آیا داشتن رابطه جنسی منظم به کاهش درد پریود کمک می کند؟

آیا داشتن رابطه جنسی منظم به کاهش درد پریود کمک می کند؟

4.2/5 - (30 امتیاز)

آیا داشتن رابطه جنسی منظم به کاهش درد پریود کمک می کند؟ آیا تا به حال متوجه شدید که میل جنسی شما بسته به زمان در ماه تغییر می‌کنه؟ بعضی روزها احساس می‌کنید میل جنسی شما بیش از همیشه‌ست و بعضی روزها حتی نمی‌تونید به اون فکر کنید. اما سوال این جاست که آیا رابطه جنسی و چرخه قاعدگی به هم مرتبط اند؟ رابطه جنسی چه تاثیری بر چرخه ماهانه شما داره؟ در این مطلب ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.

 

مزایای داشتن رابطه جنسی بر پریود

 

مزایای داشتن رابطه جنسی بر پریود

 

خب برای پاسخ به سوال آیا داشتن رابطه جنسی منظم به کاهش درد پریود کمک می کند؟ با هم مزایای داشتن رابطه جنسی را بررسی می کنیم.

1. تسکین گرفتگی عضلات
ارگاسم ممکنه دردهای قاعدگی رو تسکین بده چون ماهیچه‌های رحم رو منقبض میکنه و این اتفاق به رهاسازی مقداری از گرفتی‌ها کمک می‌کنه. همچنین رابطه جنسی باعث ترشح مواد شیمیایی به نام اندورفین میشه که به شما احساس خوبی میده.
2. دوره‌های قاعدگی کوتاه‌تر
داشتن رابطه جنسی ممکنه که دوره‌های قاعدگی شما رو کوتاه‌تر کنه.
3. ممکنه سردرد شما رو تسکین بده
حدود نیمی از خانوم‌ها که سردردهای میگرنی دارند، در طول دوره قاعدگی خودشون دچار سردرد می‌شوند. بسیاری از کسانی که رابطه جنسی دارند می‌گویند که این امر تا حد زیادی یا به طور کامل، سردرد اون‌ها رو تسکین میده.

آیا رابطه جنسی روی پریود شدن تاثیر منفی داره؟

 

آیا رابطه جنسی روی پریود شدن تاثیر منفی داره؟

 

خیر، تنها شرایطی که رابطه جنسی می‌تونه پریود رو متوقف کنه اینه که باردار شوید. مهمه که به خاطر داشته باشید که تمام خونریزی‌های واژینال خونریزی قاعدگی نیست. خونریزی غیر پریود بعد از رابطه جنسی می‌تونه به دلایل مختلفی اتفاق بیافته، از جمله پارگی واژن که معمولاً میتونه ناشی از خشکی یا عفونت واژن باشه و احتمال کمتریه که بخاطر ابتلا به سرطان رخ بده.
اگر بین پریودهای خود دچار لکه بینی شدید می‌تونید از پدهای روزانه پنبه ریز برای تمیز نگه‌داشتن لباس‌های خودتون استفاده کنید.

میل جنسی و پریود

پزشکان تغییرات در میل جنسی رو با تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون، مرتبط می‌دونند. این تغییرات در مراحل مختلف چرخه ماهانه شما رخ میده. در طول پریود و چند روز پس از اون، غلظت هر دو هورمون پایینه و در نتیجه میل جنسی کمتر میشه.
در زمان تخمک‌گذاری، استروژن به اوج خودش میرسه و به طور طبیعی میل جنسی رو افزایش میده. هنگامی که فرآیند تخمک‌گذاری به پایان میرسه، تولید پروژسترون افزایش پیدا میکنه و ممکنه متوجه کاهش میل جنسی خودتون بشوید.
میل جنسی زیاد نزدیک زمان پریود شما طبیعیه، در حالی که محققان دقیقاً نمی‌دونند چرا این اتفاق میفته، ولی احتمالاً نتیجه نوسانات هورمونیه.

رابطه جنسی و مدت چرخه قاعدگی

 

رابطه جنسی و مدت چرخه قاعدگی

 

رابطه جنسی منظم، قاعدگی شما رو منظم‌تر و سبک‌تر می‌کنه و حتی می‌تونه درد و ناراحتی قاعدگی رو تسکین بده، چون ترشح هورمون اندورفین و ارگاسم برای تسکین گرفتگی‌ها و سردردها تاثیرگذاره.
طول دقیق چرخه قاعدگی در افراد مختلف متفاوته. اما تعداد دفعات رابطه جنسی چه تاثیری بر چرخه داره؟
در تلاش برای پاسخ به این سوال، محققان در دهه 1970 مطالعات زیادی رو در ایالات متحده انجام دادند. اون‌ها بر روی افرادی که سطوح مختلفی فعالیت جنسی داشتند، از داروهای ضد بارداری هورمونی یا دستگاه های داخل رحمی استفاده نمی‌کردند؛ مطالعاتی انجام دادند.
افرادی که رابطه جنسی منظمی داشتند، دوره‌های قاعدگیشون بین 26 تا 33 روز (با میانگین 29.5 روز)بود. همچنین دوره‌های تخمک‌گذاری‌های منظم و مفیدی داشتند. بر خلاف اون‌ها شرکت کنندگانی که رابطه جنسی نامنظمی داشتند دارای سیکل‌های بسیار کوتاه یا بسیار طولانی بودند و معمولاً تخمک گذاری کمتری دارند.
آیا رابطه جنسی و چرخه قاعدگی شما می‌تونند یکدیگر رو تنظیم کنند؟
نزدیکی می‌تونه باعث ایجاد تغییرات خاصی در بدن خانوم‌ها بشه. ارگاسم مقادیر زیادی اکسی توسین آزاد می‌کنه که در نتیجه نوسانات هورمونی ایجاد می‌کنه و استرس رو کاهش میده.
فعالیت جنسی روتین همچنین باعث تغییر برخی ویژگی‌های هورمونی چرخه قاعدگی شما میشه. پریودهای شما قابل پیش بینی و دقیق میشه و علائم سندرم پیش از قاعدگی شما با شدت کمتری رخ میده.
رابطه جنسی همچنین می‌تونه بر ترشحات واژن، باز شدن و نرم شدن دهانه رحم در طول تخمک گذاری کمک کنه.

امیدواریم که با خوندن این مطلب پاسخ سوال خودتون رو در خصوص تاثیر رابطه جنسی بر پریود گرفته باشید. اگر در زمینه سایر مشکلات خانوم‌ها یا چرخه‌های قاعدگی سوالی دارید لطفا اون رو در قسمت نظرات برای ما بنویسید. همچنین می‌تونید محصولات مرتبط با بهداشت زنان از برند پنبه ریز رو از اینجا تهیه کنید.

 

منابع:

پنبه ریز
https://www.healthline.com/health/womens-health/sex-during-periods
https://flo.health/menstrual-cycle/sex/sexual-health/sex-and-menstrual-cycle-are-they-connected
https://knix.com/blogs/resources/can-sex-change-your-period
https://cycles.app/articles/sex-relationships/how-your-cycle-affects-your-sex-drive

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *