اولین روز پریود

روز اول پریود

2.4/5 - (107 امتیاز)

 

اگر در تشخیص روز اول پریود سردرگم هستید، باید بگیم که چرخه قاعدگی یک قانون کلی داره. تا پایان این مقاله با پنبه ریز همراه باشید!

اگر یک روز لکه‌بینی یا خونریزی خفیف داشتید و این خونریزی در روز بعد هم ادامه داشت، روز قبل روز اول پریودتون بوده. به این دلیل که استروژن روز قبل به اندازه کافی کاهش یافته و باعث ریزش دیواره رحم شده، بنابراین خونریزی ادامه پیدا می‌کنه. فقط کمی طول می‌کشه تا پریودتون سنگین‌تر بشه.

در صورتی که فقط یک روز لکه بینی یا خونریزی خفیف داشتید و این خونریزی در روزهای بعدی ادامه نداشت، هنوز پریود اتفاق نیفتاده و باید منتظر بمونید تا خونریزی مداوم و شدیدتر شروع بشه تا اون روز رو به عنوان روز اول پریود حساب کنید. در بعضی از خانم‌ها می‌تونه قبل از پریود، خونریزی اتفاق بیفته.

برای اینکه بدانید چگونه پریود را سه روزه کنیم؟ اینجا را مطالعه کنید.

قاعده کلی بالا فقط در مورد چرخه‌های قاعدگی طبیعی اعمال میشه چونکه برای مثال قرص‌های ضدبارداری هورمونی می‌تونند باعث لکه‌بینی و خونریزی بین دوره‌های قاعدگی شوند.

اگر چرخه طبیعی دارید، ممکنه لکه بینی یا خونریزی خفیف در زمان تخمک‌گذاری رو در وسط چرخه قاعدگی تجربه کنید. این لکه بینی می‌تونه نتیجه جدا شدن تخمک از فولیکول تخمدان باشه و ربطی به پریود نداره. همچنین اگر مشکل پزشکی دارید که بر هورمون‌ها یا چرخه قاعدگی شما تأثیر می‌ذاره، ممکنه الگوهای قاعدگی متفاوتی رو تجربه کنید. بنابراین بهتره که با پزشک متخصص زنان خود در موردش صحبت کنید.

روز اول قاعدگی

روز اول چرخه قاعدگی، اولین روز پریوده. البته لکه بینی حساب نمیشه.

در روزهای اول تا پنجم چرخه قاعدگی، پوشش داخلی رحم از بدن خارج میشه. همچنین بین روزهای اول تا پنجم چرخه ، فولیکول‌های جدید (کیسه‌های مایع حاوی تخمک) در تخمدان شروع به رشد می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: توضیح پریود برای کودکان

روز اول قاعدگی چی بخوریم؟

احساس تنبلی، گریه کردن، خوردن شکلات و نیاز کلی به راحتی اتفاقاتی هستند که معمولا در دوران پریود تجربه می‌کنید. راحتی در دوران پریود می‌تونه به سرعت در یک فیلم خوب، چرت زدن یا میان وعده‌ای که هوس کردید پیدا بشه، اما راه دیگه اینه که انرژی بدن رو با کمک مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوران پریود تامین کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

مواد مغذی مهمی که در دوران پریود باید روی اون‌ها تمرکز کرد آهن و ویتامینB12 است.

علاوه بر حفظ یک رژیم غذایی متعادل حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی کافی در دوران پریود، مهمه که بر روی غذاهای سرشار از آهن و ویتامین B12 تمرکز کنید. مواد غذایی که سرشار از آهن هستند شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهیه که خون از دست رفته در دوران پریود رو جبران می‌کنه. اگر خوردن گوشت براتون سخته می‌تونید آهن مورد نیاز بدن رو از منابعی مثل نخود، لوبیا و آجیل دریافت کنید.

ویتامین B12 به تولید گلبول‌های قرمز جدید کمک می‌کنه و خواب‌آلودگی و سرگیجه‌ای که ممکنه در دوران پریود حس ‌کنید رو از بین می‌بره. غذاهای سرشار از ویتامین B12 شامل پنیر، ماهی قزل آلا و تخم مرغه. همچنین ویتامین B12 در مواد غذایی گیاهی از جمله غلات صبحانه غنی شده و مغزها وجود داره.

مقاله برتر: ورزش در پریودی

احتمال بارداری در روز اول پریودی

بعضی از زوج‌ها که قصد بچه‌دار شدن دارند بهتره که روز تخمک‌گذاری رو شناسایی کنند اما برای کاهش استرس مرتبط با زمان بندی مناسب، سعی کنند کمتر روی روز مشکوک به تخمک گذاری تمرکز کنند، در عوض داشتن رابطه جنسی منظم (تقریباً دو روز در هفته نزدیک به تخمک‌گذاری یعنی حدود 2 هفته قبل از پریود بعدی) می‌تونه به باردار شدن کمک کنه.

با اینکه احتمال باردار شدن در زمان تخمک‌گذاری بالاتره اما این به معنی صفر بودن احتمال بارداری در روز اول پریود نیست، به خصوص افرادی که چرخه قاعدگی کوتاه مدتی دارند، احتمال بارداری هم در روز اول پریودشون بیشتره.

اسپرم میتونه حدود شش روز در دستگاه تناسلی خانم‌ها زنده بمونه. یک خانم حدود 14 تا 16 روز قبل از اولین روز پریود، تخمک‌گذاری می‌کنه پس اگر فردی با چرخه 22 روزه در اولین روز پریودش در واژن خود اسپرم دریافت کنه، ممکنه زمانی که تخمک در روز ششم چرخه قاعدگی آزاد میشه، اسپرم در دستگاه تناسلی وجود داشته باشه و منجر به بارداری بشه. بنابراین اگر قصد بارداری ندارید بهتره که از راه‌های کنترل بارداری استفاده کنید.

این مقاله را هم بخوانید: آیا زنان حامله پریود می شوند؟

علت قهوه‌ای بودن خون پریود در روز اول

در شروع یا پایان دوره قاعدگی، رنگ خون می‌تونه قهوه‌ای یا قرمز تیره باشه و قوام غلیظی داشته باشه، همچنین می‌تونه به رنگ قرمز روشن و مایع‌تر باشه. یعنی هر دو حالت طبیعیه.

خون قهوه‌ای رنگ در شروع یا پایان پریود، به این دلیله که خون قدیمی‌تره و مدت بیشتری طول کشیده تا از رحم خارج بشه. هر چه مدت زمان بیشتری طول بکشه تا خون از بدن خارج شود، پوشش داخلی رحم تیره‌تر میشه.

بنابراین خون روز اول پریودی می‌تونه تیره باشه و جای نگرانی نیست.

پیشنهاد سردبیر: فواید پریود شدن

چرا روز اول پریود دردم زیاده؟

به دردی که همراه با قاعدگیه، دیسمنوره می‌گویند. بیشتر از ۵۰ درصد از افرادی که پریود می‌شوند، هر ماه ۱ تا ۲ روز درد پریود رو تجربه می‌کنند. درد پریود معمولا خفیفه اما بعضی از خانم‌ها در دوران پریود خود درد شدیدی رو تحمل می‌کنند که حتی باعث میشه نتونند فعالیت‌های عادی رو انجام دهند.

بیشتر خانم‌ها هنگام دوره‌های قاعدگی خود کمی درد دارند. برای بعضی از خانم‌ها ممکنه این درد با علائم شدیدتری از جمله اسهال، حالت تهوع، استفراغ، سردرد و سرگیجه همراه باشه.

دو نوع دیسمنوره وجود داره: دیسمنوره اولیه، دیسمنوره ثانویه

دیسمنوره اولیه، درد یا گرفتگی‌ایه که قبل یا در هنگام پریود احساس میشه. این درد به خاطر مواد شیمیایی طبیعی به نام پروستاگلاندین به وجود میاد. این ماده در پوشش داخلی رحم ساخته میشه. پروستاگلاندین‌ها باعث انقباض ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی رحم میشن.

سطح پروستاگلاندین در روز اول پریود، بالاست. با ادامه خونریزی و ریزش پوشش داخلی رحم، سطح اون پایین میاد و کم کم درد پریود بعد از چند روز اول پریود کاهش پیدا می‌کنه.

دیسمنوره اولیه دقیقا بعد از شروع پریود در دختران شروع میشه. در بسیاری از خانم‌هایی که مبتلا به دیسمنوره اولیه هستند، با افزایش سن، درد قاعدگی کمتر میشه. همچنین این نوع درد پریود ممکنه پس از زایمان کمتر بشه.

علت به وجود اومدن دیسمنوره ثانویه اختلال در اندام‌های تناسلیه. این درد با گذشت زمان بیشتر میشه و معمولا بیشتر از دردهای معمولی قاعدگی طول می‌کشه.

مقاله پیشنهادی: حمام در پریودی

برخی از شرایطی که می‌تونند باعث دیسمنوره ثانویه شوند عبارتند از:

آندومتریوز: آندومتریوز زمانی اتفاق میفته که بافتی مشابه پوشش داخلی رحم در قسمت‌های دیگر بدن مانند تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ، پشت رحم و روی مثانه رشد کنه. همانطور که پوشش داخلی رحم، در اثر تغییرات هورمونی شروع به ریزش وخونریزی می‌کنه، برای این بافت‌های مشابه نیز همین اتفاق میفته. این خونریزی می‌تونه باعث درد، به خصوص نزدیک دوران پریود بشه.

بافت اسکار در داخل لگن جایی که خونریزی رخ میده تشکیل شود. این چسبندگی می‌تونه باعث چسبیدن اندام‌ها به هم و همچنین ایجاد درد بشه.

فیبروم‌ها: فیبروم‌ها توده‌هایی هستند که در خارج، داخل یا در دیواره های رحم ایجاد میشن. فیبروم‌هایی که در دیواره رحم ایجاد میشن، می‌تونند باعث ایجاد درد شوند.

آدنومیوز: وقتی بافتی که به طور معمول رحم رو می‌پوشونه شروع به رشد در دیواره عضلانی رحم کنه، آدنومیوز به وجود میاد. این عارضه در خانم‌های مسن که بچه‌دار شده‌اند بیشتر دیده میشه.

مشکلات رحم، لوله‌های فالوپ و سایر اندام‌های تناسلی: بعضی از نقایصی که یک فرد با اون متولد میشه می‌تونه منجر به درد در دوران پریود بشه.

سایر شرایط: برخی از شرایط پزشکی هم می‌تونند در دوران پریود باعث درد شوند. این شرایط می‌تونه شامل بیماری کرون و اختلالات ادراری باشه.

مکمل های ویتامین B1 یا منیزیم ممکنه به کاهش درد و گرفتگی‌های دوران پریود کمک کنند، اما تحقیقات بیشتری برای توصیه اون‌ها به عنوان درمان موثر برای درد پریود نیازه.

مقاله پیشنهادی سردبیر: تا چند سالگی پریود می شویم؟

روز اول پریود چیکار کنم؟

برای کم کردن درد پریود می‌تونید راه‌های زیر رو امتحان کنید:

ورزش کنید: ورزش منظم می‌تونه حال شما رو بهتر کنه. تمرینات هوازی مانند پیاده روی، آهسته دویدن یا دوچرخه سواری به تولید مواد شیمیایی در بدن کمک می‌کنه و باعث میشه درد کمتر بشه.

از گرما استفاده کنید: حمام آب گرم یا قرار دادن پد گرم کننده یا کیسه آب گرم روی شکم می‌تونه درد رو کاهش بده.

خواب: خواب کافی قبل و در طول دوران پریود مهمه. استراحت خوب می‌تونه به شما کمک کنه.

آرامشتون رو حفظ کنید: مدیتیشن یا تمرین یوگا هم برای کاهش درد کمک می‌کنه.

منبع:

پنبه ریز

healthline

ivf.com.au

helloclue.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *