آموزش استفاده (بستن) نوار بهداشتی

آموزش استفاده (بستن) نوار بهداشتی

4.5/5 - (19 امتیاز)

اگر به تازگی پریود رو تجربه می‌کنید، احتمالا قصد دارید از نوار بهداشتی استفاده کنید اما هنوز طریقه بستن اون رو به درستی نمی‌دونید و این ممکنه باعث بشه که کثیف شدن لباس زیرتون بشه. طبیعتا برای شروع، استفاده از نوار بهداشتی ساده‌تر از کاپ قاعدگی و تامپونه. برای همین ما توی این مطلب قصد داریم در مورد آموزش بستن نوار بهداشتی، تعویض و دور انداختن اون باهاتون صحبت کنیم.

روش صحیح بستن نوار بهداشتی

روش صحیح بستن نوار بهداشتی

  • لباس راحت و گشاد بپوشید، هیچ چیز به اندازه آرامش و راحتی شما اهمیت نداره.
  • قدم بعدی اینه که نوار بهداشتی مناسب سایز و میزان خونریزی خودتون پیدا کنید. ما قبلا در مورد این مسئله به طور کامل در مطلب‌های « چگونه بهترین سایز نوار بهداشتی و پد روزانه رو انتخاب کنیم؟» و « راهنمای خرید نوار بهداشتی» صحبت کردیم. اگر انتخاب نوار بهداشتی مناسب برای شما کار مشکلیه می‌تونید از این مطالب استفاده کنید.
  • قبل از برداشتن نوار بهداشتی، دست‌هاتون رو بشورید.
  • پلاستیک یا جعبه دور نوار بهداشتی رو باز کنید و در سطل آشغال بیاندازید. البته که بهتره از اون‌ها برای دور انداختن نوار بهداشتی استفاده شده قبلیتون استفاده کنید. چون هیچکس دوست نداره تصویر یک نوار بهداشتی استفاده شده رو درون سطل آشغال ببینه!
  • بهتره موقع گذاشتن نوار بهداشتی بشینید، چون اینطوری راحت تره، مهم اینه که دسترسی‌تون به لباس زیرتون راحت باشه. اما خب این به این مفهوم نیست ایستاده نوار بهداشتی گذاشتن کار غیرممکنیه.
  • قبل از این که چسب پشتی نوار بهداشتی رو بکنید، باله‌ها رو به سمت بالا و برعکس تا بزنید و چسب اون‌ها رو نکنید. نوار بهداشتی رو دقیقا زیر واژنتون قرار بدین. نوار بهداشتی شما نه از جلو و نه از عقب نباید بالاتر باشه. البته اگر می خواهید دراز بکشید بهتره کمی اون رو عقب‌تر بچسبونید.
  • وقتی جای نوار بهداشتی رو روی لباس زیرتون فیکس کردین و از پشت چسبوندینش. حالا می تونید چسب باله ها رو هم بکنید و دو طرف اون رو به لباس زیرتون بپیچید و محکم فشار بدید تا از عدم حرکت اون موقع تحرک اطمینان حاصل کنید. باله ها از نشتی در خونریزی‌های سنگین جلوگیری می‌کنند.
  • باله ها کمک می کنند که خون از اطراف به داخل نوار بهداشتی هدایت بشه. برای همین مهمه که باله‌ها رو درست و دقیق تا بزنید. به طور کلی بستن نوار بهداشتی بالدار راحت‌تر و مطئن‌تره به لحاظ عدم نشتی به نسبت نوار بهداشتی‌های بدون باله.

آموزش تعویض و دور انداختن نوار بهداشتی

 

آموزش تعویض و دور انداختن نوار بهداشتی

  • شما نیازی نیست هر نیم ساعت بروید دستشویی و وضعیت نوار بهداشتی خودتون رو چک کنید اما باید هر 3 تا 5 ساعت نوار بهداشتی خودتون رو عوض کنید. فرقی نمیکنه چقدر خونریزی دارید، پوشیدن یک نوار بهداشتی به مدت طولانی علاوه بر احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی موجب بوی بد واژن هم می‌شود. جدا از این که احساس خشکی حس خوبی رو منتقل میکنه. شما حتی می‌تونید دوش آب گرم بگیرید به مدت کوتاه تا سر حال تر بشید.
  • برای عوض کردن نوار بهداشتی‌تون ابتدا باید باله‌های اون رو باز کنید و نوار بهداشتی استفاده شده رو از لباس زیرتون بکنید. سپس باله‌ها رو به سمت داخل تا بزنید و نوار بهداشتی رو لوله کنید تا خون قاعدگی شما پوشیده بشه. حالا با بسته بندی نوار بهداشتی جدید و یا یک کاغذ باطله دورش بپیچید و بندازیدش داخل سطل آشغال . اگر پریودتون تموم شده و بسته جدید ندارید و به کاغذ باطله هم دسترسی ندارید بهتره نوار بهداشتی خودتون رو داخل یک دستمال توالت بپیچید. هیچ وقت نباید نوار بهداشتی‌تون رو داخل چاه توالت بندازید چون این کار باعث گرفتگی چاه میشه.
  • به هیچ وجه نوار بهداشتی و تامپون های یک بار مصرف خودتون رو نشورید و اون‌ها رو به شکلی که توضیح دادیم دور بیندازید.

چه نکاتی رو باید موقع بستن و تعویض نوار بهداشتی رعایت کنیم؟

چه نکاتی رو باید موقع بستن و تعویض نوار بهداشتی رعایت کنیم؟

  • خیلی طبیعیه که دفعات اول پریود شدن هنوز یاد نداشته باشید نوار بهداشتی خودتون رو به شکل مناسب داخل لباس زیرتون بچسبونید اما نگران نباشید به زودی یاد می‌گیرید. کافیه که برای جلوگیری از نشتی، هر دفعه که دستشویی می‌روید وضعیت نوار بهداشتی خودتون رو بررسی کنید تا اگر جا به جا شده یا نیاز به تعویض داره یا مشکل وصل کردن داره درستش کنید. شما باید در هر صورت هر چند ساعت برای جلوگیری از ابتلا به عفونت قارچی و بوی بد واژن نوار بهداشتی خودتون رو عوض کنید.
  • بعضی از افراد برای جلوگیری از بوی بد واژن یا حین ورزش های شدید از تامپون استفاده می کنند، اگر شما با این کار راحت هستید می تونید تامپون استفاده کنید. البته اون رو هم باید زود به زود عوض کنید وگرنه دچار سندروم شوک سمی می‌شوید.
  • اگر از نوار بهداشتی‌های بدون بو خوشتون نمیاد می‌تونید از نوع معطر استفاده کنید البته که باید خیلی مراقب باشید تا برای بدن شما مضر نباشه و باعث عفونت قارچی نشه.
  • اگر پوست حساسی دارید به هیچ وجه پدهای معطر یا دستمال مرطوب برای خشک کردن واژن خودتون استفاده نکنید. چون مواد تشکیل دهنده اون‌ها می‌تونه باعث تحریک و آلرژی پوستی بشه.
  • اگر پریود نیستید از نوار بهداشتی استفاده نکنید. واژن شما نیاز داره که هوا بخوره و داشتن مداوم یک تکه پنبه باعث گرما و رطوبت و در نتیجه رشد باکتری میشه. پس در دورانی که پریود نیستید لباس زیر نخی و نازک بپوشید و روزانه اون‌ها رو عوض کنید.
  • هورمون‌های بدن هر خانومی ممکنه گاهی دچار بی‌نظمی بشه پس بهتره همیشه چند نوار بهداشتی همراه خودتون داشته باشید تا این بی‌نظمی سبب اختلال در کارهای روزمره شما نشه.
  • اگر به صورت ناگهانی پریود شدید و لباس زیرتون لکه دار شد حتما لباستون رو با آب سرد و صابون بشورید. استفاده از آب گرم باعث میشه که لکه هرگز از لباس شما پاک نشه.
  • اگر هنوز نمی‌دونید چطور از تامپون استفاده کنید، از نوار بهداشتی برای کنترل خونریزی تون استفاده کنید. مهم نیست که اطرافیان یا دوستان شما از چه وسیله‌ای استفاده می‌کنند. شما وسیله‌ای رو انتخاب کنید که با اون راحت هستید.
  • برای یاد گرفتن درست گذاشتن نوار بهداشتی و تامپون منطقیه که چندتای اول رو هدر بدید. حتی می‌تونید برای تست میزان جذبش، روش کمی آب بریزید تا نگران نشتی موقع استفاده اش نباشید اگر از کیفیت محصول مورد نظر مطمئن نیستید.
  • اگر به طور ناگهانی پریود شدید و نوار بهداشتی ندارید می تونید از چند ورق دستمال کاغذی یا دستمال توالت استفاده کنید. اون‌ها رو به شکل لایه لایه روی هم قرار بدید و داخل لباس زیرتون بذارید. فقط چون جذب بالایی ندارند برای جلوگیری از نشتی و کثیف شدن لباستون هر دو ساعت اون‌ها رو عوض کنید.
  • در روزهایی که خونریزی شما شدید است همیشه یک ملحفه یا حوله برای وقت‌هایی که می‌خواهید مدتی طولانی جایی بنشینید یا دراز بکشید زیرتون پهن کنید تا نگران نشتی و کثیف شدن رو مبلی و رو تختی خودتون نباشید. و در صورت لکه شدن، خون را با آب سرد و صابون با دست بشویید.
  • از تامپون ها نترسید. اون‌ها ضرر ندارند و ممکنه چند بار طول بکشه که چطور درست اون‌ها رو سر جای خودشون قرار بدید اما اگر اون‌ها رو درست قرار بدید می‌تونند به خوبی خون شما رو به خودشون جذب کنند. البته که باید دقت کنید که حتما هنگام خواب از نوار بهداشتی استفاده کنید. حتی اگر به گذاشتن کاپ قاعدگی و تامپون در طول روز عادت دارید. این کار خطرناکه چون ممکه به سندرم شوک سمی مبتلا بشوید و احتمال نشتی وجود داره.
  • موقع پریود لباس راحت و گشاد بپوشید تا راحت تر باشید و به شکمتون فشار نیاره و درد نفخ دوران پریود شما رو شدید تر نکنه.
  • بهتره در شب های اول پریودتون که خونریزی شما نسبتا شدیدتره به پهلو بخوابید تا احتمال لکه بینی و نشتی در طول شب تا صبح کمتر باشه. یا زیر خودتون ملحفه یا حوله پهن کنید.

امیدواریم مقاله آموزش بستن نوار بهداشتی مورد استقبال شما قرار گرفته باشد.

منابع:

https://panberes.com

https://www.wikihow.com/Use-a-Sanitary-Napkin-(Pad)

https://www.clovia.com/blog/how-to-use-a-sanitary-napkin-pad/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *