هوس خوردن خوراکی های شیرین در دوران پریود

چرا خانوم ها در دوران پریود به خوردن خوراکی های شیرین علاقه مندند؟

4.4/5 - (7 امتیاز)

آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که چرا خانوم ها در دوران پریود به خوردن خوراکی های شیرین علاقه مندند؟

آیا تا به حال هوس کردید یه عالمه شکلات و خوراکی‌های شیرین بخورید؟ خیلی طبیعیه همچین هوسی در دوران قبل و بعد پریود داشتن. ما در این مطلب از سری مقاله‌های پنبه ریز قصد داریم به شما بگوییم چرا بسیاری از خانوم‌ها در زمان‌های خاصی از ماه، هوس خوردن خوراکی‌های شیرین می‌کنند و آیا اساسا همچین نیازی برای بدن خطرناکه؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالتون رو بگیرید. شاید آخر مقاله براتون شیرین تموم شد!

چرا هوس خوراکی های شیرین می کنیم؟

 

چرا هوس خوراکی های شیرین می کنیم؟

 

خانوم‌ها در روزهای نزدیک به پریودشون تغییرات فیزیکی و عاطفی زیادی رو تجربه می‌کنند که بهش سندرم پیش از قاعدگی می‌گویند.

مطالعات نشون داده که تقریبا 50 درصد از خانوم‌ها قبل از پریودشون هوس خوردن شکلات می‌کنند. هوس خوردن خوراکی شیرین حدود یک هفته قبل از شروع پریود و زمانی که سایر علائم PMS مثل تغییر در مزاج، سردرد، آکنه و نفخ شکم شروع میشه و چند روز پس از اون تموم میشه. البته که زمان دقیقی برای این اتفاق وجود نداره چون همه افراد با هم متفاوتند.

محققان علت این اتفاق رو تغییر در میزان هورمون‌های استروژن، پروژسترون و سروتونین اعلام کردند که باعث میشه در نهایت هوس خوردن کربوهیدرات و شیرینی قبل از پریود بهتون دست بده.

این هوس‌ها و خوردن کربوهیدرات و شیرینی نه تنها مشکلی نداره، بلکه مهمه که به نیازهای بدنتون پاسخ بدید. البته این به مفهوم این نیست که زیاده‌روی کنید اما پاسخ دادن به نیازهای بدتون مهمه.

با خوردن غذاهای نشاسته‌ای و شیرینی‌ها چه اتفاقی در بدن شما میفته؟ بدن شما شروع میکنه به ترشح سروتونین، ماده‌ای شیمیایی که احساس شادی رو تقویت می‌کنه.

درسته که ممکنه هوس به غذا خوردن الزاما بخاطر هورمون‌ها نباشه اما علم ثابت کرده که خانوم‌هایی که از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برند سروتونین کمتری در بدنشون وجود داره و این مسئله میل به خوردن قند و کربوهیدرات ایجاد میکنه. مغز برای ترشح سروتونین به انسولین روده نیاز داره تا بتونه از طریق قند خون، فعالیت هورمون‌ها رو مدیریت کنه.

اما همچنان نگه داشتن تعادل مهمه، چراکه خانوم‌هایی که قند زیادی مصرف می‌کنند اغلب PMS های شدیدتری رو تجربه می‌کنند. همینطور مصرف بیش از اندازه نمک، کربوهیدرات یا شکر تصفیه شده می‌تونه باعث ایجاد احساس سرگیجه، خستگی و نفخ بشه.

هوس خوردن شکلات (شیرین) به کم بودن میزان منیزیم در بدن ربط داره. اما چون شکلات (شیرین) منبع خوبی برای تامین منیزیم نیست و از طرفی دیگر چربیش بالاست، بهتره که دانه‌ها و سبزیجات رو جایگزین شکلات (شیرین) کنید. یک راه دیگر برای ارضای این هوس اینه که به جای شکلات‌های شیری، شکلات تلخ بخورید. شکلات تلخ نه تنها سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدانه بلکه نیاز بدن شما به قند رو هم پاسخ میده.

برای اطلاع از فواید خوردن شکلات تلخ در دوران پریودی شما می‌تونید مقاله ما رو در این زمینه با عنوان شکلات تلخ برای پریودی در سایت پنبه‌ریز مطالعه کنید.

راه های رفع هوس خوراکی شیرین در پریودی

 

راه های رفع هوس خوراکی شیرین در پریودی

 

پرخوری قبل از پریود ممکنه نشونه اختلال نارسایی پیش از قاعدگی باشه که علائمش از PMS شدیدتره. بر اساس تحقیقات، اگر شما یکی از ۱۴ درصدی هستید که پریودهای نامنظم دارید، ممکنه بیشتر مستعد پرخوری باشید.

بهتره زمانی که گرسنه هستید به سراغ غذاهای غنی از مواد مغذی بروید تا بتونید به روشی سالم به بدنتون سوخت‌رسانی کنید. به جای کربوهیدرات‌های ساده، مانند چیپس، نان یا ماکارونی، کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای رو انتخاب کنید مثل لوبیا و عدس، برنج قهوه‌ای و جو که سروتونین رو افزایش می‌دهند اما در عین حال باعث می‌شوند مدت طولانی‌تری انرژی داشته باشید.

به طور مثال برای تثبیت میزان قند خون باید غذاهایی که سرشار از پروتئین‌اند رو مثل گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل، دانه ها، لوبیا و سایر حبوبات بخورید. اگرچه در هر وعده غذایی به پروتئین حیوانی نیازی ندارید. همچنین وجود چربی‌ها برای سنتز و برقراری ارتباط هورمون‌ها و سلول‌ها با یکدیگر ضروریه. استفاده از چربی‌های خوب مثل آجیل، دانه‌ها، روغن زیتون، آووکادو و نارگیل به ما کمک می‌کنه تا احساس سیری کنیم، به طوری که میل به شکر کم بشه. برخی مواد مغذی دیگر مثل منیزیم و ویتامین B کمپلکس نیز می‌تونه مفید باشه و به مدیریت قند خون و کنترل هوس کمک کنه. ما نمی‌گیم که شما نباید اصلا شیرینی بخورید؛ صرفا زیاده‌روی نکنید.

راه‌های دیگری برای رفع هوس خوردن شکر وجود دارد. چند ایده شیرین و سالم:

  • اسموتی‌ها
  • میوه
  • برش‌های سیب با عسل یا کره بادام زمینی طبیعی
  • کراکر غلات
  • ماست یونانی با انواع توت، دانه کدو تنبل
  • چیپس شکلات تلخ
  • ماست میوه‌ای

اگر فقط می خواهید چیزی نخورید اما حالتون بهتر بشه

 

اگر فقط می خواهید چیزی نخورید اما حالتون بهتر بشه

 

اگر می‌خواهید انرژی و خلق‌و‌خوی بهتری داشته باشید، اما نمی‌خواهید صرفا با خوردن خوراکی به این نیاز پاسخ بدید، می‌تونید کارهای زیر رو انجام بدید:

  • قدم زدن
  • دویدن
  • داشتن رابطه جنسی
  • تماشای یک فیلم خنده‌دار
  • معاشرت با دوستان
  • نگه داشتن حیوان خانگی

برای آشنایی با مدل های مختلف نواربهداشتی پنبه ریز کلیک کنید.

نکاتی برای مدیریت هوس PMS

 

 

  1. سعی کنید کربوهیدرات‌های پیچیده مانند لوبیا، عدس و غلات بخورید
  2. خوردن غذاهای غنی از کلسیم می‌تونه ایده خوبی باشه
  3. مصرف چربی، نمک و شکر رو کم کنید
  4. تا زمانی که پریود هستید از نوشیدن کافئین و الکل خودداری کنید
  5. برای افزایش مصرف منیزیم، می‌تونید سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، بادام، دانه‌ها و غلات کامل مصرف کنید
  6. سعی کنید با انتخاب یک اسموتی میل‌تون رو به خوردن شکر کم کنید

هوس مواد غیر خوراکی در دوران پریودی

 

هوس مواد غیر خوراکی در دوران پریودی

 

اگر در دوران پریود یا بارداری خود هوس مواد غیرخوراکی می‌کنید مانند یخ، خاک رس یا کاغذ می‌تونه ناشی از کمبود آهن باشه که به ویژه در افرادی که پریودهای سنگین دارند شایعه و باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

غذاهایی که هوس می کنم فقط حالم رو بدتر می کنه!

زمانی که ما غذاهای سرشار از شکر، نمک و کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌خوریم، معمولا دچار تهوع می‌شیم. جایگزین کردن این خوراکی‌ها با غذاهای سالم‌تری که بالاتر گفتیم می‌تونه به بهتر شدن حالتون کمک کنه.

خوردن کربوهیدرات‌های ساده زمانی که احساس خستگی و تهوع می‌کنید، می‌تونه به دلیل افزایش سروتونین احساس بهتری در شما ایجاد کنه، اما اثر اون کوتاه مدته. ممکنه در نهایت احساس تنبلی بیشتری داشته باشید.

چه زمانی باید برای هوس خوردن در پریودی به پزشک مراجعه کرد؟

هوس و پرخوری قبل و هنگام پریود طبیعیه و معمولاً جای نگرانی نداره. با این حال، ممکنه این پرخوری نشون دهنده یک مشکل باشه، که در ادامه اون‌ها رو لیست می‌کنیم تا در صورتی که علائم زیر رو دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • هوس و تمایل زیاد به خوردن در طول ماه ادامه داشته باشه
  • پرخوری راهی برای مقابله با احساسات مداوم یا شدید مثل افسردگی، اضطراب یا استرس باشه
  • هوس و تمایل زیاد به خوردن شما منجر به افزایش وزن قابل توجه بشه
  • هوس و پرخوری باعث اضطراب یا ناراحتی شما بشه
  • پرخوری در مدرسه یا محل کار برای شما مشکل ایجاد کنه
سخن پایانی

مطمئن باشید شما تنها کسی نیستید که هوس به خوردن خوراکی‌های شیرین داره. به جای اینکه نیاز خودتون رو از ترس چاقی سرکوب کنید، به بدنتون گوش بدید و چیزی رو که نیاز داره به او بدهید. امیدواریم که از خوندن مقاله چرا خانوم ها در دوران پریود به خوردن خوراکی های شیرین علاقه مندند؟ لذت برده باشید. اگر موضوع دیگری هست که دوست دارید در موردش براتون بنویسیم، لطفا حتما اون رو در قسمت نظرات برامون بنویسید.

منابع:

پنبه ریز

https://greatist.com/health/period-cravings

https://www.london-gynaecology.com/sugarmenstrualcycle/#:~:text=The%20sugar%20cravings%20are%20usually,sugar%2C%20and%20therefore%20cravings%20occur

https://www.healthline.com/health/period-cravings#pregnancy

https://www.healthshots.com/intimate-health/menstruation/pms-food-cravings-why-do-you-get-food-cravings-while-on-your-period/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *