برای انتخاب یک مسواک مناسب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب یک مسواک مناسب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

5/5 - (2 امتیاز)

می‌تونید به یاد بیارید که این اواخر برای خرید مسواک به چه نکاتی توجه می‌کردید؟ رنگ، سایز  یا شکل ظاهری؟ احتمالاً هر کدوم از ما این تجربه رو داشتیم که در مواجهه با انواع و اقسام مسواک‌ها با برندهای متفاوت گیج شده باشیم و در نهایت مسواکی رو بر اساس مشخصات ظاهری یا فقط با توجه به برند خریداری کرده باشیم، اما واقعیت اینه که باید با حساسیت و آگاهی بیشتری مسواک انتخاب کنیم.

مسواک فقط یک وسیله ساده برای حفظ بهداشت فردی نیست، بلکه می‌تونه تا حد زیادی سلامت دهان و دندان رو تضمین کنه. با توجه به اهمیت این مسأله چطور می‌شه بهترین انتخاب رو داشت و مناسب‌ترین مسواک رو خرید؟

قبل از صحبت درباره معیارهای انتخاب یک مسواک مناسب باید به این نکته اشاره کنیم که قبل از هر چیز حساسیت دندان‌ها و نیازهاتون رو در نظر داشته باشید و بعد بر اساس مواردی که در ادامه میاد بهترین مسواک رو انتخاب کنید.

 

 

قدرت پاک‌کنندگی مسواک نرم بیشتره یا مسواک سخت؟

مسواک‌های موجود در بازار با سه نوع موی نرم، متوسط و سخت عرضه می‌شن. شاید به نظر برسه مسواک با موی سخت دندان‌ها رو بیشتر تمیز می‌کنه و در از بین بردن پلاک‌ها موثرتره، اما همین سختی می‌تونه بعد از مدتی به مینای دندان‌ آسیب برسونه، باعث تحریک و عقب رفتن خط لثه بشه و حساسیت دندان‌ها رو تشدید کنه. هرچند ممکنه نوع برس بنا بر نیازهای خاص سلامت دهان هر شخص متفاوت باشه اما توصیه می‌شه مسواکی با موهای نرم انتخاب کنید که حرکت ملایم و آرومی روی دندان‌ها و لثه داره. این نوع مسواک‌ با وجود برس نرم، به‌خوبی پلاک‌ها، باکتری‌ها و ذرات غذا رو از روی دندان پاک می‌کنه.

 

 

طراحی سر مسواک و اهمیت آن در تمیزی دندان‌ها

موقع مسواک زدن دسترسی هرچه بیشتر به سطح دندان‌ها اهمیت زیادی داره، به‌خصوص برای دندان‌های عقب که دسترسی به اون‌ها سخت‌تره. مسواک‌ها با اندازه‌های مختلف برس تولید می‌شن اما طبق  توضیحی که داده شد، مسواک‌هایی با سر کوچک می‌تونن بهتر به همه قسمت‌های دهان از جمله بخش‌های عمیق‌تر برسن. علاوه بر اندازه سر مسواک، نوع چینش و طراحی موهای برس هم برای تمیزی شکاف‌ها و بین دندان‌ها اهمیت داره. برس‌های مخروطی، متقاطع و چندسطحی با طراحی‌ها و ظاهر متفاوت از جمله نمونه‌هایی هستن که می‌شه با توجه به شکل دندان‌ها آنها رو انتخاب کرد. البته به‌جز سر مسواک استاندارد، انواع دیگری از سری‌ها هم هستن که برای موقعیت‌های خاص از آنها استفاده می‌شه، مثل:

  • سر برس‌های فشرده
  • سر برس ارتودنسی
  • سر مسواک بین‌دندانی
  • سر برس مراقبت از لثه
  • سر مسواک تمیزکننده زبان

 

 

دسته‌های راحت و ارگونومیک

اینکه دسته مسواک چطور می‌تونه در کیفیتش تاثیرگذار باشه جالب توجهه. در واقع طراحی دسته مسواک به دلیل نوع قرارگیری در دست و حتی دسترسی به بخش عمیق‌تر دهان اهمیت داره. ممکنه شما با یک دسته صاف و ساده راحت باشید یا ترجیح بدید از مسواکی با دسته زاویه‌دار و بدون لغزندگی استفاده کنید. با توجه تاثیر دسته روی آزادی عمل بیشتر در شست‌وشوی دندان‌ها بهترین انتخاب، مسواکی با دسته بلند و لاستیکیه که به‌واسطه این جنس ثبات بیشتری دارن و می‌شه راحت‌تر کنترلشون کرد. پس یک دسته راحت و ارگونومیک از مشخصات اصلی مسواک مناسبه.

 

کدوم انتخاب بهتره؛ مسواک دستی یا مسواک برقی؟

بدون شک یک مسواک دستی مناسب و رعایت شیوه درست مسواک زدن همه اون چیزی رو که برای حفظ سلامت دهان و دندان نیاز دارید در اختیارتون قرار می‌ده. از طرفی مسواک برقی با مزایایی مثل چرخش سریع سر و نوع طراحی برای دسترسی بیشتر به تمام سطوح دندان و لثه، در کل عمل مسواک زدن را به کاری آسان‌تر تبدیل می‌کنه، به نوعی می‌شه گفت مسواک برقی با زحمت کمتر دندان‌ها رو به‌خوبی تمیز می‌کنه. در نهایت انتخاب هر کدوم از این مسواک‌ها بستگی به ترجیح شخصی شما داره.

 

مسواک کودک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشه؟

مسواک زدن از همون سال‌های اول کودکی باید تبدیل به بخشی از برنامه نظافت کودک بشه تا در عین ساختن یک عادت بهداشتی، از مشکلات پوسیدگی و مشکلات دهان و دندان در سال‌های بعد جلوگیری کنه. برای انتخاب مسواک کودکان هم باید چند نکته رو در نظر داشت. در مرحله اول به برس مسواک کودک توجه کنید تا از موهای خیلی نرم تهیه شده باشه، چون یک مسواک خشک می‌تونه آزاردهنده باشه و کودک رو از مسواک زدن فراری بده. از اون‌جایی که مهارت‌های حرکتی کودکان تکامل پیدا نکرده، بهتره مسواکی با دسته ارگونومیک انتخاب کنید تا بتونن اون رو به‌راحتی در دست‌های کوچکشون بگیرن. یکی دیگه از نکات بسیار مهم شکل ظاهری مسواکه، پس مسواکی رو با طرح فانتزی یا شخصیت‌های کارتونی و رنگ‌های گیرا و شاد انتخاب کنید تا مسواک زدن برای کودک تبدیل به کاری سرگرم‌کننده بشه. در مجموع اندازه مناسب سن، برس بسیار نرم، ظاهر جذاب و قرارگیری راحت در دست مهم‌ترین معیارهای انتخاب مسواک برای کودکان هستند.

 

مسواک را هر چند وقت یک‌بار عوض کنیم؟

مسواک هم تاریخ مصرف داره و توجه به عمر مفید و تعویض به‌موقع اون نشان‌دهنده اهمیت بهداشت و سلامت دهان و دندان برای ماست. بهترین زمان برای کنار گذاشتن مسواک قبلی هر سه یا چهار ماه یک‌ باره، حتی اگه علائم سابیدگی روی موی مسواک رو زودتر از این موعد دیدید بهتره سراغ مسواک جدید برید. مسواک جدید ۳۰ تاثیر بیشتری در پاک‌کنندگی آلودگی‌ها و پلاک‌ها داره نسبت به مسواکی که سه ماه از اون استفاده شده. علاوه بر این‌ها بعد از بهبود بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و… باید مسواک رو تعویض کرد تا تبدیل به عاملی برای ابتلای دوباره به بیماری نشه.

 

پنبه ریز در انتها باز هم باید به این نکته مهم اشاره کندکه تکنیک مسواک زدن به اندازه مسواک مناسب اهمیت داره. روزی حداقل دو بار مسواک زدن و هر بار حداقل دو دقیقه زمان صرف کردن و البته شیوه صحیح کشیدن مسواک روی دندان‌ها از آدابی هستند که نباید اون‌ها رو فراموش کرد یا دستکم گرفت.

 

منابع:

https://willowsdentistry.co.uk/how-to-choose-the-right-toothbrush/

https://www.bupa.co.uk/dental/dental-care/news/how-to-choose-your-toothbrush-and-toothpaste

https://www.colgate.com/en-us/oral-health/selecting-dental-products/choosing-the-right-toothbrush

https://www.hindustantimes.com/lifestyle/health/smile-bright-tips-for-choosing-the-right-toothbrush-for-your-dental-needs-101685444915865.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *