چگونه پریود خود را سه روزه کنیم؟

چگونه پریود را سه روزه کنیم؟

4.1/5 - (542 امتیاز)

 

در این مطلب توضیح می‌دهیم که چگونه پریود را سه روزه کنیم.

حتماً براتون اتفاق افتاده که تعطیلات، گذروندن یک روز در ساحل یا موقعیت خاص دیگه با پریودتون همزمان بشه و شما مجبور بشید برنامه خودتون رو تغییر بدید. اما راه حل‌هایی وجود داره که به جای تغییر در برنامه‌هاتون می‌تونید پریود رو سریع‌تر به پایان برسونید و با کاهش تعداد روزهای پریود به برنامه‌هاتون برسید.

چند راه وجود داره که می‌تونید برای اینکه تعداد روزهای پریودتون کمتر بشه، امتحان کنید. انجام بعضی از این راه حل‌ها  به صورت ماهانه مشکلی ایجاد نمی‌کنه، اما بعضی از اون‌ها رو نباید به صورت ماهانه انجام داد و یا نیاز به تایید پزشک دارند. اگر معمولا پریودهای طولانی یا غیرطبیعی رو تجربه می‌کنید بهتره برای راه حل یا درمان طولانی مدت‌تر با پزشکتون مشورت کنید.

 

  1. انجام تمرینات ورزشی به طور منظم

داشتن یک برنامه ورزشی منظم نه تنها باعث سلامت کلی بدن میشه، بلکه به کاهش جریان پریود شما هم کمک می‌کنه. همچنین ممکنه تعداد روزهایی که پریود می‌شید رو هم کاهش بده. علاوه بر این، ورزش می‌تونه احتباس آب رو کاهش بده، در نتیجه کاهش احتباس آب، ممکنه نفخ و یا گرفتگی عضلات هم کاهش پیدا کنه.

برای داشتن یک برنامه ورزشی مناسب بهتره که با پزشک و متخصص مشورت کنید. چون ورزش بیش از حد سنگین می‌تونه چربی بدن رو بیش از حد کاهش بده و در نتیجه باعث بشه شاخص توده بدنی (BMI) شما در محدوده‌ ناسالم قرار بگیره. تمرینات ورزشی بیش از حد سنگین می‌تونه در بلند مدت، بر سلامت هورمونی تأثیر منفی بذاره و باعث توقف قاعدگی بشه و این موضوع تأثیر منفی بر سلامت باروری داره. پس رعایت اعتدال در ورزش اهمیت خاصی پیدا می‌کنه.

 

  1. مصرف مواد مغذی مناسب

برخی از مواد مغذی‌ و ویتامین‌ها، مانند ویتامین‌های گروه B، برای سلامت کلی بدن ضروری هستند. و بعضی از اون‌ها حتی می‌تونند، دوره‌های قاعدگی شما رو کاهش دهند و همچنین روی علائم PMS تاثیر بذارند و این علائم رو هم کاهش دهند.

ویتامین B6 یکی از ویتامین‌های مفیده که می‌تونه بر پریود تأثیر بذاره. این ویتامین به طور طبیعی در غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی و مرغ وجود داره. ویتامین B6 باعث افزایش پروژسترون و کاهش استروژن در بدن میشه. در نتیجه این ویتامین می‌تونه به بهبود عملکرد غده هیپوفیز برای ایجاد تعادل در هورمون‌های قاعدگی کمک کنه.

در مطالعه‌ای نشون داده شده، روی، که یک ماده معدنی ضروری‌ست، به کاهش گرفتگی‌های دردناک پریود (دیسمنوره) کمک می‌کنه. روی، دارای اثرات مشابهی با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفنه..

در مطالعه ‌دیگری نشون داده شده که مصرف دوزهای 30 میلی‌گرمی روی، تا سه بار در روز، باعث تسکین گرفتگی‌های عضلانی میشه. روی، در مواد غذایی زیادی مانند گوشت، حبوبات و لبنیات یافت میشه و با قرار دادن این مواد غذایی در رژیم خود، می‌تونید به اندازه کافی این ماده معذی رو دریافت کنید.

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی‌ست که به دلیل اثرات ضد گرفتگی می‌تونه به کاهش دوره‌های طولانی و دردناک پریود کمک کنه.

در مطالعه‌ای نشون داده شده که ترکیبی از منیزیم و ویتامین B6 در کاهش علائم PMS تاثیر داره. این ماده معذی در آجیل، دانه‌ها، سبزیجات و ماهی یافت میشه.

توجه داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه مکملی برای اثرگذاری روی  پریود خود با پزشک مشورت کنید. حالا برویم و ادامه ی مواردی که برای پاسخ به سوال چگونه پریود خود را سه روزه کنیم است را بررسی کنیم.

برخی از داروهای گیاهی هم ممکنه به کاهش پریودهای طولانی و دردناک کمک کنند. اما برای اثبات این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری هست. بهتره برای مصرف داروهای گیاهی با پزشکتون مشورت کنید. بعضی از گیاهان دارویی که برای دوران پریود مفید هستند، عبارتند از رازیانه، که دارای خواص ضد درد و ضد التهابیه و  ممکنه علائم PMS رو کاهش بده. زنجبیل هم می‌تونه به کاهش خونریزی شدید کمک کنه.

  1. نوشیدن آب کافی برای هیدراته نگه داشتن بدن

وقتی حرف از کاهش علائم قاعدگی میشه، هیدراته نگه داشتن بدن اهمیت زیادی پیدا می‌کنه. اگر در طول روز، میزان آبی که می‌نوشید کمتر از هشت لیوانه، در طول دوره قاعدگی مصرف آب رو بیشتر کنید چون نوشیدن آب کافی کمک می‌کنه که گرفتگی و کمردرد در دوران پریود کمتر بشه. همچنین می‌تونه از غلیظ شدن خون جلوگیری کنه و باعث بشه پریود زودتر تموم بشه.

 

راه حل‌های بلند مدت

  1. روش‌های هورمونی برای پیشگیری از بارداری

روش‌های هورمونی که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند و به صورت خوراکی، آی یو دی‌های هورمونی، ایمپلنت‌های ضد بارداری و تزریقات ضد بارداری موجود هستند، می‌تونند برای تنظیم چرخه قاعدگی استفاده شوند.

روش‌های کنترل بارداری هورمونی می‌تونند گرفتگی عضلات رو کاهش دهند و تعداد روزهای قاعدگی رو هم در هر ماه کوتاه کنند. اگر به تازگی روش‌های کنترل بارداری هورمونی رو شروع کردید، ممکنه چند ماه طول بکشه تا دوره‌های پریودتون کوتاه‌تر بشه.

بعضی از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی می‌تونه تعداد دوره‌های قاعدگی رو در هر سال کاهش دهند. برای مثال، اگر واکسن Depo-Provera رو تزریق کنید، ممکنه پس از سال اول تزریق، پریود نشید.

بسیاری از افراد نیز بعد از کاشت آی یو دی‌ تغییراتی رو در چرخه قاعدگی‌شون تجربه می‌کنند.

روش‌های پیشگیری از بارداری همگی فقط با نسخه پزشک قابل انجام هستند. پزشک بر اساس سبک زندگی و نیازهای پزشکی خود تعیین می‌کنه که کدوم یک از روش‌های کنترل بارداری برای هر فرد مناسبه.

 

  1. حفظ وزن سالم و متناسب با بدن

تغییرات وزنی می‌تونه بر نظم پریود تأثیر بذاره. کمبود وزن باعث میشه پریود نشید و از طرف دیگه اضافه وزن ممکنه باعث پریودهای سنگین بشه. در نتیجه افراد چاق بیشتر امکان داره که پریودهای سنگین رو تجربه کنند و حتی ممکنه چندین هفته پریود دردناک داشته باشند.

به این دلیل که سلول‌های چربی باعث افزایش تولید استروژن میشه که در نتیجه می‌تو.نه چرخه‌های قاعدگی رو سنگین‌تر و طولانی‌تر کنه.

اگر پریودهای سنگینی رو تجربه می‌کنید بهتره که با پزشکتون در مورد این موضوع صحبت کنید در این مواقع پزشک احتمالا برای شما آزمایش هورمونی تجویز می‌کنه، همچنین ممکنه در صورت نیاز به شما نکاتی رو برای کاهش وزن به صورت صحیح و تدریجی بیان کنه.

هرچند ممکنه این روش برای سریع‌تر پایان دادن پریود مفید نباشه اما انجام کارهایی برای کنترل وزن مناسب بدن در آینده بر چرخه قاعدگی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

 

فراموش نکنید که شناخت مراحل چرخه قاعدگی به شما کمک می‌کنه که دوره بعدی پریودتون رو به راحتی پیش‌بینی کنید و همچنین روزهای تخمک‌گذاری خودتون رو اگر قصد بچه‌دار شدن دارید بهتر شناسایی کنید.

  • چرخه قاعدگی چهار مرحله داره
  • مرحله اول: این چرخه با مرحله قاعدگی شروع میشه.
  • مرحله دوم: فاز فولیکولی
  • مرحله سوم: فاز تخمک گذاری
  • مرحله چهارم: فاز لوتئال

آشنایی با این چهار مرحله چرخه قاعدگی به شما کمک می‌کنه تا به راحتی دوره بعدی پریودتون رو پیش‌بینی کنید و برنامه‌ریزی راحت‌تری داشته باشید.

 

همچنین به یاد داشته باشید روش‌هایی که به کوتاه مدت شدن پریود کمک می‌کنند برای یک یا دو بار مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما در صورت استفاده افراطی می‌تونند مضر باشند

اگر معمولاً پریودتون بیش از یک هفته طول می‌کشه، یا بسیار سنگین و دردناکه حتما باید با پزشکتون مشورت کنید. پنبه ریز سعی کرد در این نوشتار توضیحی جامع در ارتباط با کوتاه شدن پریود و پاسخ به سوال چگونه پریود را سه روزه کنیم بدهد.

 

سوالات متداول

در اینجا می خواهیم در ارتباط با پریود سه روزه و کوتاه مدت به سوالات کاربران پاسخ دهیم.

 

آیا می توانم عادت ماهانه ام را 3 روز طول بکشم؟

یک دوره می تواند از سه تا هفت روز طول بکشد. اما شما بدن خود را بهتر می شناسید – یک دوره “عادی” هر چیزی است که برای شما معمول است. اگر عادت ماهانه شما معمولاً پنج یا شش روز طول می کشد و اکنون فقط دو روز طول می کشد، ممکن است به دلیل تغییر در برنامه، کنترل بارداری جدید یا حتی استرس باشد.

 

آیا می توانم کاری کنم که پریودم سریع تمام شود؟

در واقعیت، هیچ راه اثبات شده ای برای توقف فوری پریودها پس از شروع آنها وجود ندارد. با این حال، برخی استراتژی ها و داروها می توانند به کاهش جریان قاعدگی و تسکین علائم مرتبط با پریود کمک کنند. این می تواند به شما کمک کند در طول دوره قاعدگی احساس راحتی و آزادی بیشتری داشته باشید.

 

https://www.healthline.com/health/womens-health/how-to-make-your-period-end-faster#6

 

شرکت پنبه ریز با بیش از چهار دهه تجربه در تولید نوار بهداشتی، همواره در جهت بهبود کیفیت نوار بهداشتی های خود تلاش می کند. اگر قصد خرید از نوار بهداشتی های پنبه ریز را دارید و یا می خواهید با این نوار ها آشنا شوید، به صفحه نوار بهداشتی های پنبه ریز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *