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید:

  • 2 دوره در ماه به مدت 2-3 ماه متوالی
  • دوره های سنگین
  • لخته های خون بزرگ (به اندازه یک چهارم یا بیشتر) در طول قاعدگی
  • درد در قسمت پایین شکم، به خصوص اگر در یک یا دو روز بهبود نیابد
  • درد شدید قاعدگی
  • خونریزی خفیف یا لکه ای بین پریودها که به راحتی می توان آن را با 2 دوره در ماه اشتباه گرفت، ماه به ماه تکرار می شود.
  • درد هنگام مقاربت

درمان دو دوره در ماه بستگی به علت خونریزی دارد. افرادی که دوره های طبیعی کوتاهی دارند یا در مراحل اولیه بلوغ هستند اغلب نیازی به درمان ندارند.
ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است کنترل بارداری هورمونی را به عنوان یک درمان احتمالی برای دوره های مختلف ماه توصیه کنند، زیرا به تنظیم چرخه های قاعدگی و تسکین کم خونی ناشی از خونریزی شدید و مکرر کمک می کند. اگر از کنترل بارداری هورمونی استفاده می‌کنید و فکر می‌کنید در یک ماه دو بار پریود می‌شوید، حتماً با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید.
برای کم کاری تیروئید، پزشک ممکن است درمان جایگزینی هورمون تیروئید را تجویز کند. چندین گزینه درمانی برای پرکاری تیروئید در دسترس است و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بهترین گزینه را برای هر بیماری توصیه می کنند.
در طول یائسگی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است هورمون درمانی یائسگی را برای مدیریت دوره های منتهی به قاعدگی توصیه کنند.
برای فیبروم های رحمی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است درمان های مختلفی از جمله دستگاه داخل رحمی، آمبولیزاسیون شریان رحمی یا جراحی را توصیه کنند.
برخی تغییرات سبک زندگی نیز می تواند به کاهش استرس کمک کند، که قطعاً می تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. تغییرات احتمالی شامل ورزش منظم، مدیتیشن، کاهش مصرف کافئین و گوش دادن به موسیقی آرام بخش است.
اگرچه قاعدگی دو بار در ماه ممکن است برای افرادی که سیکل های کوتاه مدت دارند تا حدودی طبیعی باشد، اما برای کسانی که تمایل به چرخه طولانی تری دارند می تواند تعجب آور باشد.
در بیشتر موارد، دو بار قاعدگی در ماه جای نگرانی نیست، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد.

 

پنبه ریز در این نوشتار سعی کرد پاسخی کامل به سوال علت دوبار پریود شدن در یک ماه چیست؟ بدهد. در صورتی که همچنان سوالی در ذهن خود دارید می توانید در قسمت نظرات سوالات خود را بپرسید تا کارشناسان پنبه ریز به شما پاسخ دهند.

 

برخی از آمار های این مقاله به رفرنس های زیر بر می گردد:

medicalnewstoday

healthline

 

شرکت پنبه ریز با بیش از چهار دهه تجربه در تولید نوار بهداشتی، همواره در جهت بهبود کیفیت نوار بهداشتی های خود تلاش می کند. اگر قصد خرید از نوار بهداشتی های پنبه ریز را دارید و یا می خواهید با این نوار ها آشنا شوید، به صفحه نوار بهداشتی های پنبه ریز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *