علت جلو افتادن پریود

علت جلو افتادن پریود+بررسی جامع راهکار ها

4.1/5 - (322 امتیاز)

 

علت جلو افتادن پریود چیست؟ وقتی پریود شما جلو می افتد، نگرانی های زیادی برایتان در زمینه سلامت بانوان ایجاد می شود. عادت ماهیانه خانم ها هر 28 روز یک بار تکرار می‌شود، اما گاهی پیش می‌آید که شما دو ماه یک بار پریود می شوید و گاهی هر 26 روز، 35 یا 42 روز یک ‌بار. قاعدگی طبیعی باید به فاصله 25 تا 35 روز رخ ‌دهد؛ یعنی از شروع اولین خون‌ریزی تا خون‌ریزی بعدی باید 25 تا 35 روز طول بکشد. بسیاری از خانم ها که قاعدگی شان در یک روز در هر ماه اتفاق نمی‌افتد (مثلا تاریخ بیست و پنجم هر ماه)،فکر می‌کنند قاعدگی‌شان طبیعی نیست. ولی این افراد نباید نگران شوند؛ زیرا لازم نیست قاعدگی دقیقا در همان روز ایجاد شود. تغییر دو سه روزه در قاعدگی، مشکل خاصی نیست. اما اگر فاصله بین دو پریود، به کمتر از 25 روز یا بیشتر از 35 روز برسد، باید با پزشک مشورت کرد.

مقاله پیشنهادی سردبیر: تا چند سالگی پریود می شویم؟

عادت ماهیانه به ویژه در دوران نوجوانی و سال اول بلوغ منظم نیست، چون سیستم هورمونی بدن هنوز کار خود را به خوبی آغاز نکرده است. این امر ممکن است دو سال یا حتی بیشتر هم ادامه یابد. حدود 45 تا 50 سالگی نیز که اکثر خانم ها به سن یائسگی نزدیک می‌شوند، دستگاه هورمونی تقریبا خسته و عادات ماهیانه نامنظم می‌شوند. این حالت تا زمان یائسگی ادامه خواهد داشت!حتی اگر از موضوع سن هم بگذریم،باز هم نامنظم بودن عادت ماهیانه امر بسیار مهمی نیست.اما اگر عادات ماهیانه شما مدت‌ طولانی نامنظم بود،توصیه می‌کنیم به متخصص زنان مراجعه کنید.استرس، اضطراب و اتفاقات نگران‌کننده با تغییر روند تخمک‌گذاری و ایجاد اختلالاتی در ترشح پروژسترون می توانند سبب قاعدگی نامنظم شوند. مشکلات تیرویید، هیپوتالاموس یا هیپوفیز که در تولید هورمون‌های زنانه دخیل‌اند هم می‌توانند سبب نامنظمی عادات شوند. حتی ممکن است تخمدان‌ها دچار مشکلی باشند و با وجود فرمانی که از مغز دریافت می‌کنند،هورمون کافی تولید نکنند! جالب است بدانید افزایش ترشح هورمون مردانه هم سبب نامنظمی دوره‌ها می‌شود. عفونت، تومور، فیبروم یا آندومتریوز هم می‌توانند از علل احتمالی باشند.
از دلایل دیگر بی‌نظمی یا قطع قاعدگی، اضافه وزن، کاهش وزن، اختلالات تغذیه‌ای و انجام ورزش‌های سنگین است. حال می خواهیم به شکلی جامع تک تک این موارد را با هم بررسی کنیم.

مقاله پیشنهادی: مقدار خون پریودی

برخی از دلایل جلو افتادن پریود به شرح زیر است:

 

1-بلوغ و علت جلو افتادن پریود

بلوغ زودرس و پریود

معمولا نوجوانان با شروع سن بلوغ دچار پریود نامنظم می شوند. آمار در این زمینه نشان داده اکثر دختران در این سن و سال عبارت علت جلو افتادن پریود را زیاد سرچ می کنند. در شروع بلوغ، بدن زن شروع به تولید هورمون‌ می‌کند. هرمون هایی چون استروژن و پروژسترون. پس از ترشح این هورمون ها بدن آن ها دچار تغییراتی می شود. این تغییرات عبارتند از:

  • افزایش قد و وزن.
  • افزایش حجم باسن و پاهابزرگ شدن بافت سینه.
  • افزایش رشد مو در بازوها، زیر بغل و ناحیه شرمگاه.
  • تغییرات پوستی مانند افزایش جوش، لک و آکنه.

همچنین تغییرات در دوران بلوغ، بدن زن را برای تولید مثل آماده می کند. زنان اولین دوره قاعدگی خود را بین 12 تا 13 سالگی تجربه می کنند. متوسط ​​چرخه قاعدگی حدود 28 روز طول می کشد، اما برخی از افراد دوره های کوتاه تر یا طولانی تری دارند.

در بین دختران نوجوان، فاصله چرخه 32.2 روز است. در سال های اولیه قاعدگی، 90 درصد قاعدگی ها 21 تا 45 روز طول می کشد، اما ممکن است دوره هایی خارج از این محدوده نیز داشته باشند. در سال سوم، 60 تا 80 درصد از دوره های قاعدگی 21 تا 34 روز طول می کشد. حداقل در 6 سال اول قاعدگی، دوره های قاعدگی فرد ممکن است نامنظم باشد.

مقاله ی منتخب: پریودی در سفر

اگر علت جلو افتادن پریود، بلوغ باشد، باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کودکی قبل از 8 سالگی شروع به قاعدگی کرد، یا سایر خصوصیات بلوغ را پیدا کرد، والدین ممکن است بخواهند به دنبال مراجعه به پزشک باشند. به نقل از دکتر یحیوی در همین حال، دختران نوجوانی که تا سن 13 سالگی علائمی از رشد سینه را نداشته باشند، ممکن است بلوغ آن ها به تعویق افتاده باشد.

تاخیر در بلوغ می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله چربی ناکافی بدن، ژنتیک و مشکلاتی که بر تخمدان ها تاثیر می گذارد.

توصیه می شود در صورتی که شامل دو مورد بالا هستید، به پزشک مراجعه کنید، در غیر این صورت مورد شما کاملا طبیعی است.

 

2-قبل از یائسگی

یائسگی در خانم ها معمولا در بازه سنی 47 الی 51 سالگی رخ می دهد. این موضوع  می تواند باعث نوسانات در سطح هورمون ها، به ویژه استروژن و هورمون محرک فولیکول (FSH) شود. برخی افراد به دلیل افزایش سطح FSH، چند روز زودتر پریود می شوند. خانم ها در این دوره می توانند انتظار پریود های سبک تر و کمتری را داشته باشند، زیرا سطح استروژن در طول دوره انتقال کاهش می یابد.

برخی دیگر از علائم پیش از یائسگی:

  • دوره های طولانی تر یا کوتاه تر.
  • خونریزی شدیدتر یا سبکتر.
  • خشکی واژن.
  • تغییرات در میل جنسی.
  • گرگرفتگی.
  • نوسانات خلقی و تحریک پذیری.
  • مشکل در خوابیدن.

 

برای آگاهی از این که پریود از چند سالگی شروع میشود؟ می توان این مقاله را مطالعه کنید.

3-ورزش!

ورزش شدید می تواند باعث پریودهای نامنظم شود، یا باعث شود پریود شما به طور کامل متوقف شود. اغلب، این وضعیت با ورزشکارانی همراه است که چندین ساعت در روز تمرین می کنند. ورزش تنها در صورتی بر دوره های قاعدگی شما تأثیر می گذارد که کالری بیشتری نسبت به آنچه که می خورید بسوزانید.

 

4-نوسانات وزن

 

بی نظمی های پریود اغلب با کاهش وزن سریع اتفاق می افتد. این موضوع می تواند با رژیم غذایی شدید، جراحی بای پس معده یا اختلالات غذایی اتفاق بیفتد.

هنگامی که بدن وارد حالت گرسنگی می شود، انرژی را برای عملکردهای ضروری زندگی مانند تنفس ذخیره می کند. بدن شما تولید هورمون های تناسلی را متوقف می کند، که منجر به بی نظمی های پریود می شود.

 

فاز فولیکولار چیست؟

 

5-استرس و فشار

 

استرس شدید می تواند سطح هورمون شما را مختل کند و باعث پریودهای نامنظم شود. اگر شما دائما استرس دارید و یا اتفاق هایی در زندگی شما می افتد که باعث ناراحتی زیاد و تحت فشار قرار گرفتن شما می شود، می تواند بر پریود شما تاثیر بگذارد.

 

6-داروی های رقیق کننده خون

 

مصرف داروهای رقیق کننده خون ممکن است پریود شما را طولانی کرده و باعث خونریزی شدید شود. داروهای ضد انعقاد به طور طبیعی در طول دوره قاعدگی شما ترشح می شوند تا به نازک شدن پوشش رحم شما کمک کنند تا از واژن خارج شود. مصرف داروهای ضد انعقاد باعث دو چندان شدن این موضوع و افزایش خون ریزی می شوند. برای دانستن سایر علل های ممکن برای ایجاد لخته های خون در دوران پریودی، مقاله علت لخته های خون دوران قاعدگی چیست؟ را مطالعه کنید.

 

7-قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی

 

قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی

پیشگیری از بارداری با قرص های اورژانسی، برای کاهش خطر بارداری پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده استفاده می شود.

قرص های EC حاوی هورمون هایی هستند که روند طبیعی تخمک گذاری را مختل می کنند. این ممکن است به یک دوره زودرس یا دیررس منجر شود. اگر به طور معمول از قرص های EC استفاده می کنید، ممکن است پریود شما نامنظم شود.

این موضوع غیرمعمول نیست که افراد پس از قرار دادن IUD توسط پزشک، خونریزی ناگهانی را تجربه کنند. چند ماه طول می کشد تا رحم شما به آی یو دی عادت کند و در این مدت ممکن است روزانه یا به طور نامنظم خونریزی داشته باشید.

 

مقاله ی منتخب: پریود مردانه چیست؟

 

8-عفونت های مقاربتی

 

بیماری های مقاربتی، باعث ایجاد تاخیر و یا جلو افتادن پریود می شوند. توصیه می شود در صورتی که کوچک ترین علائمی از بیماری های مقاربتی داشتید حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید و با انجام آزمایش نسبت به این موضوع مطلع شوید.

 

برای آشنایی با نحوه صحیح حمام در پریودی این مقاله را مطالعه کنید.

 

9-اندومتریوز

اندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافت آندومتر مانند، در خارج از رحم در مناطقی مانند تخمدان ها، شکم و روده شروع به رشد می کند. حدود 11 درصد از زنان بین 15 تا 44 سال در دنیا تحت تأثیر این موضوع قرار می گیرند.

علاوه بر خونریزی غیرمنتظره، اندومتریوز می تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • دردهای شدید قاعدگی.
  • کمردرد مزمن.
  • درد در حین یا بعد از رابطه جنسی.

10-دیابت

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، دوره های قاعدگی نامنظم داشتند.

11-تیرویید و جلو افتادن پریود

قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی

تصور می‌شود که از هر هشت زن، یک نفر در طول زندگی خود به بیماری تیروئید مبتلا می‌شود. شرایط تیروئید باعث می شود بدن شما بیشتر یا کمتر از نیاز بدن شما هورمون تیروئید بسازد. این هورمون برای چندین عملکرد بدن از جمله متابولیسم و ​​چرخه قاعدگی ضروری است. علائم فردی شما به کم کاری یا پرکاری تیروئید شما بستگی دارد.

علاوه بر قاعدگی زودرس، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • دوره هایی که سبک یا سنگین تر از حد معمول هستند.
  • ضربان قلب سریعتر یا کندتر از حد معمول.
  • مشکل در خوابیدن.
  • کاهش یا افزایش وزن غیر منتظره.

همچنین برای درمان درد پریود می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

 

آیا برای جلو افتادن پریود باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالت کلی خیر. مگر آن که با تاخیر پریود شدید در شدیدی را متحمل شوید و یا اینکه دچار سقط جنین شده باشید. همچنین در صورتی که این جلو افتادن پریود به شکل مکرر تکرار شد توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه نمایید تا علت و درمان آن مشخص شود.

 

در این نوشته پنبه ریز سعی کرد تمام موارد مربوط به علت جلو افتادن پریود بررسی شود. در صورتی که با این مشکل مواجه هستید و هر یک از مسائل یازده گانه بالا برایتان اتفاق می افتد، حتما نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کنید.

همچنین اگر این مقاله برایتان سودمند بود و یا سوالی داشتید آن را در قسمت نظرات بیان کنید.

 

چگونه جلو افتادن پریود را درمان کنیم؟

 

چگونه جلو افتادن پریود را درمان کنیم؟

درمان جلو افتادن پریود کاملا بستگی به دلیل این موضوع دارد. برای همین، لازم است، ابتدا ببینیم دلیل جلو افتادن پریودمان چیست و سپس باتوجه به مشکلی که داریم نسبت به حل آن اقدام نماییم.

  • یوگا تمرین کنید. یوگا می تواند درمان موثری برای مشکلات مختلف قاعدگی باشد.
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • روتین ورزش
  • چیزها را با زنجبیل ادویه کنید.
  • مقداری دارچین اضافه کنید.
  • دوز روزانه ویتامین خود را برای یک دوره سالم دریافت کنید.
  • هر روز سرکه سیب بنوشید.
  • آناناس بخورید.

 

در پایان توصیه می شود در صورت تغییرات مکرر زمان بندی پریود به پزشک مربوطه مراجعه نمایید.

 

آیا زود هنگام هنگام بد است؟

پریودهای اولیه معمولاً نشانه چیز جدی نیستند. اما اگر درد یا ناراحتی شدید دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، در صورت داشتن یا مشکوک به سقط جنین، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

آیا پریود شدن بعد از 15 روز مشکلی ندارد؟

اکثر زنان دوره های قاعدگی چهار تا هفت روزه دارند. قاعدگی خانم ها هر 28 روز اتفاق می افتد، اما یک دوره طبیعی می تواند بین 21 تا 35 روز باشد. نمونه هایی از پریودهای نامنظم شامل دوره هایی با فاصله کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز است.

 

بررسی اجمالی

دوره اولیه خود نشان دهنده مشکل نیست. با این حال، اگر تغییرات دیگری در طول قاعدگی رخ دهد یا اگر فردی نگران است، باید با پزشک مشورت شود.
نوسانات هورمونی در دوران بلوغ و یائسگی می تواند باعث شود پریودها زودتر از حد انتظار شروع شود.
در همین حال، برخی از بیماری های مقاربتی از جمله کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس می توانند باعث خونریزی واژینال بین دوره های قاعدگی شوند.
علاوه بر این، خونریزی لانه گزینی و سقط جنین گاهی اوقات می تواند شبیه قاعدگی باشد، زیرا هر یک می تواند شامل گرفتگی شکم و خونریزی واژن باشد.
لازم به ذکر است که خون وارد شده ممکن است تیره تر از خون دوره معمولی باشد. هرکسی که مطمئن نیست می تواند علت خونریزی را با تست بارداری خانگی تایید کند.
در دوران بارداری، بافت جفت به شکل ترشحات قرمز رنگ و لخته مانند از بدن خارج می شود. هر کسی که فکر می کند این مشکل را تجربه می کند باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد.

 

رابطه جلو افتادن پریود و حاملگی

زمانی که بدن شما شروع به تولید هورمون بارداری گنادوتروپین جفتی انسانی می کند، پریود شما متوقف می شود. با این حال، ممکن است باردار باشید و با شروع قاعدگی خونریزی خفیفی داشته باشید. این نوع خون در اوایل بارداری بیشتر دیده می شود.

 

شرکت پنبه ریز با بیش از چهار دهه تجربه در تولید نوار بهداشتی، همواره در جهت بهبود کیفیت نوار بهداشتی های خود تلاش می کند. اگر قصد خرید از نوار بهداشتی های پنبه ریز را دارید و یا می خواهید با این نوار ها آشنا شوید، به صفحه نوار بهداشتی های پنبه ریز مراجعه کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *