مضرات دیر عوض کردن نوار بهداشتی

مضرات دیر عوض کردن نوار بهداشتی

4.5/5 - (34 امتیاز)

یک خانوم به طور متوسط در طول زندگی خودش 350 بار پریود میشه. از اونجایی که خانوم‌ها هر ماه از نوار بهداشتی استفاده می‌کنند، مهمه که در مورد نقش نوار بهداشتی در سلامتی‌شون بدونند. یکی از بدترین کارهایی که خانوم‌ها در دوران پریود خودشون انجام می‌دهند اینه که نوار بهداشتی‌شون رو دیر به دیر عوض می‌کنند. برای همین امروز توی این مقاله از سایت پنبه‌ریز ما قصد داریم در مورد مضرات دیر عوض کردن نوار بهداشتی بهتون بگیم.

هر چند وقت یکبار باید نوار بهداشتی خودمون رو عوض کنیم؟

 

هر چند وقت یکبار باید نوار بهداشتی خودمون رو عوض کنیم؟

 

ممکنه براتون سوال باشه که آیا می‌تونم تمام روز، از یک نوار بهداشتی استفاده کنم؟ باید بگوییم که این کار اصلا درست نیست. مهم نیست که چقدر میزان خونریزی شما سبکه، هر نوار بهداشتی باید حداکثر هر 3 تا 5 ساعت عوض بشه. تعویض مرتب نوار بهداشتی خطر ابتلا به بیماری‌ها رو کاهش میده. نکته مهم اینه که اگر نوار بهداشتی‌های خودتون رو زود به زود عوض نکنید بیشتر مستعد ابتلا به حساسیت‌های پوستی و عفونت‌های مخمری واژن با عارضه جانبی بوی بد هستید.

چطوری متوجه بشیم که وقت عوض کردن نوار بهداشتیه؟

به طور کلی شما باید نوار بهداشتی خودتون رو قبل از این که پر بشه عوض کنید. البته می‌تونید با توجه به حس و حال خودتون و این که اگر احساس خیسی اذیتتون می‌کنه زودتر این کارو انجام بدید. تعویض مرتب نوار بهداشتی از نشتی، بو، خطر ابتلا به عفونت یا ناراحتی جلوگیری می‌کنه. البته که بوی واژن و وجود باکتری‌های اون کاملاً طبیعیه، اما بهترین حالت اینه که واژنتون رو تا حد ممکن تمیز و خشک نگه دارید.

بعضی از نوار بهداشتی‌ها ضخیم‌ترند و برای نگهداری خون بیشتر نسبت به بقیه طراحی شده‌اند، که ممکنه فاصله‌ زمانی بیشتری بین هر تعویض ایجاد کنه. مثل نوار بهداشتی‌های مخصوص شب که برای راحتی شما و داشتن خواب آسوده در طول شب، با جذب بالاتری طراحی و تولید شده‌اند. برای کسب اطلاعات در خصوص نوار بهداشتی‌های شبانه پنبه ریز می‌تونید مطلب مقایسه نوار بهداشتی‌های ما رو مطالعه کنید و قبل از استفاده از اون‌ها حتما اطلاعات و طریقه استفاده روی بسته‌بندی رو بخونید.

کلیک کنید: بررسی انواع نوار بهداشتی پنبه ریز

مضرات دیر عوض کردن نوار بهداشتی در یک نگاه

 

مضرات دیر عوض کردن نوار بهداشتی در یک نگاه

 

ممکنه براتون سوال بشه که آیا با پوشیدن نوار بهداشتی برای طولانی مدت ممکنه دچار عفونت بشم؟ رطوبت همیشه محلی برای رشد میکروب ها و قارچ‌هاست. در تماس بودن مداوم نوار بهداشتی با پوست شما احتمال اصطکاک، گرما، رطوبت، تماس پوست با مواد سم حساسیت پوستی، واژینوز باکتریال و عفونت‌های مجاری ادراری رو افزایش میده.

بنابراین، پوشیدن نوار بهداشتی برای مدت طولانی ممکنه منجر به تشکیل قارچ بشه. اگر این عفونت درمان نشه ممکنه به سرعت گسترش پیدا کنه و مریضی شما شدیدتر بشه و مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک بشید.

اصطکاک

استفاده طولانی مدت از نوار بهداشتی می‌تونه باعث ایجاد عفونت ناشی از اصطکاک بین نوار بهداشتی و پوست شما بشه. خرید یک محصول مطمئن، که از پنبه یا پارچه ساخته شده، می‌تونه اصطکاک رو کاهش بده و از پوست شما محافظت کنه.

محصولات پنبه ریز با رویه پنبه‌ای و نرم از پوست شما محافظت می‌کنه، شما می‌تونید برای خرید این محصولات از اینجا اقدام کنید.

تماس پوست با مواد شیمیایی

آیا تا به حال در مورد نوار بهداشتی‌های پلاستیکی شنیده‌اید؟ اکثر شرکت‌های تولید کننده‌های نوار بهداشتی در سراسر جهان، نوار بهداشتی‌هایی با لایه رویی پلاستیکی تولید می‌کنند. این نوع نوار بهداشتی حاوی سلولز فوق جاذب و رایحه‌هایی برای عطری کردن پد هستند که برای پوست شما ضرر داره.

استفاده طولانی مدت از نوار بهداشتی‌های پلاستیکی می‌تونه لایه بیرونی پد رو تخریب کنه و منجر به نشت خون داخل نوار بهداشتی بشه. تماس مستقیم پوست با این ترکیبات می‌تونه آسیب جدی برای شما ایجاد کنه.

درماتیت تماسی

اگر پوست شما به هر ماده غیرطبیعی واکنش نشون میده، شما حساسیت پوستی دارید. ناحیه واژن نرم‌ترین قسمت پوست بدنه که مستعد ابتلا به میکروب و عفونته. تماس طولانی مدت پوست با نوار بهداشتی باعث تحریک پوست نازک واژن میشه و حساسیت ایجاد می‌کنه. این آلرژی پوستی در تماس با مواد شیمیایی یا ترکیبات پلاستیکی می‌تونه شدیدتر بشه. ترجیحاً اگر پوست حساسی دارید از نوار بهداشتی‌های معروف، ارگانیک، گیاهی یا پنبه‌ای استفاده کنید.

گرما و رطوبت

از اونجایی که نوار بهداشتی قسمت پایین بدن شما قرار می‌گیره و این قسمت گرم‌ترین نقطه بدن هر انسانه و همچنین خونریزی باعث رطوبت در این ناحیه میشه. بنابراین گرما و رطوبت منجر به بوی بد و همچنین عرق میشه. این باعث میشه در زمان پریود هم حس بدی داشته باشید و بهداشتتون تهدید بشه. برای حل این مشکل، همیشه باید از نوارهای بهداشتی‌ای استفاده کنید که قابلیت تردد هوای بیشتری داره، تا گرما و بو از بین بره. همچنین با تعویض مداوم نوار بهداشتی می‌تونید به تنظیم جریان هوا کمک کنید.

واژینوز باکتریال (BV)

واژینوز باکتریال که به دلیل عدم تعادل باکتری‌های مفید و افزایش باکتری‌های مضر ایجاد میشه، سبب خارش واژن، بوی غیرطبیعی، ترشحات غیرعادی در طول قاعدگی و سایر علائم آزار دهنده میشه.

تغییر رنگ خون پریود در طول قاعدگی شایع‌ترین علامت واژینوز باکتریاله. برای درمان این عفونت نیازه که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عفونت مجاری ادراری

پوشیدن نوار بهداشتی برای طولانی مدت باعث عفونت ادراری میشه. این نوع عفونت داخل رحم گسترش پیدا می‌کنه و حتی کلیه‌ها رو درگیر می‌کنه و می‌تونه در کوتاه‌ترین زمان به عفونت مزمن تبدیل بشه.

در هر روز از چند نوار بهداشتی باید استفاده کرد؟

 

در هر روز از چند نوار بهداشتی باید استفاده کرد؟

 

برای این سوال پاسخ درستی وجود نداره، چون عوامل مختلفی ممکنه تعداد نوار بهداشتی مورد نیاز شما رو تغییر بده. با این حال یک تخمین تقریبی میگه یک خانوم روزانه به 5 نوار بهداشتی نیاز داره با فرض این که حداقل 7 ساعت خواب در شب داشته باشه. اما بعضی چیزها مثل ورزش کردن، تعریق زیاد، آب و هوای گرم و روزهای اول پریود که خونریزی سنگین‌تری رو تجربه می‌کنید و غیره می‌تونند باعث بشوند که شما مجبور شوید تعداد بیشتری نوار بهداشتی در یک روز استفاده کنید.

از چه نوع نوار بهداشتی باید استفاده کرد؟

 

از چه نوع نوار بهداشتی باید استفاده کرد؟

 

تقریباً برای هر میزان خونریزی و موقعیتی مدل‌های مختلفی نوار بهداشتی وجود داره. شما بسته به نوع فعالیت و شرایطتون می‌تونید نوار بهداشتی‌هایی در عرض، طول و میزان جذب متفاوت تهیه کنید. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید می‌توانید مطلب راهنمای خرید نوار بهداشتی رو بخونید. همچنین برای آشنایی با انواع نوار بهداشتی‌های محصولات پنبه ریز می‌تونید مقاله تفاوت مدل‌های مختلف نوار بهداشتی پنبه ریز رو مطالعه کنید.

آیا با پوشیدن طولانی مدت نوار بهداشتی میشه به سندرم شوک سمی مبتلا شد؟

 

خیر این امکان وجود نداره. خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) فقط با استفاده از تامپون، کاپ قاعدگی و سایر محصولاتی که درون واژن قرار می‌گیره، ایجاد میشه. به طوری که معمولا پزشکان نوار بهداشتی رو برای سلامتی بیشتر توصیه می‌کنند. حتی گفته میشه اگر در روز از تامپون استفاده می‌کنید، برای طول شب و موقع خواب حتما از نوار بهداشتی استفاده کنید تا خطر ابتلا به سندرم شوک سمی کم بشه.

درسته که هنگام استفاده از نوار بهداشتی، نیازی به نگرانی در مورد TSS ندارید، اما اگر بهداشت پریود رو به درستی رعایت نکنید، عفونت‌های دیگری ممکنه بگیرید.

رطوبت حاصل از خونریزی، محلی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها رو فراهم میکنه و استفاده طولانی مدت از نوار بهداشتی میتونه باعث تحریک و حساسیت پوستی و عفونت، از جمله عفونت قارچی بشه.

ممنون که تا پایان مقاله مضرات دیر عوض کردن نوار بهداشتی با ما همراه بودید.

منابع:

پنبه ریز

https://nuawoman.com/blog/6-health-risks-poor-menstrual-hygiene/

https://www.healthline.com/health/menstruation/how-often-should-you-change-your-pad#overnight

https://kidshealth.org/en/teens/changing-pads.html

https://www.healthshots.com/intimate-health/menstruation/4-reasons-to-ditch-using-sanitary-pads-during-your-periods/

https://velliherbals.com/effects-of-wearing-sanitary-pads-for-too-long/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *