علت بوی نامطبوع نواربهداشتی و پد روزانه

علت بوی نامطبوع نوار بهداشتی و پد روزانه

5/5 - (1 امتیاز)

کاربران عزیز پنبه ریزی امروز می خواهیم با هم به بررسی علت بوی نامطبوع نوار بهداشتی و پد روزانه بپردازیم. تلاش برای از بین بردن بوی پریود با استفاده از نوارهای بهداشتی معطر می‌تونه بزرگترین اشتباه زندگی خانوم‌ها باشه. ممکنه محصولات بهداشتی شما بوی گل رز بده اما در واقع حاوی تعداد زیادی باکتریه.

اگه تبلیغات نوار بهداشتی‌های رنگی و عطری شما رو متقاعد کرده که برای از بین بردن بو از اون‌ها استفاده کنید، ممکنه بزرگترین اشتباه زندگی خودتون رو مرتکب شده باشید. در اینجا دلیل این که چرا نواریهداشتی معطر مضر است را با هم بررسی میکنیم.

علل بوی بد نواربهداشتی و پد

 

 

علل بوی بد نواربهداشتی و پد

 

1-واکنش های شیمیایی عطر

وقتی که خون پریود با عطرهای شیمیایی روی نوار بهداشتی مخلوط میشه، میتونه بوی بدی ایجاد کنه. بنابراین، به جای از بین بردن بو، میتونه اون رو بدتر هم بکنه!

 

کافیه به این فکر کنید که ما هیچوقت اسپری‌های دئودورانت رو نمی‌خوریم چون ممکنه سمی باشند. نوار بهداشتی‌های رنگی و عطری هم مستقیماً با رگ های خونی و پوست ما در تماس هستند. هر عنصر موجودی در اون‌ها به راحتی وارد بدنمون میشه و می تونه روی سلامتی‌مون تاثیر بذاره.

عطر مصنوعی مضرتر از اون چیزیه که فکر می‌کنید.

بدیهیه که این عطر با میزان زیادی مواد شیمیایی روی نوار بهداشتی میاد که می تونه باعث آسیب به اندام‌ها شوند و هیدروکربن های موجود در اون‌ها ممکنه سرطان‌زا باشند. باکتری خوب واژن برای محافظت در برابر عفونت و بیماری‌هایی مانند واژینوز باکتریایی و عفونت‌های قارچی وجود داره. محصولات زنانه معطر میتونه تعادل قدرت بین باکتری‌های خوب و بد رو و حتی تعادل pH واژن رو بهم بزنه. در عین حال رشد بیش از حد باکتری‌های بد (معمولاً با تامپون معطر ایجاد میشه) می تونه باعث تحریک، خارش، عفونت یا یک واکنش آلرژیک بشه. بنابراین استفاده از محصولات معطر زنانه فقط در روند طبیعی بدن شما اختلال ایجاد میکنه.

2-وجود جاذب در نوار بهداشتی

نوار بهداشتی با استفاده از مواد جاذب ساخته میشه که رطوبت رو به خودش جذب و گرما تولید می‌کنه. بنابراین چون محیط نوار بهداشتی مرطوب و گرمه. قرار گیری نوار بهداشتی در مغازه و یا پس از خرید در کنار موادی که بو دارند نیز باعث بو گرفتن نوار می شود. همچنین تماس مستقیم مواد شیمیایی موجود در لایه بالایی پد معطر با پوست حساس دستگاه تناسلی، می‌تونه باعث سوزش، خارش، قرمزی، تورم و عفونت قارچی بشه.

 

3-استفاده طولانی مدت از نوار بهداشتی

به جای استفاده از نوار بهداشتی معطر، هر 3 تا 5 ساعت بدون در نظر گرفتن حجم خونریزی که داشتین، نوار بهداشتی خودتون رو عوض کنید.

 

4- بوی بد واژن

 

شما برای تمیز نگه داشتن و خوشبو کردن دستگاه تناسلی نیازی به عطر زدن به واژن خودتون ندارید. به یاد داشته باشید، از بین بردن بوی واژن با اسپری و یا استفاده از داروهای بدون نسخه، خطر ابتلا به عفونت رو کم نمی‌کنه و به جای استفاده از این محصولات بهتره که نواربهداشتی رو زود به زود عوض کنید.

اگر نواربهداشتی یا تامپون معطر رو امتحان کردید و متوجه شدید که باعث خارش یا تحریک پوستی شما میشه، فورا مصرفش رو متوقف کنید و منتظر بمونید تا علائم برطرف شوند. خبر خوب اینکه واژن شما معمولاً ظرف یک یا دو روز به حالت طبیعی خودش برمی‌گرده. اما اگه بوی بد واژن شما از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید چون ممکنه دچار عفونت باکتریایی یا بیماری مقاربتی شده باشید که ممکنه ربطی به نواربهداشتی هم نداشته باشه.

چیکار کنیم بوی بد پریود از بین بره؟

برای کنترل بوی پریود می‌تونید این راه ها رو امتحان کنید:

  • روزانه و در صورت نیاز حتی دو بار در روز حمام کنید.
  • از یک شستشوی ملایم واژینال برای تمیز کردن کامل ناحیه تناسلی خود استفاده کنید.
  • صرف نظر از اینکه خونریزی شما چقدر بوده، نوار بهداشتی یا تامپون خودتون رو هر 3 تا 5 ساعت یکبار عوض کنید.
  • از قرار دادن چیزی در داخل واژن خود برای پاکسازی خودداری کنید چون واژن خودش یک عضو تمیزه
  • از پدهای حاوی عصاره گیاهان طبیعی استفاده کنید.
  • از نوار بهداشتی‌های دارای لوسیون پنبه ریز (دایموند) استفاده کنید .
  • اگر نگران این هستید که توی خواب لباس یا رختخواب شما خونی بشه از لباس زیرهای مخصوص پریود مثل شورتکس استفاده کنید. این شورت‌ها حتی زمانی که نوار بهداشتی شما پر شده باشه از نشتی جلوگیری می‌کنه.

 

چی میشه که پد یا تامپون عفونت ایجاد می‌ کنه؟

بدن یک فرد سالم کاملاً قادره که از خودش در برابر اکثر باکتری‌های مضر دفاع کنه. در عین حال پریود هم راهی برای پاکسازی بدنه. رایحه‌های عطری روی نوار بهداشتی‌ها تعادل pH بدن رو به هم می‌زنند.

و باکتری های خوب رو از بین می‌برند و احتمال عفونت‌های قارچی رو افزایش می‌دهند. پوست ما نباید برای مدت طولانی با هیچ عامل تحریک کننده ای تماس داشته باشه. متاسفانه این روزها پدهای معطر در بین نوجوانان محبوبیت زیادی پیدا کرده.

 

آیا نوار بهداشتی از تامپون بهتره؟

 

آیا نوار بهداشتی از تامپون بهتره؟

 

از تامپون برای کمترین ساعات ممکن استفاده کنید و به هیچ وجه بیش از 8 ساعت از اون استفاده نکنید و حتما موقع خواب نوار بهداشتی بذارید. یادتون باشه که از محصولاتی استفاده کنید که کمترین میزان جذب رو دارند (به عبارت دیگه، کوچکترین یا کمترین ظرفیت تامپون). تامپون هایی با جذب بالاتر از حد لازم اغلب میتونه منجر به خشکی واژن بشه.

بسیاری از نوار بهداشتی ها کاملاً از پنبه یا حتی سایر مواد ارگانیک ساخته شده اند که برای استفاده کاملاً ایمن هستند. اون‌ها معمولا تضمین می کنند که در تمام طول روز تجربه راحت و بدون حساسیتی رو خواهید داشت. نگرانی بزرگی که در مورد تامپون وجود داره این که الیاف اون معمولا ریون هست.

یکی از مزیت‌های استفاده از نوار بهداشتی نسبت به تامپون اینه که شما باکتری‌ها رو در بدن خودتون نگه نمی‌دارید. (به همین دلیله که تامپون در موارد نادر می‌تونه منجر به سندرم شوک سمی بشه)

کدوم نوار بهداشتی پنبه ریز بهتره؟

نواربهداشتی بالدار بزرگ لطیف ایرلید (دایموند لطیف) به دلیل رویه نان وون یا پنبه ای که داره و علاوه بر اون لوسیونی که در ساختش استفاده شده مناسب ترین محصول برای پوست های حساسه که در عین حال نرمی و لطافتش حفظ شده. این نوار بهداشتی در سایز خیلی خیلی بزرگ هم موجوده که می تونید در صورت نیاز اون رو از اینجا خریداری کنید.

توی این مطلب راجع به این صحبت شد که بوی بد نوار بهداشتی موقع پریود بخاطر اینکه خون و بافتی که از بدن خارج میشه به مرور تجزیه میشه. البته اگر از نوار بهداشتی‌های معطر استفاده کنید این بو دوچندان میشه. فارغ از این که عفونت و بیماری و مریضی های مختلفی میاره و در کل مضراتش انقدر زیاده که اصلا استفاده ازش نمی ارزه و همین که تند تند نوار بهداشتی‌تون رو عوض کنید کافیه. امیدواریم توی این مطلب جواب سوالتون رو گرفته باشید. اگه موضوع دیگه ای هست که علاقه‌مندید تا ما در موردش براتون بنویسیم حتما اون رو قسمت نظرات برامون درج کنید.

منابعی که برای پاسخ به سوال علت بوی نامطبوع نوار بهداشتی و پد روزانه استفاده کردیم به قرار زیر است:

panberes

https://www.healthshots.com/intimate-health/menstruation/4-reasons-why-youve-got-to-stop-using-scented-sanitary-pads-your-vagina-will-thank-you-for-it/

https://www.rubylove.com/blogs/blog/2016-09-09-why-does-my-menstrual-blood-smell

https://www.becarefree.com.au/everything-period/why-is-there-an-odour-and-what-can-i-do-to-avoid-that

https://nuawoman.com/blog/scents-prints-sanitary-pads/

https://health.clevelandclinic.org/are-scented-tampons-and-pads-bad-for-you/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *