چگونه پریود منظم داشته باشیم؟

چگونه پریود منظم داشته باشیم؟

4.3/5 - (10 امتیاز)

چکار کنم پریودم منظم بشه؟چگونه پریود منظم داشته باشیم؟ سوالی که تعداد زیادی از کاربران در طول روز آن را در صفحات وب جستجو می کنند تا به هم ریختگی پریود خود را منظم کرده و عادت ماهانه ی منظمی را تجربه کنند.

 

چرخه قاعدگی از روز اول پریود تا روز اول پریود بعدیه و معمولا 28 روز طول می‌کشه. اما طول چرخه قاعدگی از فردی به فرد دیگر می‌تونه متفاوت باشه. چرخه قاعدگی بین 24 تا 38 روز هم در صورتی که منظم باشه، طبیعیه. اگر فاصله بین پریودها تغییر کنه و پریود زودتر یا دیرتر اتفاق بیفته، چرخه قاعدگی نامنظم به حساب میاد. برای درمان پریود نامنظم، اول مهمه که علت این بی‌نظمی مشخص بشه. در عین حال، راه‌حل‌هایی برای پریود نامنظم وجود داره که میشه اون‌ها رو امتحان کرد تا پریود منظم بشه.

در ادامه این مطلب به چند درمان خانگی با پشتوانه علمی برای داشتن پریود منظم، می‌پردازیم. همچنان باید بدانید فواید پریودی نیز برای شما بسیار است.

 

علت پریود نامنظم

دلایل مختلفی وجود داره که باعث ایجاد بی‌نظمی در پریود میشه.

به پریودهای بیش از حد سنگین یا طولانی مدت منوراژی میگن. علائم رایج این پریود، دوره‌‌هاییه که بیش از ۷ روز طول میکشه و یا همراه با خونریزی شدیده، در حدی که هر یک ساعت نیاز به تعویض نوار بهداشتی وجود داشته باشه. علت منوراژی ممکنه به دلایل زیر باشه:

  • مصرف برخی از داروها: بعضی از داروهای ضد التهابی یا هورمونی می‌تونن بر پریود تأثیر بذارن. خونریزی شدید می‌تونه یکی از عوارض جانبی IUD (یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری) باشه.
  • تغییرات هورمونی: ترشح بیش از حد هورمون‌های پروژستین یا استروژن (هورمون‌هایی که نقش تنظیم پوشش داخلی رحم رو دارند)، ممکنه باعث ایجاد خونریزی شدید شوند. به هم خوردن تعادل هورمونی بیشتر در افرادی که تازه پریود رو تجربه می‌کنند و یا افرادی که به یائسگی نزدیک هستند، دیده میشه.
  • بیماری التهابی لگن (PID)، اندومتریوز، اختلالات خونی ارثی و رشد تومورهای خوش‌خیم یا سرطان‌ها نیز ممکنه باعث ایجاد بی‌نظمی در پریود بشه.

 

آیا زنان حامله پریود می شوند؟

 

چیکار کنم پریودم منظم بشه؟

برای داشتن پریود منظم درمان‌های خانگی زیادی وجود داره که در ادامه مطلب به برخی از اون‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

  1. تمرین یوگا

تمرین یوگا می‌تونه یک درمان موثر برای مشکلات مختلف مربوط به پریود باشه. با توجه به مطالعه‌ای که در سال 2017 بر روی 64 خانم انجام شده، نشون داده شده که تمرین یوگا به مدت 12 هفته، باعث بهبود عملکرد فیزیکی بدن و درد و ورم کمتر میشه. همچنین حساس شدن سینه‌ها و گرفتگی هم کمتر می‌کنه.

در مطالعه دیگری که در سال 2013 با 126 شرکت‌کننده انجام شده نیز نتایج نشون میده که 5 روز در هفته به مدت 35 تا 40 دقیقه تمرین یوگا، سطح هورمون‌های مرتبط با پریود نامنظم رو کاهش میده.

همچنین تمرین یوگا، درد قاعدگی و علائم عاطفی مرتبط با اون مانند افسردگی و اضطراب رو کم می‌کنه و کیفیت زندگی رو در خانم‌هایی که مبتلا به دیسمنوره اولیه (دردی که همراه با پریود ایجاد میشه) بالا می‌بره.

دیسمنوره اولیه باعث درد شدید قبل و در طول پریود میشه. اگر تا حالا یوگا کار نکردید و یا تازه کار هستید، می‌تونید ویدیوهای آنلاین یوگا برای سطح مبتدی رو در اینترنت جستوجو کنید تا کم کم انجام درست حرکات رو یاد بگیرید.

 

  1. به وزنتون توجه کنید و سعی کنید وزن سالم و متناسب با بدنتون رو حفظ کنید

تغییر در وزن می‌تونه روی پریود تاثیر بذاره. کاهش وزن، در صورتی که اضافه وزن داشته باشید به منظم شدن پریود کمک می‌کنه. همونطور که اضافه وزن باعث پریود نامنظم میشه، کاهش شدید وزن یا کمبود وزن هم می‌تونه باعث پریود نامنظم بشه. به همین دلیل حفظ وزن مناسب اهمیت زیادی داره.

افرادی که اضافه وزن زیادی دارند با احتمال بیشتری پریود نامنظمی رو تجربه می‌کنند و همچنین خونریزی و درد شدیدتری دارند. به این دلیل که سلول های چربی روی هورمون‌ها و انسولین تاثیرگذارند.

توجه داشته باشید که برای کاهش وزن حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

  1. ورزش منظم و تنظیم پریود

ورزش کردن فواید زیادی برای سلامتی داره و یکی از اون‌ها اینه که به داشتن دوره قاعدگی منظم کمک می‌کنه. ورزش منظم باعث حفظ وزن میشه. همچنین برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، معمولا ورزش کردن توصیه میشه.  PCOS می‌تونه باعث ایجاد بی‌نظمی در پریود بشه.

تحقیقات نشون داده که ورزش کردن به طور موثری دیسمنوره اولیه رو با کاهش شدت و مدت درد پریود، درمان می‌کنه. اما هنوز هم تحقیقات بیشتری برای درک تأثیر ورزش بر پریود نامنظم نیاز هست. پس باید بدانید در پاسخ به سوال چگونه پریود منظم داشته باشیم؟ یکی از پاسخ های مهم ورزش کردن است.

 

  1. مصرف زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی برای پریودهای نامنظم استفاده میشه، اما هیچ مدرک علمی برای نشون دادن کارایی اون بر پریودهای نامنظم وجود نداره. اما به نظر می‌رسه که زنجبیل فواید دیگری برای پریود داره. برای مثال به تسکین درد پریود کمک می‌کنه.

یک مطالعه بالینی در سال 2014 بر روی 92 خانم که در دوران پریود خونریزی شدیدی داشتند نشون داده که مصرف روزانه مکمل‌های زنجبیل ممکنه باعث کاهش میزان خون از دست رفته در دوران پریود میشه. مصرف 750 تا 2000 میلی گرم پودر زنجبیل در 3 یا 4 روز اول پریود هم درمان موثری برای پریود دردناکه.

در مطالعه دیگری در سال 2014 نشون داده شد که مصرف زنجبیل 7 روز قبل از پریود علائم روحی، فیزیکی و رفتاری سندرم پیش از قاعدگی (PMS) رو کاهش میده.

یک کارآزمایی بالینی در سال 2018 بررسی کرده که مصرف زنجبیل به تسکین درد در مبتلایان به دیسمنوره اولیه موثره.

دمنوش برای تنظیم قاعدگی

 

دمنوش برای تنظیم قاعدگی

باتوجه به فوایدی که زنجبیل برای دوره‌های قاعدگی داره، نوشیدن یک لیوان دمنوش زنجبیل با کمی آب لیمو و کمی عسل، صبح یا عصر، با معده خالی، متابولیسم رو تقویت می‌کنه و همانطور که گفتیم به مشکلات مربوط به پریود کمک می‌کنه.

علاوه بر دمنوش زنجبیل، دمنوش بابونه و دمنوش گل سرخ هم می‌تونه انتخاب خوبی برای تسکیل مشکلات مربوط به پریود باشه.

  1. مصرف دارچین

دارچین برای انواع مشکلات پریودی مفیده. با توجه به تحقیقی که در سال 2014 انجام شده، نشون داده که دارچین به منظم شدن پریود کمک می‌کنه و حتی می‌تونه یک گزینه درمانی موثر برای خانم‌های مبتلا به PCOS باشه.

همچنین مصرف دارچین به طور قابل توجهی درد و خونریزی پریود رو کم می‌کنه و حالت تهوع و استفراغ که در اثر دیسمنوره اولیه به وجود میاد رو تسکین میده.

در نتیجه دارچین به عنوان یک درمان طبیعی سالم و موثر برای خانم‌های جوان مبتلا به دیسمنوره اولیه در نظر گرفته میشه.

 

  1. خوردن سرکه سیب

تحقیقاتی که در سال 2013  انجام شده نشون داده که نوشیدن روزانه 15 میلی لیتر سرکه سیب ممکنه به تخمک گذاری مجدد در خانم‌های مبتلا به PCOS کمک کنه. البته تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیازه، زیرا این مطالعه تنها شامل هفت شرکت‌کننده بوده.

اگر مصرف سرکه سیب براتون سخته می‌تونید اون رو با آب رقیق کنید و کمی عسل بهش اضافه کنید.

مقاله پیشنهادی: معجزه درد پریود

 

  1. آناناس بخورید

آناناس یک درمان خانگی محبوب برای مشکلات مربوط به قاعدگیه. این میوه حاوی بروملین است، آنزیمی که ادعا میشه پوشش داخلی رحم رو نرم می‌کنه و باعث منظم شدن دوره‌های قاعدگی میشه. البته بررسی این ادعا نیاز به تحقیقات بیشتری داره.

 

چه زمانی باید برای منظم شدن پریود به پزشک مراجعه کرد؟

 

چه زمانی باید برای منظم شدن پریود به پزشک مراجعه کرد؟

درمان‌های خانگی می‌تونند مفید باشند، اما حتما به صورت منظم باید به متخصص زنان مراجعه کرد. همچنین برای آشنایی با جلو افتادن پریود این نوشتار موجود است.

اگر هر یک از علائم زیر رو داشتید، حتما به پزشک خودتون اطلاع بدید.

  • خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی، در دوران بارداری یا بعد از یائسگی
  • پریودهایی که به طور مداوم بیش از یک هفته طول بکشه
  • خونریزی شدید به طوری که برای چندین ساعت باید هر یک ساعت نواربهداشتی عوض بشه
  • درد شدید
  • تب
  • ترشح یا بوی غیر طبیعی واژن
  • کاهش یا افزایش وزن غیر قابل توضیح
  • رشد غیر معمول مو
  • آکنه جدید
  • ترشحات نوک سینه

نوشته برتر هفته: پریود مردانه چیست؟

پزشک ممکنه با توجه به علت پریودهای نامنظم دارو یا نوع دیگری از درمان رو توصیه کنه. برخی از علل احتمالی پریود نامنظم عبارتند از:

  • بلوغ
  • یائسگی
  • شیر دادن
  • جلوگیری از بارداری
  • PCOS
  • مشکلات تیروئید
  • اختلالات اشتها
  • استرس

همچنین برای آگاهی از شیوه صحیح حمام در پریودی این نوشتار را مطالعه کنید.

 

در صورت هر گونه سوال، پیشنهاد یا انتقاد نسبت به مقاله چگونه پریود منظم داشته باشیم؟ می توانید در بخش نظرات آن ها را بیان کرده تا کارشناسان پنبه ریز در سریع ترین زمان ممکن پاسخ گوی شما عزیزان باشند.

 

منابع:

panberes.com

https://www.healthline.com/health/womens-health/irregular-periods-home-remedies#fa-qs

https://afternoonteareads.com/5-teas-you-should-drink-and-avoid-on-your-period/

 

شرکت پنبه ریز با بیش از چهار دهه تجربه در تولید نوار بهداشتی، همواره در جهت بهبود کیفیت نوار بهداشتی های خود تلاش می کند. اگر قصد خرید از نوار بهداشتی های پنبه ریز را دارید و یا می خواهید با این نوار ها آشنا شوید، به صفحه نوار بهداشتی های پنبه ریز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *