فواید پریودی

فواید پریود شدن

4.9/5 - (60 امتیاز)

 

 

آیا فواید پریود شدن یک شعار است یا به معنای واقعی برای بدنمان مفید است؟برخلاف تصور ما که باور داریم هورمون‌های جنسی باعث غم و اندوه می‌شوند، در واقع آن‌ها نقشی حیاتی را برای سلامتی ما ایفا می‌کنند. هورمون‌های زنانه به باردار شدن، زایمان و شیر دادن به نوزادان کمک می‌کنند و علاوه بر این، فواید مهم دیگری که به بارداری مربوط نیست و کمتر شناخته شده‌اند، دارند.

 

قاعدگی در طول زمان به عنوان یک نفرین برای خانم‌ها و زمانی برای رنج کشیدن آن‌ها نشان داده شده است. اما در حقیقت، قاعدگی یک نشانه مهم سلامتی است. در صورتی که پریود اتفاق نیافتد (آمنوره) می‌تواند نشانه‌ای از مشکلاتی در سلامتی، مانند کمبود وزن یا عدم تعادل هورمونی باشد.

درست است که بی‌نظمی در پریود همیشه نشانه مشکل جدی نیست امام مهم است که برای اطمینان با پزشک مشورت کنید و حتی با کمک چرخه قاعدگی، سلامت بدن خود را به صورت ماهانه بررسی کنید.

هورمون‌هایی که بدن در زمان پریود ترشح می‌کند فواید زیادی برای سلامت باروری دارند. ترشح استروژن در بدن خانم‌ها تا قبل از دوران پساقاعدگی باعث می‌شود خانم‌ها کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی و سکته قرار گیرند. همچنین استروژن باعث می‌شود به مدت دو هفته فشار خون به طور قابل توجهی در طول پریود کاهش یابد. علاوه بر این‌ها استروژن به ترمیم بافت قلب پس از حملات قلبی کمک می‌کند و باعث حفظ توده استخوانی در بزرگسالان می‌شود.

با توجه به علائم یائسگی می‌توان گفت استروژن نقش مهمی در تنظیم دمای بدن، چرخه‌های خواب، متابولیسم سیستم عصبی مرکزی و برخی نورون‌ها که بر خلق و خو، انگیزه، عواطف و احساسات تأثیر می‌گذارند، ایفا می‌کند.

پروژسترون هم یک هورمون جنسی است که بر اضطراب، تولید سلول‌های سیستم عصبی در بزرگسالان، ضعیف شدن و یا تقویت اتصالات بین نورون‌ها و سایر عملکردهای مهم سیستم عصبی مرکزی تاثیرگذار است..

تستوسترون یک هورمون مردانه در نظر گرفته می‌شود، اما در زنان هم یک هورمون جنسی ضروری است و بر سلامت قلب، خلق و خو، قدرت استخوان و حافظه کلامی تأثیر دارد.

پیشنهاد سردبیر: جلو افتادن پریود

 

وقتی در مورد فواید پریود شدن با افراد صحبت می‌کنیم اکثر آن‌ها و به خصوص خانم‌ها می‌خندند و یا تعجب می‌کنند در حالی که همه چیز در مورد پریود منفی نیست!

مزیت پریود شدن در توانایی آن برای کمک به شما برای یادگیری، برنامه ریزی و سلامت فردی، خلق و خو، ورزش و طبیعتاً زندگی جنسی شما است.

همچنین دوره‌های قاعدگی منظم نشان می‌دهد که هورمون‌های شما در تعادل هستند. عدم تعادل هورمونی می‌تواند منجر به بدتر شدن PMS، خستگی و افزایش وزن و همچنین ایجاد خطرات جدی‌ برای سلامتی شود.

 

چرا پریود مهم است؟

توجه به قاعدگی و منظم بودن چرخه قاعدگی نشان دهنده تعادل هورمونی است. همچنین اطلاعاتی در مورد سلامت استخوان‌ها، تیروئید و سلامت متابولیک در اختیار شما قرار می‌دهد. پریود ابزار مهمی برای کمک به تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد سلامتی جسمی و روحی است. به یاد داشته باشید که مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث تنظیم چرخه قاعدگی می‌شود اما از این راه، فواید پریود منظم را تجربه نخواهید کرد چون این نظم از طریق هورمون‌های طبیعی به وجود نیامده است.

 

پریود طبیعی چیست؟

معمولا گفته می‌شود که چرخه منظم قاعدگی 28 روزه است. اما دوره‌ای که بین 21 تا 36 روز طول بکشد، اگر منظم باشد نیز کاملا طبیعی است.

 

7 فایده پریود شدن

 

7 فایده پریود شدن

  • پریود شدن سرعت پیری و افزایش سن را کم می‌کند درحقیقت از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.
  • برای پیشگیری از بیماری‌ها و نشانه‌ای از سلامتی ابزاری مهم است.
  • پریود منظم نشانه‌ای از تعادل هورمونی در بدن است.
  • چرخه قاعدگی باعث بهبود خلق و خو و حتی ظاهر می‌شود.
  • پریود شدن نفخ شکم را کاهش می‌دهد.
  • پریود به عنوان یک پاک کننده طبیعی برای بدن است.
  • پریود می‌تواند ناامیدی و عصبانیت را از بین ببرد.

 

علاوه بر این‌ها در دوران پریود به دلیل کاهش سطح استروژن و پروژسترون شما راحت‌تر می‌توانید تمرینات ورزشی سخت‌تر انجام دهید هرچند ممکن است به نظر خوشایند نیاید.

 

تاثیر پریود بر اعصاب

 

در دوران قاعدگی، هورمون‌ها نقشی مهم را ایفا می‌کنند. در حقیقت، هورمون‌ها حتی می‌توانند روی سیستم عصبی و کنترل استرس اثر بگذارند. سیستم عصبی، ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند، به هضم غذا، عملکرد مغز کمک کرده و علاوه بر این، بسیاری دیگر از عملکردهای بدن را تنظیم می‌کند.

غده هیپوتالاموس در مغز شروع چرخه قاعدگی را به عهده دارد، این غده فعالیت‌های غیرارادی بدن مانند گرسنگی، تشنگی، خلق و خو، چرخه خواب و … را کنترل می‌کند. این غده ترشح روزانه هورمون‌های بدن را در تعادل نگه می‌دارد. کنترل غده هیپوفیز نیز بر عهده هیپوتالاموس است که وظیفه آن این است که تخمدان‌ها و تیروئید را تحریک کند تا بدن برای چرخه قاعدگی آماده شود.

مقاله منتخب: تا چند سالگی پریود می شویم؟

در طول قاعدگی، دو غده هیپوتالاموس و هیپوفیز با هم تلاش می‌کنند تا مقدار درستی از هر هورمون در بدن ترشح شود. هنگام پریود، سیستم عصبی بیشتر کار می‌کند تا همه چیز را در تعادل نگه دارد. اگر بیش از حد استرس دارید و یا عصبانی هستید، ممکن است سیستم عصبی شما شرایط سختی را برای در تعادل نگه داشتن بدن تجربه کند و همین می‌تواند باعث پریود دردناک و یا نامنظم شود.

اگر استرس به درستی مدیریت نشود، تعادل بدن برای تحریک تخمک گذاری و چرخه قاعدگی به هم می‌خورد. از آنجایی که هورمون‌ها بر جریان پریود و منظم بودن آن تأثیر می‌گذارند، ممکن است استرس و به هم خوردن تعادل هورمونی باعث شود جریان پریود در این دوره‌ها سنگین‌تر یا سبک‌تر ‌شود.

از آنجایی که سیستم عصبی ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند، مهم است که تاثیر آن را بر چرخه قاعدگی، میزان خون‌ریزی و علائم PMS، جدی بگیرید. برای کمک به سیستم عصبی می‌توانید از تکنیک‌های کاهش استرس مثل کشیدن چند نفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا استفاده کنید. همچنین داشتن یک رژیم غذایی مقوی، رعایت بهداشت، خواب کافی و داشتن یک برنامه ورزشی منظم، به حفظ تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند.

در دوران پریود سعی کنید بیشتر از خود مراقبت کنید. پریود فرصتی است که با خودمراقبتی می‌توانید سلامت روان خود را بهبود ببخشید و در نتیجه دوران پریود راحت‌تر و چرخه قاعدگی منظمی را تجربه کنید. درک عملکرد سیستم عصبی و تاثیری که این سیستم در تعادل هورمونی دارد باعث می‌شود اقدامات لازم برای دور ماندن از استرس را انجام دهید تا تاثیر آن را بر چرخه قاعدگی مشاهده کنید.

 

تاثیر پریود بر مغز

در ابتدا باید بگوییم اتفاقاتی که در چرخه قاعدگی و دوران پریود می‌افتد، باعث ایجاد تغییراتی در مغز می‌شود، اما هیچکدام از این تغییرات باعث نمی‌شود که هوش شما کمتر یا بیشتر شود پس قرار نیست در دوران پریود نتوانید تصمیمات بزرگ بگیرید یا مشکلات دشوار را حل کنید. فقط ممکن است باعث شود احساس متفاوت‌تری نسبت به حالت عادی داشته باشید.

7 تغییری که پریود در مغز ایجاد می‌کند:

  • نداشتن افکار واضح و درست
  • افزایش امکان ابتلا به میگرن
  • مشکل در انجام کارهای فضایی و سه بعدی مثل پارک کردن یا درست کردن پازل
  • افکار پراکنده
  • کاهش میل جنسی (از نظر ذهنی)
  • کاهش هورمون‌های انرژی و احساس خستگی
  • نوسانات خلقی

 

تغییر هورمون‌ها در پریود

در پایان سیکل قاعدگی، یعنی درست قبل از پریود شدن، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و باعث افزایش سطح FSH و GnRH می‌شود.

تمام هورمون‌های درگیر در هیپوتالاموس، هیپوفیز و تخمدان‌ها در یک مرحله از سیکل قاعدگی افزایش می‌یابند و در مرحله دیگر کاهش پیدا می‌کنند. همه این نوسانات بر تخمک گذاری تاثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث علائمی مانند آکنه، بد اخلاقی، سردرد، افزایش وزن، نفخ و تغییرات اشتها شود.

 

تاثیر پریود بر ریزش مو

 

تاثیر پریود بر ریزش مو

ریزش مو  انواع مختلفی دارد و ریزش مویی مانند طاسی با الگوی مردانه، ارثی است و ربطی به تغییرات هورمونی ندارد. با این حال، تغییرات هورمونی و عدم تعادل هورمونی گاهی می‌تواند باعث ریزش موی موقت شود.

این ریزش مو می‌تواند به علت بارداری، زایمان و یا شروع یائسگی باشد.

ترشح بیش از حد یا کمتر از حد معمول هورمون‌های تیروئید نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.

تغییرات هورمونی می‌تواند باعث ریزش مو شود بنابراین چرخه قاعدگی نیز می‌تواند روی موها اثر بگذارد. همانطور که پوست به تغییرات هورمونی در طول دروه قاعدگی واکنش نشان می‌دهد، موها نیز به شدت تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

در دوران پریود:

  • موها چرب تر از حد معمول است
  • پوست سر حساس‌تر است
  • ریزش مو بیشتر می‌شود

 

پنبه ریز در این نوشتار به بررسی ابعاد مختلف فواید پریود شدن پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید از قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

 

در پایان و به شکل جمع بندی می توان گفت مهم ترین فواید پریود موارد زیر است:

  1. باعث می شود سخت تر تمرین کنید.
  2. رابطه جنسی را بهتر می کند.
  3. اونوقته که پیر میشی
  4. اطلاعات زیادی در مورد سلامتی به شما می دهد.
  5. این بزرگترین بهانه برای مراقبت از خود است.
  6. این یک راه عالی برای پیوند است.
  7. این به شما امکان می دهد بدانید که پرگو نیستید

 

https://www.bearose.org/blog/uncategorized/2018-6-3-lets-hear-it-for-hormones-benefits-of-your-menstrual-cycle#:~:text=You%20can%20think%20of%20your,before%20menopause%20because%20of%20estrogen

 

https://www.theadventurouswriter.com/blogbaby/benefits-of-getting-your-period-how-menstruation-is-good-for-you/

 

سوالات متداول

در این جا می خواهیم در ارتباط با سوالات متداول کاربرانمان درباره ی فواید پریود صحبت کنیم و پرسش و پاسخ کوتاهی داشته باشیم.

 

آیا پوست شما با پریود بهبود می یابد؟

استروژن بین روز 10 تا 13 سیکل قاعدگی به اوج خود می رسد. در این زمان، سطح تستوسترون شروع به افزایش کرد. پوست شما هیدراتاسیون طبیعی و تولید کلاژن را تجربه می کند که پوست شما را محکم تر و انعطاف پذیرتر می کند.

 

آیا استفاده از خون قاعدگی برای صورت بی خطر است؟

دکتر می‌گوید: «البته خون قاعدگی دارای خواص زیادی است که برای پوست مفید است، مانند خواص مرطوب‌کننده و سلولی، اما شواهد علمی فعلی برای حمایت از استفاده از خون قاعدگی به عنوان ماسک وجود ندارد.» جنیفر ویکرز می گوید.

 

آیا پریود شما بدن شما را تمیز می کند؟

پریود چیزی را از بدن خارج نمی کند به جز آندومتر (پوشش داخلی رحم). در طول چرخه قاعدگی، پوشش داخلی رحم هر ماه برای یک جنین بالقوه تشکیل می شود.

 

چرا پریود شدن زیباست؟

افزایش و کاهش ماه، جزر و مد اقیانوس، در چرخه قاعدگی منعکس می شود. رسیدن تخمک و حاملگی بعدی یا آزاد شدن خون روند طبیعی خلقت را منعکس می کند. ما مخلوقات زمین هستیم و هر بار که خونریزی می کنیم به ما یادآور زیبایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *