محاسبه سیکل قاعدگی به چه شکله؟

محاسبه سیکل قاعدگی به چه شکله؟

4.2/5 - (11 امتیاز)

محاسبه سیکل قاعدگی به چه شکله؟ ممکنه براتون این سوال پیش اومده باشه که چطور می‌تونید سیکل قاعدگی خودتون رو محاسبه کنید تا از زمان دقیق پریود، تخمک‌گذاری و باروری خودتون مطلع بشید. در این مطلب از سری مقاله‌های سایت پنبه ریز ما قصد داریم به شما آموزش بدیم که چطور چرخه قاعدگیتون رو محاسبه کنید، با ما همراه باشید.

سیکل قاعدگی چیه؟

 

سیکل قاعدگی چیه؟

 

به مجموعه تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی که در بدن خانوم‌ها انجام میشه تا اون‌ها رو برای بارداری آماده کنه، سیکل قاعدگی می‌گویند. سیکل قاعدگی همونطور که از اسمش مشخصه از بلوغ تا پساقاعدگی به صورت مکرر و ماهیانه برای خانوم‌ها اتفاق میفته. سیکل قاعدگی معمولا 28 روزه‌ست اما از اونجایی که بدن خانوم‌ها با هم متفاوته ممکنه این چرخه بین 25 تا 35 روز متغیر باشه.

چطوری دوره قاعدگی ام رو محاسبه کنم؟

 

چطوری دوره قاعدگی ام رو محاسبه کنم؟

 

برای محاسبه چرخه قاعدگی ابتدا باید داخل یک تقویم، تاریخی که پریود می‌شوید و روزی که پریودتون تموم میشه رو یادداشت کنید. این کار رو چندین ماه متوالی انجام بدید تا به طور میانگین متوجه بشید که پریود شما چه زمانی در هر ماه اتفاق میفته و چند روز طول می‌کشه.

هر چرخه قاعدگی از اولین روز پریود فعلی تا یک روز قبل از پریود بعدی تشکیل شده. شما می‌تونید با شمارش این فاصله زمانی به طور میانگین تخمین بزنید که سیکل‌های قاعدگی‌تون چند روزه‌ست. مثلا اگر شما 5 خرداد پریود شدید و پریود بعدیتون 1 تیره، طول سیکل قاعدگی شما 27 روزه ‌ست.

چند ماه متوالی این تاریخ‌ها رو علامت بزنید. حالا روزهای چرخه قاعدگی‌تون رو در هر ماه جمع کنید و تقسیم بر تعداد دفعاتی که پریود شدید، بکنید. عدد به دست اومده میانگین طول سیکل قاعدگی شماست.

حالا می‌تونید پیش بینی کنید که پریود بعدی‌تون چه تاریخی اتفاق می‌افته. پیش بینی روز پریود به شما در مدیریت علائم PMS، آکنه، سردرد، میل جنسی و غیره کمک میکنه و باعث میشه شما آمادگی‌های لازم رو داشته باشید. اما این رو در نظر بگیرید که پریود شما ممکنه منظم نباشه و یک یا دو سال طول بکشه که به یک الگوی منظم دست پیدا کنید.

یکی دیگه از فواید پیش‌بینی چرخه قاعدگی به شما کمک می‌کنه که در صورت داشتن مشکلات هورمونی، تیروئیدی و غیره فورا بتونید به پزشک مراجعه کنید و قبل از بدتر شدن مریضی‌تون اون رو درمان کنید تا از عوارض بیشتر جلوگیری شود.

کلیک کنید: نوار بهداشتی پنبه ریز

از کجا بدونم روزی که بیشترین احتمال باروری رو دارم، کیه؟

 

از کجا بدونم روزی که بیشترین احتمال باروری رو دارم، کیه؟

 

علم ثابت کرده که بیشترین شانس بارداری زمان تخمک‌گذاریه. خیلی از خانوم‌ها فکر می‌کنند اگر اواسط چرخه قاعدگی‌شون رابطه جنسی داشته باشند باردار می‌شوند. اما چرخه قاعدگی همه افراد 28 روز نیست، بنابراین این ایده همیشه درست از آب درنمیاد. اگر پریود نامنظمی دارید یا نمی‌دونید چطوری می‌تونید تاریخ دقیق تخمک‌گذاری‌تون رو به دست بیارید ما در این قسمت بهتون کمک می‌کنیم که چطور این بازه رو تخمین بزنید. سیکل قاعدگی یه خانوم می‌تونه در هر ماه طول چرخه‌اش با ماه قبلی متفاوت باشه. دوره تخمک گذاری معمولا از 12 تا 16 روز قبل از پریود بعدی شما اتفاق میفته. تعداد روزهای تغییرات بخش اول چرخه معمولا متفاوته اما تغییرات بخش دوم چرخه قاعدگی همیشه 14 روزه. بنابراین اگر چرخه قاعدگی شما 32 روزه باشه، تخمک‌گذاری شما روز 18 چرخه اتفاق میفته.

یکی از بهترین راه‌های پیش بینی روز تخمک‌گذاری استفاده از کیت‌های تعیین روز تخمک گذاریه. استفاده از این کیت‌ها اینطوریه که باید کوتاه‌ترین چرخه قاعدگی که تجربه کردید رو در نظر بگیرید و 14 روز از اون کم کنید تا فرض رو بر این بذاریم که اولین روز تخمک‌گذاری‌تونه. حالا 2 روز قبل از اون تاریخ از کیت استفاده کنید تا روز احتمالی شروع تخمک‌گذاری رو به هیچ وجه از دست ندید.

عملکرد این کیت‌ها اینطوریه که غلظت هورمون لوتئین در ادرار شما رو اندازه‌گیری میکنه. به طور کلی هورمون لوتئین همیشه در ادرار به میزان کمی وجود داره اما در 24 تا 48 ساعت قبل از تخمک‌گذاری به میزان قابل توجهی زیاد میشه. البته کیت‌هایی که پیشرفته‌تر هستند استرادیول -که نوعی استروژنه و در روز تخمک‌گذاری زیاد میشه- رو هم اندازه گیری میکنه. در نظر داشته باشید که عملکرد کیت‌ها با هم متفاوته و شما باید حتما قبل از استفاده، دستورالعمل استفاده روی محصول رو بخونید.

نشونه های ظاهری تخمک گذاری

 

 

نشونه های ظاهری تخمک گذاری

یک راه دیگر برای تخمین روزی که بیشترین احتمال باروری رو دارید اینه که به نشونه‌های ظاهری بدن‌تون توجه کنید. وقتی به زمان تخمک‌گذاری نزدیک می‌شوید ترشحات واژن شما لغزنده و شفاف میشه. این ترشحات به رنگ و کشسانی سفیده تخم مرغ درمیاد.

یک روش دیگر برای پیش ‌بینی روز تخمک ‌گذاری بررسی دمای پایه بدن‌تونه. دمای پایه بدن، پایین‌ترین دمای بدن انسان در موقع خوابه. وقتی از خواب بیدار می‌شوید دمای بدن کمی افزایش پیدا می‌کنه اما اولین روز بعد از تخمک ‌گذاری این دما به دلیل تغییرات هورمونی حدود نیم درجه بیشتر میشه و تا زمان پریود ادامه داره. برای استفاده از این روش باید حداقل 6 ساعت خواب کامل داشته باشید و بعد بلافاصله که بیدار می‌شوید دمای بدن‌تون رو اندازه‌گیری کنید. یعنی قبل این که از تخت بیرون بیاید، یا چیزی بخورید یا بنوشید. این کار رو هر روز سر یک ساعت مشخص تکرار کنید تا متوجه تغییرات شوید. اگر دمای بدن شما در طول سیکل قاعدگی‌تون تغییری نکرد به این مفهومه که قاعدگی شما نامنظمه و تخمک‌گذاری نداشتید. برای حل مشکلات قاعدگی نامنظم و عدم تخمک‌گذاری باید حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نرم افزار محاسبه سیکل قاعدگی

 

نرم افزار محاسبه سیکل قاعدگی

 

در کنار روش‌هایی که گفته شد، نرم افزارهایی هم هستند که امروزه باعث شدند که خیلی راحت‌تر به اطلاعات سیکل قاعدگی‌تون دسترسی داشته باشید. این نرم افزارها عموما اینطوری کار می‌کنند که اگر تاریخ شروع و پایان پریودتون رو داخلش وارد کنید، به صورت اتوماتیک جزییات چرخه شما رو تخمین میزنه و بهتون نشون میده. اپلیکیشن‌های زیادی در حال حاضر در این زمینه فعالیت دارند که ما در اینجا چند مورد که معروف‌تر و البته رایگان هستند رو بهتون معرفی می‌کنیم.

به طور مثال اپلیکیشن FitrWoman برای آنالیز چرخه قاعدگی ورزشکاران تهیه شده و برنامه clue مفصل‌ترین اطلاعات از چرخه قاعدگی‌تون رو بهتون میده. اگر کاربر IOS هستید، سازگارترین اپلیکیشن با سیستم عامل موبایل شما برنامه Period Plus ست. همچنین اگر می‌خواهید باردار بشوید، ما به شما نرم افزار Glow رو پیشنهاد می‌کنیم که به گونه‌ای طراحی شده که در آنالیز پروسه بارداری کمکتون کنه.

سخن آخر

امیدواریم که با خوندن این مطلب روش‌های محاسبه سیکل قاعدگی رو یاد گرفته باشید و این امر در کنترل وضعیت چرخه قاعدگی و زندگی‌تون بهتون کمک کنه. اگر در این زمینه سوال یا تجربه‌ای دارید لطفا اون رو در قسمت نظرات برای ما بنویسید. فراموش نکنید که در پروسه سیکل قاعدگی گاهی ممکنه دچار لکه بینی شوید و برای این مسئله می‌تونید از پدهای روزانه پنبه ریز استفاده کنید. ممنون که تا پایان مقاله ی محاسبه سیکل قاعدگی به چه شکله؟ با ما همراه بودید.

منبع:

پنبه ریز

https://www.always.co.uk/en-gb/tips-and-advice-for-girls-and-parents/my-period/how-to-calculate-your-menstrual-cycle/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320758#Quick-Links:

https://laivfclinic.com/blog/calculating-your-menstrual-cycle-to-find-your-most-fertile-days/#:~:text=Begin%20on%20day%20one%20of,days%20prior%20to%20your%20period.

https://whisper.co.in/en-in/girls-and-parents/female-menstrual-cycle/how-to-track-your-period

https://www.vinmec.com/en/news/health-news/how-is-the-menstrual-cycle-calculated/

https://www.yourperiod.ca/normal-periods/menstrual-cycle-basics/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *