علت عقب افتادن پریود

علت عقب افتادن پریود

2.9/5 - (28 امتیاز)

دلایل زیادی وجود داره که یک زن ممکنه پریودش عقب بیافته، یا کلا عادت ماهانه‌اش متوقف بشه. برخی از خانوم‌ها همیشه چرخه قاعدگیشون نامنظمه و پریود اون‌ها ممکنه زودتر یا دیرتر رخ بده و شدتش ممکنه هر دفعه متفاوت باشه. ما توی این مقاله قصد داریم بهتون بگیم که علت عقب افتادن پریود چیه و در ادامه به علائم و راه‌های درمانش می‌پردازیم.

علت عقب افتادن پریودی به جز بارداری

شایع ترین دلایل عقب افتادن پریودی به جز بارداری می‌تونه موارد زیر باشه:

  • فشار
  • کاهش وزن ناگهانی
  • اضافه وزن داشتن
  • انجام ورزش بیش از حد
  • مصرف قرص ضد بارداری
  • یائسگی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • مشکلات ژنتیکی
  • مشکلات هورمونی

سوال اینجاست که آیا دلایل دیگری هم وجود داره که باعث عقب افتادن پریود بشه؟ چه بیماری‌هایی بر عقب افتادن پریود تاثیر می‌ذاره؟ گاهی اوقات ممکنه پریود بخاطر بیماری‌هایی مثل مشکلات قلبی، دیابت کنترل نشده، پرکاری تیروئید یا یائسگی زودرس متوقف بشه.

منوپاز یا قطع قاعدگی چیه؟

منوپاز یا قطع قاعدگی یا همان یائسگی، نشون دهنده پایان سال‌های باروری خانوم‌هاست. بعد از یائسگی، زن نمیتونه باردار بشه، مگر در موارد نادری که از درمان‌های تخصصی باروری استفاده کنه. اکثر خانوم‌ها یائسگی رو بین سنین 45 تا 55 سالگی به عنوان بخشی طبیعی از پیری بیولوژیکی تجربه می‌کنند. البته یائسگی می‌تونه در نتیجه عمل‌های جراحی یا پزشکی هم پیش بیاد. اصولا فرآیند یائسگی به دلیل از دست دادن عملکرد فولیکول تخمدان و کاهش سطح استروژن در گردش خون ایجاد می‌شه. به اولین باری که علائم یائسگی مشاهده میشه پیام یائسگی می‌گویند. یائسه شدن می‌تونه تدریجی باشه و معمولاً با تغییر در چرخه قاعدگی شروع میشه. پیش یائسگی می‌تونه چندین سال طول بکشه و بر سلامت جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی تأثیر بذاره.

دیر شدن عادت ماهانه تا چند روز طبیعیه؟

برای پاسخ به این سوال که چند روز تاخیر در پریود طبیعیه؟ شاید بهتره اول براتون توضیح بدیم که اصلا چطور میشه عقب‌افتادن پریود رو تشخیص داد؟

یک قانون کلی هست که میگه اگر پریود 5 روز دیر بشه باید اون رو تاخیر در نظر بگیرید. اما اگر بین 1 تا 4 روز زودتر یا دیرتر شد، طبیعی تلقی میشه. تاخیر در پریود نباید باعث نگرانی فوری شما بشه چراکه تغییرات قاعدگی از ماه به ماه می‌تونه به دلایل مختلفی رخ بده. در ادامه برای شما می‌گوییم چه زمانی تاخیر در پریود می‌تونه خطرناک باشه.

تاخیر در پریود چه زمانی خطرناکه؟

تغییر وزن و یا داشتن استرس می‌تونه بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذاره. اما اگر قاعدگی با چند هفته تاخیر رخ بده ممکنه نشون دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشه. البته قبل از این که نگران بیماری باشید، شاید انجام آزمایش بارداری ایده خوبی باشه. در صورت منفی بودن تست بارداری و گذشت 6 هفته بدون خونریزی بایستی حتما به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

عقب افتادن پریود و ترشحات سفید

ترشحات سفید رنگ واژن، گرفتگی عضلات و عقب افتادن قاعدگی همگی از نشانه‌های بارداریه، اگرچه می‌تونه علائم تاخیر در پریود یا سایر بیماری‌ها هم باشه.

اگر ترشحات سفید رنگ واژن دارید اما علائم دیگری ندارید، به احتمال زیاد این بخشی از چرخه قاعدگی طبیعی شماست. با این حال، اگر ترشحات بوی بدی می‌دهند، ممکنه عفونتی مانند واژینوز باکتریایی یا عفونت قارچی داشته باشید.

عقب افتادن پریود و درد کمر و شکم

 

عقب افتادن پریود و درد کمر و شکم

 

در خصوص تاخیر پریودی با کمردرد و یا سایر گرفتگی‌ها سوالاتی کاربران پرسیده‌اند که اینجا به اون‌ها پاسخ می‌دیم:

چرا گرفتی شکم دارم اما پریود نمیشم؟

این علامت نشون دهنده این که احتمالا باردار هستید. با این حال شرایط دیگری هم وجود داره که می‌تونه این علائم رو ایجاد کنه. علائم دیگری که بر بارداری شما قطعیت میده عبارتند از لکه بینی واژن، ترشحات سفید واژن، کمردرد، تهوع، استفراغ، سرگیجه، غش، و درد سینه ها. اگر علائم ذکر شده رو ندارید یا تست بارداری شما منفی بوده ممکنه یکی از چندین بیماری دیگر مانند بیماری التهابی لگن (PID)، اندومتریوز، فیبروم یا پولیپ رحم، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا سرطان دهانه رحم را داشته باشید. البته دلایل دیگری هم می‌تونه باعث گرفتگی عضلات، بدون پریود شدن بشه که شامل استرس، مصرف قرص‌های ضدبارداری، حاملگی خارج رحمی، تومور یا انسداد در لوله‌های فالوپ، سقط جنین، کیست‌های تخمدان، بیماری‌های مقاربتی، مشکلات تیروئید، استفاده از وسایل کنترل بارداری، داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی و سایر داروها میشه. اگر نگران هستید که گرفتگی عضلات شما از بین نمیره یا بدتر شده، به متخصص زنان مراجعه کنید.

شما می توانید برای درمان درد پریودی این مطلب را از سری مقاله‌های پنبه ریز بخوانید.

کمردرد دارم و پریودم 8 روز تاخیر داشته و تست بارداری ام منفی بوده، نشونه چیه؟

پیشنهاد میشه که آزمایش بتا HCG رو انجام بدید یا چند روز دیگر صبر کنید تا پریود شوید، پس از اون می‌تونید جهت اطمینان از عدم ابتلا به سایر بیماری‌ها سونوگرافی انجام بدید.

علت عقب افتادن پریود و بزرگ شدن شکم

درد و گرفتگی معده در دوران بارداری معمولاً با درد و گرفتگی‌هایی قاعدگی متفاوته. گرفتگی و درد شکم در بارداری ناشی از کشش رباط‌های شکم تحتانی شما برای آماده شدن برای بزرگ شدن رحمه. زمانی که این اتفاق می‌افته، ممکنه احساس ناراحتی یا درد داشته باشید، به خصوص در یک طرف، پایین شکم.

عقب افتادن پریود با ای یو دی

تقریباً نیمی از خانوم‌هایی که IUD هورمونی دارند، دوره‌های قاعدگیشون متوقف میشه. بعضی دیگر از خانوم‌ها قاعدگیشون نامنظم و یا سبک میشه. اگر برای مدت طولانی قاعدگی نداشتید و سپس به طور ناگهانی پریود شدید باید به پزشک مراجعه کنید.

چه داروهایی باعث عقب افتادن پریود می شه؟

آیا داروهای دیگری وجود داره که می‌تونه پریود شما رو به تاخیر بندازه یا بر اون تاثیر بذاره؟

بله چند دارو وجود داره که می‌تونه باعث تغییراتی از جمله تاخیر در پریود بشه که شامل موارد زیر میشه:

  • آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • هورمون درمانی
  • داروهای تیروئید
  • شیمی درمانی
  • داروهای ضد افسردگی خاص

در برخی موارد، این تاخیر پریود ممکنه صرفا عوارض جانبی داروی شما باشه یا نشونه اینه که شما به دارو یا دوز متفاوتی نیاز دارید. بنابراین اگر هر یک از این داروها را مصرف می‌کنید و تغییری در دوره قاعدگی شما ایجاد شده با یک متخصص زنان صحبت کنید.

عوارض عقب‌افتادن پریود

عقب افتادن پریود یا آمنوره می‌تونه به مدت چند دوره مشکلاتی ایجاد کنه مثل:

  • ناباروری و مشکلات بارداری
  • استرس روانی
  • پوکی استخوان
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • درد لگن
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

آزمایش خون Beta HCG می‌تونه از روز اول عقب افتادگی پریود؛ حامله بودن یا نبودن شما رو تایید کنه. اگر هر یک از علائم زیر رو دارید و پریودتون عقب افتاده، مهمه که هر چه سریع‌تر به یک متخصص زنان مراجعه کنید:

  • خونریزی شدید غیر‌منتظره ( شما می‌تونید در صورت خونریزی‌های شدید از نوار بهداشتی‌های شبانه ضخیم خیلی خیلی بزرگ پنبه ریز که جذب بالایی داره استفاده کنید.)
  • درد شدید
  • استفراغ و حالت تهوع
  • سرگیجه
  • تب شدید
  • فشار در قسمت تحتانی شکم

اگر باردار نیستید و تست بارداری شما منفی شده و بیش از 3 دوره متوالی (3 ماه) که پریود نشده‌اید به یک پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر پریودهاتون قبل از 45 سالگی متوقف شده یا اگر در سن بالای 55 سالگی همچنان خونریزی دارید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

تشخیص پزشک

پزشک‌ها ممکنه از شما در خصوص موارد زیر ازتون سوال بپرسه:

  • سابقه پزشکی شما و خانواده‌تان
  • سابقه رابطه جنسی شما
  • هر مشکل عاطفی که دارید
  • هر تغییر اخیر در وزن شما
  • مقدار ورزش و تحرکی که انجام می‌دهید

پزشک عمومی ممکنه به شما توصیه کنه که منتظر بمونید تا ببیند آیا خود به خود پریود می‌شوید یا خیر. در برخی موارد ممکنه برای پریود شدنتون بهتون درمان پیشنهاد کنه. البته ممکنه پزشک عمومی شما رو با توجه به مشکلتون به یک متخصص زنان یا غدد ارجاع بده.

پزشک متخصص نیز ممکنه برای شما آزمایش خون میزان هورمون‌ها تجویز کند. همچنین ممکنه انجام اسکن اولتراسوند، سی تی اسکن یا اسکن MRI برای شناسایی هر گونه مشکل در سیستم تولید مثل یا غده هیپوفیز در مغز شما تجویز بشه.

درمان عقب افتادن پریود

 

درمان عقب افتادن پریود

 

اگر نتایج آزمایش نشون بده که یک مشکل باعث عقب افتادن پریود شما شده، بسته به نوع بیماری برای شما تجویزهای مختلفی میکنه به عنوان مثال:

چنانچه علت سندرم تخمدان پلی کیستیک باشه، ممکنه به شما توصیه بشه که از قرص‌های ضد بارداری یا قرص‌های هورمونی پروژسترون استفاده کنید.

اگر علت یائسگی زودرس (نارسایی زودرس تخمدان) باشه، به این معنیه که تخمدان‌ها دیگر به طور طبیعی کار نمی‌کنند. در این مورد معمولاً داروهای هورمونی توصیه می شه. درمان‌ها ممکنه شامل قرص‌های ضد بارداری یا درمان جایگزینی هورمونی (HRT) باشه.

اگر غده تیروئید بیش از حد فعال دارید، ممکنه برای جلوگیری از تولید هورمون‌های بیش از حد تیروئید، به شما دارو داده بشه.

 

جهت آشنایی با نوار بهداشتی های پنبه ریز به این صفحه مراجعه کنید.

 

درمان خانگی عقب افتادن پریود

 

درمان خانگی عقب افتادن پریود

 

چگونه به طور طبیعی عادت ماهانه منظم داشته باشیم؟ درمان‌های خانگی زیادی وجود داره که می‌تونه به تسهیل پریود کمک کنه. در اینجا به چند مورد از اون‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. یوگا تمرین کنید

تمرین یوگا 35 تا 40 دقیقه در روز، 5 بار در هفته، ممکنه به تنظیم هورمون‌ها و چرخه‌های قاعدگی کمک کنه. یوگا همچنین ممکنه به کاهش علائم قبل از قاعدگی کمک کنه.

  1. وزن متناسب خودتون رو حفظ کنید

داشتن وزن بیشتر یا وزن کمتر می‌تونه باعث قاعدگی نامنظم بشه. اگر می‌خواهید وزن متناسبی داشته باشید، می‌توانید با پزشک خود در مورد برنامه‌های ورزشی و تغذیه صحبت کنید.

  1. به طور منظم ورزش کنید

ورزش می‌تونه به کنترل وزن کمک کنه، که به نوبه خودش ممکنه دوره‌های قاعدگی رو تنظیم کنه. همچنین ممکنه درد قبل و در طول پریود رو کم کنه.

  1. از دارچین در غذاها و نوشیدنی خودتون استفاده کنید

دارچین ممکنه به تنظیم چرخه‌های قاعدگی، کاهش خونریزی و درد قاعدگی کمک کنه.

  1. ویتامین بخورید

کمبود ویتامین D ممکنه باعث بی‌نظمی پریود بشه. مصرف روزانه مکمل ویتامین D می‌تونه به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کنه. همچنین مصرف ویتامین B به کاهش علائم PMS و تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کنه.

  1. روزانه سرکه سیب بنوشید

نوشیدن 1/8 فنجان (15 گرم) سرکه سیب در روز ممکنه به تنظیم قاعدگی در افراد مبتلا به PCOS کمک کنه.

  1. آناناس بخورید

اعتقاد بر اینه که آناناس به تنظیم قاعدگی کمک می‌کنه، اگرچه شواهد علمی کمی برای حمایت از این ادعا وجود داره. اما آنزیم موجود در آناناس (بروملین) ممکنه به تسکین برخی از علائم PMS، مانند گرفتگی عضلات، کمک کنه.

  1. زنجبیل

زنجبیل سبب تحریک رحم و انقباضات رحمی میشه. همچنین ممکنه خواص ضدالتهابی داشته باشه و طبق یک بررسی در سال 2015 از اون برای درمان معده درد و درد قاعدگی استفاده میشه.

ساده‌ترین راه برای مصرف آن، تهیه چای زنجبیل است. برای استفاده از این روش، یک تکه زنجبیل تازه رو پوست کنده و ورقه‌های اون رو در یک تابه آب به مدت 5 تا 7 دقیقه بجوشانید. در صورت نیاز، قبل از نوشیدن چای رو صاف و با شکر یا نبات شیرین کنید.

قرص برای پریود شدن

پزشکان گاهی اوقات قرص‌های ضد بارداری رو برای تنظیم قاعدگی تجویز می‌کنند، چون می‌تونه به کنترل سطح هورمون کمک کنه.

گیاه کوهوش سیاه

کوهوش سیاه ممکنه به تنظیم چرخه قاعدگی و تقویت رحم کمک کنه که در نهایت باعث میشه پوشش داخلی رحم ریزش کنه. کوهوش سیاه با بسیاری از داروها تداخل داره و برای افرادی که فشار خون دارند و یا داروهای قلبی مصرف می‌کنند یا سابقه مشکلات کبدی دارند توصیه نمیشه.

زعفران برای درمان خانگی عقب افتادن پریود

ممکنه ندونید که زعفران در طب سنتی و چینی برای تسکین مشکلات پریود خواص ارزشمندی داره. زعفران باعث آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شه که می‌تونه عضلات رحم رو تحریک کنه و سبب ریزش دیواره رحم و خونریزی بشه. مصرف دمنوش زعفران به تنظیم سیکل‌های قاعدگی کمک می‌کنه. از دیگر خواص زعفران میشه به تقویت کننده خلق و خوی، کنترل هوس پرخوری در پریود و تسکین درد اشاره کرد.

جعفری برای درمان خانگی عقب افتادن پریود

جعفری حاوی میزان زیادی ویتامین C و آپیوله که به تحریک انقباضات رحمی کمک می‌کنه. با این حال، اگر آپیول زیاد استفاده بشه عوارض سمی داره و برای افراد باردار خطرناکه. بنابراین اگر باردار یا شیرده هستید یا مشکلات کلیوی دارید، نباید چای جعفری بنوشید.

برای تهیه چای جعفری کافیه که یک فنجان آب جوش با دو قاشق غذاخوری جعفری تازه مخلوط کنید و اجازه دهید حدود 5 دقیقه دم بکشه.

کرونا و تاخیر در پریود

یک مطالعه در ایالات متحده روی 4000 نفر نشون داده که دریافت اولین دوز واکسن تأثیری بر زمان خونریزی قاعدگی نداره اما پس از دریافت دوز دوم، بعضی از خانوم‌ها با تاخیر کمی در پریودشان مواجه شدند. همین نتیجه در یک مطالعه نروژی روی 41 درصد از شرکت کنندگان 5500 نفری دریافت شده.

این نشون می‌ده که کرونا سبب اختلال در چرخه‌های قاعدگی میشه و امری طبیعیه. همچنین یک تحقیق دیگر در سال 2020 اعلام کرد اگر فردی در دوره ابتلا به کرونا با استرس طولانی مدت درگیر بشه احتمال وقوع اختلال در پریود او افزایش پیدا میکنه.

تاخیر در پریود بعد از مصرف قرص اورژانسی

مصرف قرص اورژانسی هیچوقت یک روش قطعی برای جلوگیری از بارداری نبوده و نتیجه اون 50 درصدیه! اما به طور کلی از آنجایی که قرص اورژانسی می‌تونه بر طول چرخه قاعدگی شما تأثیر بذاره، طبیعیه که زمان پریود شما حدود یک هفته دیرتر یا زودتر از حد معمول رخ بده. اما اگر از یک هفته دیرتر شد یا با وجود گذشته 3 هفته از مصرف قرص، هنوز پریود نشدید؛ احتمالا شما باردار هستید.

امیدواریم در این مطلب پاسخ تمامی سوالات شما رو در خصوص عقب افتادن پریود داده باشیم. اگر احساس می‌کنید موردی هست که اینجا نگفتیم و برای شما هنوز جای سوال داره لطفا اون رو در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

منابع:

پنبه ریز

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/menopause#:~:text=For%20most%20women%2C%20menopause%20is,stop%20releasing%20eggs%20for%20fertilisation.

https://www.nhs.uk/conditions/stopped-or-missed-periods/

https://www.healthline.com/health/how-late-can-a-period-be

https://flo.health/menstrual-cycle/health/period/how-long-can-stress-delay-your-period

https://flo.health/menstrual-cycle/health/period/reasons-for-a-delayed-period

https://www.chemistclick.co.uk/news/how-late-can-a-period-be-before-you-should-start-to-worry

https://www.spirehealthcare.com/health-hub/specialties/womens-health/what-causes-cramps-no-period-and-white-discharge/#:~:text=If%20you’ve%20missed%20a,change%20in%20colour%20and%20texture.

https://www.practo.com/consult/back-pain-with-8-days-late-periods-hello-this-is-sonal-i-am-suffering-from-back-pain-from-last-6-days-also-m-waiting/q

https://www.gavi.org/vaccineswork/how-pandemic-has-affected-periods

https://www.everydayhealth.com/coronavirus/does-covid-19-wreak-havoc-with-the-menstrual-cycle/#:~:text=It’s%20completely%20normal%20for%20menstrual,of%20a%20scientifically%20recognized%20crowd.

https://greatist.com/health/how-late-can-your-period-be-after-taking-plan-b#how-long-can-it-delay-your-period

https://www.healthline.com/health/womens-health/irregular-periods-home-remedies

https://www.mayoclinichealthsystem.org/hometown-health/speaking-of-health/troubleshooting-your-iud#:~:text=Approximately%20half%20of%20women%20with,see%20your%20health%20care%20provider.

https://www.healthline.com/health/womens-health/can-antibiotics-delay-your-period

https://www.healthline.com/health/womens-health/induce-period

https://www.delune.co/blogs/blog/saffron-for-periods-top-3-science-based-benefits

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/amenorrhea/symptoms-causes/syc-20369299

https://patient.info/womens-health/periods-and-period-problems/missed-periods

https://kidshealth.org/en/teens/pill-irregular.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *