روز دوم پریود

روز دوم پریود

5/5 - (1 امتیاز)

 

باید با این حقیقت رو به رو بشیم که چرخه قاعدگی، پیچیده‌‌ست. شاید درک پریود راحت باشه اما درک اتفاقاتی که در سیکل قاعدگی تجربه میشه، راحت نیست.

چرخه قاعدگی بخشی از روش بدنه که اون رو برای بارداری احتمالی هر ماه آماده می‌کنه. نحوه عملکرد این فرآیند مهمه، چون می‌تونید از این اطلاعات برای کمک به باردار شدن یا جلوگیری از بارداری، درک بهتر علائم قاعدگی و تشخیص اینکه چه زمانی ممکنه مشکلی وجود داشته باشه، استفاده کنید.

علیرغم اینکه گفته میشه چرخه طبیعی قاعدگی، 28 روزه، اما چیزی به نام چرخه قاعدگی طبیعی وجود نداره و تقویم پریود از فردی به فرد دیگر می‌تونه متفاوت باشه. در مطالعه‌ای نشان داده شده که چرخه قاعدگی تنها 13 درصد از افراد 28 روزه و اکثر افراد دوره‌های کوتاه‌تر یا طولانی‌تری رو تجربه می‌کنند.

پیگیری چرخه قاعدگی شخصی می‌تونه به شما کمک کنه تا برای پریود بعدی آماده بشید، بهترین زمان برای باردار شدن رو بفهمید و با هورمون‌های خود هماهنگ شوید. از روز اول یک دوره تا اولین روز دوره بعدی، چرخه قاعدگی نامیده میشه که سه فاز مختلف داره؛ فاز فولیکولار (روز اول تا دهم)، فاز تخمک‌گذاری (روز یازدهم تا چهاردهم)، فاز لوتئال (روز پانزدهم تا بیست و هشتم)

روز دوم پریود در فاز فولیکولار قرار داره پس در ادامه این مطلب در مورد فاز فولیکولار توضیح خواهیم داد.

توصیه می کنیم برای درمان درد پریود این مقاله را مطالعه کنید.

 فاز فولیکولار

این مرحله از چرخه قاعدگی یعنی فاز فولیکولار، تقریباً از روز اول تا دهم رخ میده. غده هیپوفیز (که در پایه مغز قرار داره) هورمونی به نام FSH (هورمون محرک فولیکول) ترشح می‌کنه. این هورمون باعث بالا آمدن چندین “فولیکول” در سطح تخمدان میشه. این فولیکول‌ها پر از مایع هستند، که در نهایت، یکی از این فولیکول ها غالب میشه و در داخل اون یک تخمک بالغ ایجاد میشه. اگر بیش از یک فولیکول به بلوغ برسه، می‌تونه منجر به تولد دو قلو یا چند قلوها بشه. فولیکول بالغ هورمون استروژن تولید می‌کنه که در مرحله فولیکولی افزایش می‌یابد و در یک یا دو روز قبل از تخمک گذاری به اوج خودش می‌رسه. پوشش داخلی رحم (آندومتر) در قسمت دوم این مرحله یعنی پس از پایان قاعدگی به دلیل افزایش سطح استروژن، ضخیم و پر از مواد مغذی میشه تا برای بارداری آماده بشه. همچنین سطوح بالای استروژن باعث تحریک تولید هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) میشه این هورمون هم غده هیپوفیز رو برای ترشح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) تحریک می‌کنه.

تقریباً در روز دوازدهم چرخه قاعدگی (در فاز تخمک‌گذاری)، افزایش LH و FSH باعث آزاد شدن تخمک از فولیکول میشه. افزایش LH همچنین کمی سطح هورمون تستوسترون رو بالا می‌بره تا میل جنسی درست در بارورترین زمان چرخه افزایش یابد.

روز اول

این روز اولین روز پریود (خونریزی (بیش از لکه بینی)) است، مگر اینکه باردار باشید. در روز اول پریود سطح هورمون‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کنه و  بافت‌های پوشاننده داخلی رحم شکسته شده و می‌ریزند.

روز دوم پریود

 

روز دوم پریود

در روز دوم چرخه قاعدگی پریود ادامه داره و معمولاً خونریزی سنگین‌تره. در این روز از چرخه به دلیل خونریزی زیاد احتمالا مجبور هستید که نوار بهداشتی خودتون رو زود به زود عوض کنید حتی اگر لخته کوچکی در پد خود مشاهده کردید، نترسید. همچنین با اینکه علائم PMS از بین رفته، ممکنه گرفتگی‌هایی رو تجربه کنید..

روز سوم

روز سوم چرخه قاعدگی معمولا آخرین روز خونریزی سنگینه در این روز ممکنه تغییراتی در pH واژن خود داشته باشید که می‌تونه منجر به عفونت قارچی و بوی بد بشه.

روز چهارم

پریود در این روز رو به سبک شدن میره و ممکنه رنگ خون از قرمز روشن به قهوه‌ای تغییر کنه.

مقاله پیشنهادی: توضیح پریود برای کودکان

روز پنجم و ششم

برای بسیاری از افراد، در این روز پریود تموم میشه. اما بعضی افراد هم تا روز هفتم پریودشون طول می‌کشه که کاملا طبیعیه.

مقاله برتر: ورزش در پریودی

روز هفتم پریود

 

روز هفتم پریود

در روز هفتم، پریود به طور کامل یا تقریباً به اتمام رسیده. این بدین معنیه که بدن خودش رو برای دوره بعدی آماده می‌کنه. از این روز فولیکول‌های کوچک (کیست‌های کوچک روی تخمدان‌ها که یک یا دو تخمک آزاد می‌کنند) روی تخمدان تشکیل می‌شوند. سطح استروژن شروع به افزایش می‌کنه، سطح تستوسترون هنوز پایینه و پروژسترون هنوز وجود نداره.

این مقاله را هم بخوانید: آیا زنان حامله پریود می شوند؟

روز هشتم

فولیکول‌ها در حال رشد هستند و برای آزاد کردن تخمک آماده می‌شوند. سطح استروژن شروع به افزایش می‌کنه. سطح تستوسترون و پروژسترون ثابت می‌مونه.

روز نهم

در چند روز آینده، یک فولیکول به سمت بلوغ به رشد خود ادامه میده. استروژن اضافی باعث ضخیم شدن پوشش داخلی رحم میشه، که این پوشش غنی از خون و مواد مغذیه بنابراین رحم، در صورتی که تخمک بارور بشه، آماده است.

روز دهم

در روز دهم تولید استروژن از برنامه خارج میشه و آندومتر، یا پوشش داخلی رحم، خودش رو برای نگهداری یک جنین آماده می‌کنه.

 

همونطور که گفتیم روز دوم پریود در فاز فولیکولار قرار داره و در این روز افراد معمولا خونریزی سنگینی رو تجربه می‌کنند. برای اینکه این روز رو راحت‌تر بگذرونید با ما همراه باشید.

مقاله تصادفی: چرا قبل از پریود احساس افسردگی داریم؟

مهمترین کارهایی که باید در بدترین روز پریود (روز دوم پریود) برای خود انجام بدید

 

مهمترین کارهایی که باید در بدترین روز پریود (روز دوم پریود) برای خود انجام بدید

هر روز پریود می‌تونه چالش‌برانگیز باشه، اما روز دوم معمولا سخت‌تر از روزهای دیگه‌ست. در روز دوم پریود خونریزی شدیدتره و گرفتگی عضلات هم بیشتر حس میشه. میل به خوردن خوراکی‌هایی مثل شکلات هم در این روز بیشتره.

درسته که این علائم می‌تونه ازاردهنده باشه اما مهم‌ترین کاری که باید در روز دوم پریود انجام بدید اینه که به بدنتون گوش بدید و مطابق خواسته‌ش عمل کنید.

در ادامه چند روش برای کاهش درد قاعدگی در زمانی که پریود شما در بدترین حالتشه، آورده شده:

  • از کیسه آب گرم استفاده کنید.
  • بخوابید یا استراحت کنید.
  • رژیم گیاهخواری می‌تونه تأثیر مثبتی بر دردهای قاعدگی داشته باشه سعی کنید سبزیجات رو در رژیم غذاییتون قرار بدید.
  • از نوشیدن قهوه (کافئین) اجتناب کنید.
  • ورزش سبک مثل پیاده‌روی یا یوگا انجام بدید.

علت دوبار پریود شدن در یک ماه چیست؟

طیف وسیعی از تجربیات درد پریود وجود داره و برای هر فرد می‌تونه تجربه میزان درد پریود متفاوت باشه اما مهمه که شما بدن خودتون رو درک کنید و بدونید در مورد پریودتون چی طبیعیه و چی نیست. پس می‌تونید با مراقبت از خودتون متوجه هرگونه تغییر غیرعادی بشید.

مثلا اگر افزایش ناگهانی در میزان طبیعی درد پریودتون رو تجربه کردید و یا قبلا دردی نداشتید و ناگهان در دوره قاعدگی خودتون احساس درد رو تجربه کردید، بهتره که با پزشکتون صحبت کنید.

 

منابع:

panberes

https://www.mindbodygreen.com/articles/menstrual-cycle-guide#:~:text=Day%202%3A%20The%20period%20continues,ll%20have%20to%20change%20regularly.

https://www.elitedaily.com/wellness/important-things-worst-day-period/2037940

https://www.yourperiod.ca/normal-periods/menstrual-cycle-basics/

 

 

شرکت پنبه ریز با بیش از چهار دهه تجربه در تولید نوار بهداشتی، همواره در جهت بهبود کیفیت نوار بهداشتی های خود تلاش می کند. اگر قصد خرید از نوار بهداشتی های پنبه ریز را دارید و یا می خواهید با این نوار ها آشنا شوید، به صفحه نوار بهداشتی های پنبه ریز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *