شکلات تلخ برای پریودی

شکلات تلخ برای پریودی

4.6/5 - (8 امتیاز)

شکلات اغلب به عنوان درمانی برای دردهای پریود شناخته می‌شده اما بعضی فکر می‌کنند این باور فقط بخاطر این شکل گرفته که خانوم‌ها در دوران پریود هوس شکلات می‌کنند. ما امروز در این مقاله پنبه ریز قصد داریم بررسی کنیم که آیا واقعا شکلات می‌تونه به تسکین درد پریودی کمک کنه؟ برای یافتن پاسخ این سوال شیرین همراه ما بمونید.

آیا کاکائو برای پریودی ضرر داره؟

 

آیا کاکائو برای پریودی ضرر داره؟

 

کاکائو برای پریودی ضرری نداره اما نباید مصرف اون بیشتر از 42 گرم هم بشه. چراکه می‌تونه باعث افزایش وزن، حالت تهوع و سوء هاضمه بشه. شکلات تلخ دارای منیزیم، پتاسیم، مس و آهنه بنابراین برای دوران پریودی بسیار مفیده. مخصوصا برای کسانی که کمبود آهن دارند و با هر بار پریود این وضعیت در بدنشون تشدید میشه. تحقیقات نشون داده که هر 28 گرم شکلات تلخ می‌تونه 3.4 میلی گرم آهن بدن رو تامین کنه و این میزان حدود 19 درصد آهن مصرفی توصیه شده برای خانوماست.

اگر دچار خون‌ریزی شدید می‌شوید و از دردهای سنگینی در این دوران رنج می‌برید، می‌تونید برای حل این مشکل مقاله درمان درد پریودی رو از اینجا مطالعه کنید.

مواد مغذی کاکائو برای پریودی

 

مواد مغذی کاکائو برای پریودی

 

شکلات تلخ تنها ماده غذاییه که می‌تونه در دوران پریود به عنوان قرص مسکن عمل کنه. محققان معتقدند شکلات تلخ می‌تونه گرفتگی‌های عضلانی دوران پریود رو رفع کنه. مواد مغذی شکلات تلخ شامل موارد زیر میشه:

  • منیزیم: 28 گرم شکلات تلخ (70 تا 80 درصد)، حاوی 15 درصد منیزیمه. منیزیم موجود در شکلات تلخ، ماهیچه‌ها رو شل می‌کنه و ممکنه انقباضات و درد رحم رو کم کنه. همچنین منیزیم ممکنه بتونه تولید پروستاگلاندین‌ها رو که باعث انقباضات دردناک رحم میشه رو، مهار کنه. شکلات تلخ منیزیم بیشتری نسبت به شکلات شیری داره، که توضیح دهنده اینه که چرا شکلات تلخ موثرتره.
  • مس: 28 گرم شکلات تلخ (70 تا 80 درصد)، دارای 56 درصد مسه. مس به تولید مواد شیمیایی (مانند اندورفین) در بدن کمک میکنه که در نهایت میتونه باعث کاهش و تسکین درد پریود بشه.

سایر ریزمغذی های شکلات تلخ دارای خواص ضد التهابی برای کاهش درد پریودیه. این ریز مغذی‌ها عبارتند از:

  • ویتامین B1
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • ویتامین K
  • کلسیم
  • روی/ زینک
  • بور
  • پتاسیم
  • آهن

کلیک کنید: آشنایی با انواع نوار بهداشتی پنبه ریز

تاثیر کاکائو بر قاعدگی

 

تاثیر کاکائو بر قاعدگی

 

سطح هورمون استروژن بدن در طول دوره‌های قاعدگی نوسان پیدا می‌کنه و در نتیجه روی خلق و خو تاثیر میذاره. اصولا بدن انسان با ترشح کورتیزول (هورمون استرس) و سپس ترشح سروتونین (هورمون شادی) این نوسانات رو متعادل میکنه. برای ترشح سروتونین، بدن به کربوهیدرات، شکر و نمک نیاز داره.

مطالعات نشون داده که شکلات تلخ درد و گرفتگی دوران پریود رو کم میکنه. همچنین در مطالعه‌ای بر روی 90 دانشجوی هندی، افراد رو به 3 دسته تقسیم کردند و ازشون خواستند در دوران پریودشون به مدت 3 روز شکلات‌ بخورند. گروه اول 120 گرم شکلات تلخ بخورند، گروه دوم 120 گرم شکلات شیری بخورند و گروه سوم هیچگونه شکلاتی در این روزها نخورند. در این مطالعه مشخص شد افرادی که شکلات شیری خورده بودند درد پریودشون کمی کمتر شده بود اما گروهی که شکلات تلخ خورده بودند دردی نداشتند.

کاکائو منبع عالی فلاونوئیدهاست که نوع خاصی آنتی‌اکسیدان‌اند. شکلات تلخ حاوی خواص ضدالتهابیه که به خانوم‌هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، کمک می‌کنه. اگر بخواهیم نگاهی به سایر تاثیرات مصرف شکلات تلخ بر مشکلات دوران پریود بندازیم شامل موارد زیر میشه:

استرس: شکلات تلخ سطح کورتیزول رو که هورمون استرسه کم می‌کنه و باعث آرامش میشه.

کاهش نوسانات خلقی: شکلات تلخ با افزایش سطح سروتونین و اندورفین در مغز خلق و خو رو بهتر میکنه. همچنین فلاونول‌های موجود در شکلات تلخ نقش مهمی در تقویت حال روحی داره.

رفع گرفتگی و اسپاسم شکم: پتاسیم موجود در شکلات تلخ، از نفخ جلوگیری می‌کنه و به کاهش گرفتگی کمک می‌کنه.

افزایش انرژی: کافئین، تئوبرومین و تریپتوفان موجود در کاکائو به ترشح سروتونین کمک می‌کنه.

آکنه: مواد معدنی غنی شده در شکلات تلخ سبب بازسازی سلولی و خواص درمانی پوستی میشه.

رفع خستگی: شکلات تلخ منبع عالی آهنه و باعث افزایش هموگلوبین خون میشه که این مسئله باعث آرامش بیشتر و کاهش خستگی میشه.

درد عضلات: منیزیم موجود در شکلات تلخ درد عضلات لگن، شکم و ران رو درمان میکنه.

بهترین شکلات تلخ برای پریود

 

بهترین شکلات تلخ برای پریود

 

شکلات تلخ‌هایی که بیش از 65 درصد دونه‌ کاکائو داره می‌تونه درد پریود و گرفتگی عضلات رو بدون دریافت کالری زیاد تسکین بده. در اینجا ما بهترین شکلات تلخ‌هایی که می‌تونید برای زمان پریودتون تهیه کنید رو بهتون معرفی می‌کنیم:

  1. شکلات تلخ با کمی نمک دریا

شکلات تلخ با نمک دریا، حال روحی رو بهتر میکنه و از طریق تولید اندورفین استرس رو کم میکنه.

  1. شکلات تلخ فلفلی

این نوع شکلات، میتونه آنتی اکسیدان‌ مورد نیاز بدن در دوران قاعدگی رو تامین کنه. اما اگر نفخ دارید این نوع شکلات می‌تونه حالتون رو بدتر کنه.

  1. شکلات تلخ زغال اخته

ویتامین C و پتاسیم زغال اخته درد رو کم و حال روحیتون رو بهتر میکنه.

  1. شکلات تلخ با بادام، انجیر و فندق

آجیل‌ها دارای مواد معدنی ضروری مثل آهن و منیزیمه. آهن با خستگی مقابله می‌کنه، منیزیم عضلات رو شل می‌کنه و چربی‌های سالم از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کنند.

آیا کاکائو خونریزی قاعدگی رو زیاد میکنه؟

طبق تحقیقات کاکائو نه تنها خون‌ریزی رو زیاد نمی‌کنه بلکه حتی از اون میشه در کنترل خون‌ریزی‌های شدید کمک گرفت. اگر طعم تلخ شکلات رو دوست ندارید، می‌تونید اون رو با انواع میوه‌های خشک و آجیل بخورید.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید صمیمانه ممنونیم. امیدواریم که با این مقاله طعم شیرین‌تری رو از دوران پریود خودتون داشته باشید. همچنین اگر دوست دارید تا در خصوص موضوع دیگری برای شما مقاله بنویسیم، لطفا اون رو در قسمت نظرات برای ما ثبت کنید.

منابع:

پنبه ریز

https://www.healthline.com/nutrition/does-chocolate-help-cramps

https://www.healthfab.in/blogs/wellness/eating-dark-chocolates-during-periods

https://www.vinmec.com/en/tin-tuc/thong-tin-suc-khoe/san-phu-khoa-va-ho-tro-sinh-san/does-eating-chocolate-reduce-menstrual-pain/

https://www.natracare.com/blog/9-foods-eat-period-help-cramps/#:~:text=Dark%20Chocolate&text=Not%20only%20does%20dark%20chocolate,for%20when%20those%20cramps%20come!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *