اولین پریود بعد از زایمان

اولین پریود بعد از زایمان

2.9/5 - (7 امتیاز)

شاید براتون سوال پیش بیاد که چند وقت بعد زایمان دوباره پریود می‌شید؟ ما توی این مطلب به این سوال و تمامی سوالاتی که در خصوص اولین پریود بعد از زایمان دارید، پاسخ میدیم. بهتره با این نکته شروع کنیم که اولین پریود بعد زایمان برای هر کسی میتونه متفاوت باشه.

از اولین پریود بعد از زایمان چه انتظاری باید داشته باشم؟

چه زایمان طبیعی داشته باشید و چه سزارین، پس از زایمان ممکنه مقداری خونریزی و ترشحات واژن داشته باشید.

در چند هفته اول پس از زایمان، ممکنه خونریزی سنگینی رو همراه با لخته خون دفع کنید. بعد از چند هفته، این خون جای خودش رو به ترشحات واژینال میده که بهش لوچیا می‌گویند. لوچیا ترشحی سبک‌تر، آبکی و سفیده. این ترشح می‌تونه حدود 6 هفته ادامه داشته باشه و به این مفهومه که اگر شیردهی نداشته باشید، ممکنه پریودتون برگرده. اگر ترشح لوچیا داشتید و بعد از مدتی متوقف شد و سپس دوباره خونریزی رو تجربه کردید، احتمالاً پریود شده‌اید. اگر مطمئن نیستید که خونریزی شما مربوط به بارداریه یا پریود، ما چند راه رو برای تشخیص اون بهتون معرفی می‌کنیم:

شش هفته بعد از زایمان رنگ خونریزی شما قرمز روشنه که احتمالا خون ناشی از پریوده. در صورتی که فعالیتتون زیاد باشه می‌تونه حجم این خون بیشتر هم بشه. نکته اینجاست که اگر با فعالیت زیاد، ترشحات شما هم زیاد میشه و وقتی استراحت می‌کنید حجم خونریزیتون کم میشه احتمالا لوچیاست.

لوچیا بوی شیرینی داره چون با بافت باقی مونده از حاملگی مخلوط شده.

تغییرات در طول دوره پریودی، فاصله زمانی چرخه قاعدگی و نوسان در شدت خونریزی در اولین سال بعد از زایمان کاملا طبیعیه.

در مجموع پریود پس از زایمان بستگی به این داره که آیا شیردهی دارید یا نه. اگر به نوزاد خودتون شیر نمی‌دید، پریودتون معمولاً بین 5 تا 8 هفته برمی‌گرده. در صورت شیردهی زمان برگشت پریودتون می‌تونه متفاوت باشه چون این احتمال وجود داره که تمام مدتی که شیردهی داشتید، اصلا پریود نشوید. اما از اون جایی که کلا پریود بعد از زایمان زمان دقیقی نداره این احتمال هم وجود داره که بعد از چند ماه شیردهی هم پریود شوید.

خونریزی شدید در اولین پریود بعد از زایمان

چون در دوران بارداری پوشش داخلی رحم شما زخیم‌تر از حد معمول شده، ممکنه اولین پریودی که بعد بارداری تجربه می‌کنید با گرفتگی، درد و خونریزی شدیدتری همراه باشه. همچنین اگر مشکلاتی همچون آدنومیوز یا تیروئید داشته باشید خونریزی شما شدیدتر میشه.

اما مهم‌ترین نکته درخصوص اولین پریود بعد از بارداری اینه که به هیچ وجه نباید از تامپون استفاده کنید. چون بدنتون داره خودش رو ترمیم میکنه و تامپون باعث میشه واژنتون آسیب ببینه. اگر شما به استفاده از تامپون عادت دارید، شش هفته بعد زایمان باید صبر کنید و بعد با معاینه و تایید پزشک اجازه دارید مجدد از تامپون استفاده کنید.

علائم اولین پریود بعد از زایمان

 

 

علائم اولین پریود بعد از زایمان

علائمی که ممکنه در اولین پریودتون بعد از زایمان تجربه کنید، شامل موارد زیر میشه:

  • گرفتگی‌ عضلانی که ممکنه شدید‌تر یا سبک‌تر از حد معمول باشه
  • دفع لخته خون‌های کوچک
  • خونریزی شدید
  • خونریزی که ممکنه متوقف و دوباره شروع بشه
  • احساس درد شدید
  • طول چرخه نامنظم (به خصوص اگر در دوران شیردهی باشید)
  • همین طور که پریودتون ادامه داره، احتمالا از شدت این علائم کم میشه.

اگر در پریود بعد از زایمانتون خونریزی شدیدتر و دفع لخته خون بزرگ دارید، باید با به پزشک مراجعه کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم که در این برهه از نوار بهداشتی شبانه ضخیم سایز خیلی خیلی بزرگ پنبه ریز استفاده کنید. این مدل جذب بسیار بالایی داره و ابعادش طوری طراحی شده که احتمال نشتی شما رو به شدت کاهش میده. شما می‌تونید این محصول رو از اینجا خریداری کنید.

پریود نامنظم بعد از زایمان

چرخه قاعدگی شما بعد از زایمان ممکنه تغییراتی داشته باشه. مثلا پریودتون طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از قبل باشه یا ممکنه خونریزی سنگین‌تر یا سبک‌تری رو نسبت به گذشته تجربه کنید. حتی طول چرخه شما ممکنه متفاوت باشه. علاوه بر این، خانوم‌ها معمولا پریودشون پس از زایمان دردناک تره. چون رحم در دوران بارداری رشد می‌کنه تا بتونه جنین رو داخل خودش نگه داره و بعد از زایمان مجدد کوچک میشه و در نتیجه تخریب دیواره رحم سبب خونریزی شدید و درد میشه.

به طور کلی مدتی طول میکشه تا هورمون‌های بدن خانوم‌ها پس از زایمان به حالت عادی برگرده. به خصوص اگر در دوران شیردهی باشید. بنابراین بی‌نظمی پریود در سال اول پس از زایمان کاملا طبیعیه. چراکه بدن در طول بارداری، زایمان و شیردهی دچار تغییرات هورمونی بزرگی میشه.

در ادامه به بعضی از بی‌نظمی‌های پریود در دوران پس از زایمان اشاره می‌کنیم:

تغییر در شدت خونریزی: ممکنه در اولین پریود پس از زایمان، خونریزی شدید یا کمی داشته باشید.

داشتن چرخه‌هایی طولانی‌تر از حالت طبیعی: اولین چرخه قاعدگی شما پس از زایمان ممکنه 45 روز، سپس 40 و بعد از اون 35 روز باشه. به همین ترتیب مدت چرخه کوتاه‌تر میشه تا زمانی که در نهایت سیکل شما به حالت عادی برگرده.

تغییر در تعداد روزهای خونریزی: ممکنه به جای 6 روز، 4 روز فقط خونریزی داشته باشید یا برعکس

چرخه قاعدگی شما باید پس از گذشت چند ماه یا پس از قطع شیردهی منظم میشه و جای نگرانی نیست.

چرا بعد از چهل روز زایمان پریود شدم؟

 

چرا بعد از چهل روز زایمان پریود شدم؟

 

شاید تعجب کنید اگر بهتون بگیم برای این سوال که دقیقا کی باید پریود بشید؟ واقعا هیچ پاسخ مشخصی وجود نداره! بدن همه خانوم‌ها با هم متفاوته و عوامل بی‌شماری می‌تونه بر روی زمان پریود شدن بعد از بارداری تأثیر بذاره، اما مهم‌ترین عامل اینه که در حال شیردهی باشید یا نه. بعضی از خانوم‌ها حدود 8 هفته پس از زایمان پریود می‌شوند و بعضی دیگر ممکنه تا یک سال پریود نمی‌شوند. بنابراین پریود پس از 40 روز از زایمان طبیعیه.

دلیل زود پریود شدن بعد از زایمان چیه؟

یکی از دلایل زود پریود شدن بعد از زایمان اینه که در کنار شیر خودتون، شیر خشک میدید. اما در نگاه کلی زود پریود شدن به دلیل اختلال هورمونیه و نشون دهنده اینه که دوباره هورمون‌های پروژسترون و استروژن در بدنتون فعال شده.

وقتی پریودتون برمیگرده، تغییر هورمونی رخ میده که روی طعم شیر شما تاثیر میذاره. اما چون این اتفاق به مرور رخ میده متوجه نمیشه و در نتیجه بهش واکنشی نشون نمیده.

اگر بعد از زایمان طبیعی پریودتون زود برگشت باید فورا با متخصص زنان و زایمان خودتون صحبت کنید.

چه چیزی باعث ایجاد پریود با درد کم پس از زایمان میشه؟

پریود سبک می‌تونه بخاطر ابتلا دو بیماری نادر، به نام‌های سندرم آشرمن و سندرم شیهان باشه. سندرم آشرمن باعث ایجاد بافت اسکار در رحم میشه و سندرم شیهان در اثر آسیب به غده هیپوفیز ایجاد میشه که ممکنه به خاطر از دست دادن شدید خون باشه.

همچنین سایر دلایل پریودهایی با درد کم پس از زایمان می‌تونه ترکیبی از عوامل زیر باشه:

  • افزایش شدت گرفتگی رحم
  • هورمون‌های شیردهی
  • ابعاد رحم بعد از بارداری گشاد‌تر میشه، بنابراین لایه داخلی رحم بیشتری در طول قاعدگی ریخته میشه.
چرا خانوم ها موقع شیردهی پریود نمی شوند؟

برای تولید شیر در بدن خانوم‌ها باید هورمون پرولاکتین ترشح بشه. فعالیت این هورمون باعث توقف تخمک گذاری و پریود میشه.

پیشگیری از بارداری پس از زایمان

 

پیشگیری از بارداری پس از زایمان

 

اشتباه رایجی وجود داره که برخی از خانوم‌ها از شیردهی به عنوان روشی طبیعی برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند در صورتی که درسته شیردهی احتمال باروری رو کم میکنه اما تضمینی نیست که دوباره باردار نشوید. شما ممکنه تا 3 هفته پس از تولد نوزادتون دوباره باردار بشوید، حتی اگر در حال شیردهی باشید و پریودتون هنوز شروع نشده باشه.

سوال اینجاست که چه روش‌هایی برای پیشگیری از بارداری پس از زایمان وجود داره؟ به طور کلی، مصرف قرص‌های ترکیبی استروژن و پروژسترون که دوز پایینی دارند، پس از بهبودی از زایمان موردی نداره. همچنین روش‌های پیشگیری از بارداری غیرهورمونی مانند دستگاه داخل رحمی مسی (IUD)، قرص‌های پروژسترون، کاندوم و دیافراگم برای دوران شیردهی بی‌خطره.

به خاطر داشته باشید که همه روش‌های پیشگیری از بارداری برای شما مناسب نیست. مثلا، اگر بیماری خاصی مانند فشار خون بالا دارید، نباید از برخی روش‌ها استفاده کنید. بعضی از روش‌های پیشگیری از بارداری برای بعضی از بیماری‌ها به دلیل خطر لخته شدن خون (ترومبو آمبولی وریدی) توصیه نمیشه. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • پره اکلامپسی
  • بی‌حرکتی
  • خونریزی پس از زایمان
  • تزریق خون
آیا پیشگیری از بارداری بر طعم شیر مادر تأثیر می ذاره؟

اگر از روش هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، مقدار کمی از هورمونی که مصرف می‌کنید به شیر شما وارد میشه. اما هیچ جا گفته نشده که این هورمون‌ها به کودک شما آسیب میرسونه. ما به شما توصیه می‌کنیم که صبر کنید تا سن نوزادتون به 6 هفته برسه و بعد از قرص ترکیبی هورمونی، حلقه واژینال ضد بارداری یا چسب ضد بارداری استفاده کنید. چون این روش‌ها حاوی هورمون استروژنه که ممکنه از تولید شیر شما جلوگیری کنه. همچنین استفاده از IUD روی شیر شما تأثیری نداره و مس اون وارد شیر نمیشه.

آیا می تونم بعد از زایمان از قرص اورژانسی استفاده کنم؟

به طور کلی امکان باردار شدن زودتر از 21 روز (3 هفته) پس از زایمان وجود نداره. بنابراین اگر 21 روز یا بیشتر از زایمان شما می‌گذره، می‌تونید از قرص پیشگیری اورژانسی استفاده کنید.

اگر بخواهم دوباره باردار شوم چه؟

شما می‌تونید هر زمان که می‌خواهید روش‌های پیشگیری از بارداری خودتون رو متوقف کنید تا قدرت باروری شما به حالت عادی برگرده.

با این حال، اگر از روش تزریق ضد بارداری استفاده می‌کنید، ممکنه تا چند ماه پس از اتمام آخرین تزریق، باروری شما برنگرده. گاهی اوقات هم ممکنه یک سال طول بکشه تا پریودها، چرخه قاعدگی و قدرت باروری شما به حالت عادی برگرده.

به طور کلی، توصیه می‌کنیم که حداقل 2 سال پس از زایمان برای بارداری مجدد صبر کنید. این میتونه به شما کمک کنه بارداری و زایمان سالم‌تری داشته باشید و همچنین می‌تونه خطر عوارضی مانند زایمان زودرس یا نوزاد بسیار کوچک رو کاهش بده.

اگر زایمان شما به شکل سزارین بوده توصیه میشه قبل از بارداری مجدد 3 سال صبر کنید. چون بهبودی پس از سزارین معمولاً بیشتر از زایمان طبیعی طول می‌کشه، حتی اگر زایمان ساده باشه.

البته اگر زودتر هم باردار شدید، نگران نباشید، فقط در اسرع وقت به یک ماما مراجعه کنید.

مراقب چه علائمی پس از زایمان باشم؟

مهمه که در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • پر شدن بیش از یک پد در هر ساعت
  • خونریزی که با درد ناگهانی و شدید همراه باشه
  • تب ناگهانی
  • خونریزی مداوم برای بیش از هفت روز
  • لخته‌های خونی که بزرگ‌تر از یک توپ بیسباله
  • ترشحات بدبو
  • سردرد شدید
  • مشکل در تنفس
  • درد هنگام ادرار کردن

در صورت مشاهده این علائم یا هر چیز دیگری که مربوط به پریود شماست، با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از این علائم ممکنه نشون دهنده عفونت باشه. اگر سوالی در مورد پریود پس از زایمان دارید که در این مطلب گفته نشده، حتما اون رو در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

منابع:

پنبه ریز

https://www.healthline.com/health/pregnancy/first-period-postpartum#1

https://www.tommys.org/pregnancy-information/after-birth/sexual-and-reproductive-health-after-having-baby#:~:text=When%20will%20my%20period%20start,haven’t%20started%20again%20yet.

https://www.nhs.uk/common-health-questions/pregnancy/when-will-my-periods-start-again-after-pregnancy/

https://www.vinmec.com/en/news/health-news/is-the-menstrual-cycle-irregular-after-giving-birth-a-cause-for-concern/#:~:text=The%20postpartum%20menstrual%20cycle%20may,too%20worried%20in%20this%20case.

https://www.mamanatural.com/period-after-pregnancy/#:~:text=Some%20women%20get%20their%20period,you’re%20breastfeeding%20or%20not.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *