پریود و سفر

پریودی در سفر

3.7/5 - (7 امتیاز)

 

پریودی در سفر! موضوعی که می تواند برای بسیاری از خانم ها سخت باشد. سفر در مناطقی که با محل زندگی شما اختلاف زمانی دارد، می‌تواند هورمون‌ها و چرخه قاعدگی را بر هم زند. علاوه بر تاثیراتی که خود سفر رفتن به مناطقی با اختلاف زمانی بر پریود می‌گذارد، استرس هم یکی از عواملی‌ست که می‌تواند بر روی دوره قاعدگی تاثیرگذار باشد و در نتیجه استرس و تنش‌هایی که شما برای سفر تجربه می‌کنید، می‌تواند یکی از عوامل به هم ریختن پریود شما در طول سفر باشد.

در سفر ممکن است رژیم غذایی شما با دیگر وقت‌ها متفاوت باشد. رژیم غذایی یکی دیگر از عواملی‌ست که بر پریود تاثیرگذار است و این تغییر می‌تواند باعث تغییر در چرخه قاعدگی شما شود.

اگر به ورزش منظم عادت دارید و در سفر این ورزش منظم را کنار بگذارید، این تغییر ممکن است روی پریود شما تاثیر بگذارد.

مقاله ی پیشنهادی: تا چند سالگی پریود میشویم؟

 

سفر به چند دلیل خواب طبیعی را به هم می‌زند. همه افراد، تغییر در محیط یا محل خواب را نمی‌توانند به خوبی مدیریت کنند. اگر سفر طولانی یا خسته کننده باشد و یا در حال گذراندن تعطیلات در آب و هوای کاملاً متفاوت باشید این تغییر می‌تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. تغییر در خواب نیز یکی از عوامل بر هم زدن هورمون‌ها و در نتیجه تغییر در چرخه قاعدگی‌ست.

 

تغییر در چرخه قاعدگی هنگام سفر، اتفاق خوشایندی نیست و یادگیری اینکه چگونه سفر می‌تواند بر چرخه پریود تأثیر بگذارد به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که در بدن چه اتفاقی می‌افتد و برای هرگونه عدم اطمینان آماده باشید.

 

مقاله ی منتخب سردبیر: پریود از چند سالگی شروع میشود؟

وقتی به مناطقی سفر می‌کنید که با محل زندگی شما اختلاف زمانی دارد، ممکن است در زمان‌های متفاوتی از روز در معرض نور قرار بگیرید و این بیش از همه ریتم‌های شبانه‌روزی را به هم می‌زند. تحقیقات نشان داده است که حتی مقدار کمی نور مصنوعی باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن می‌شود. فراتر از تغییرات قاعدگی، مسافرت باعث مجموعه‌ای از علائم به نام جت لگ می‌شود که شامل مشکلاتی در خوابیدن و بیدار شدن، خواب آلودگی در طول روز، از دست دادن تمرکز، خستگی، بی نظمی، کاهش هوشیاری و مشکلات گوارشی است.

 

پیشنهاد می شود مقاله ی مربوط به پریود مردانه را مطالعه کنید.

 

تاثیر آب و هوا بر پریود

نور خورشید یکی از عوامل اصلی موثر بر پریود است. تخمدان‌ها در فصول گرم بیشتر از فصول سرد فعال‌اند. میزان تخمک گذاری در زمستان از 97% به 71% کاهش پیدا می‌کند. ترشح هورمون FSH نیز در مقایسه با تابستان کمتر است و پریودها طولانی‌تر هستند. با توجه به اینکه در زمستان نور خورشید کمتر و در نتیجه جذب کمتر ویتامین D می‌شود، پریودهای کوتاه‌تری تجربه می‌کنیم و تاثیرات منفی PMS بیشتر می‌شود. ورزش منظم در فصول سرد به تجربه پریود بهتر کمک می‌کند. پس هنگام سفر از مناطق گرمسیر به سردسیر این نکات رو فراموش نکنید.

آیا آلودگی هوا بر پریود تأثیرگذار است؟

تاثیر آلودگی هوا بر پری

آلودگی هوا به اندازه تغییرات آب و هوا مهم است و متأسفانه شرایطی است که در برخی شهرها وجود دارد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تحقیقی بروی داده‌های بیش از 34000 زن انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که با قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها، نظم پریود به هم می‌ریزد.

اساساً آلودگی هوا می‌تواند بر ترشح هورمون‌ها و در نتیجه دوره قاعدگی تأثیر بگذارد. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا همچنین می‌تواند بر ناباروری و بیماری‌های زنان تاثیر بگذارد. برای نحوه شست و شوی واژن در دوران پریود مقاله ی حمام در پریودی را مطالعه کنید.

 

علائم مربوط به چرخه قاعدگی هنگام جت لگ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چرخه‌ای که طولانی تر از حد معمول است. (زمانی که دیر پریود می‌شوید)

چرخه‌ای که کوتاه‌تر از حد معمول است. (زمانی که زود پریود می‌شوید)

یک دوره پریود نشوید.

تجربه دوره‌های پریودی که سنگین‌تر یا سبک‌تر از حد معمول هستند.

برای درمان درد پریود حتما این نوشتار را مطالعه کند.

 

راهکارهایی برای آمادگی بیشتر در مقابل تغییرات چرخه قاعدگی در سفر

انتظار تغییرات را داشته باشید: از هراس در مورد بارداری یا فکر کردن به بیماری مرموز خودداری کنید. تغییرات قاعدگی، در حد منطقی، برای یک یا دو چرخه طبیعی است. اگر علائم شدید یا مداوم نباشد، احتمالاً جای نگرانی نیست.

در مورد روزهای باروری خود آگاهی داشته باشید: توجه داشته باشید که روزهای تخمک گذاری در سفر ممکن است کمی تغییر کند.

برای پریود آماده باشید: محصولات پریودی را در سفر همراه داشته باشید، حتی اگر انتظار پریود را ندارید.

با مشورت پزشک خود می‌توانید از قرص برای پریود نشدن در مسافرت استفاده کنید.

 

می خواهم برم مشهد چکار کنم پریود نشوم؟

قرص برای پریود نشدن در سفر وجود دارد و معمولا برای کاهش تعداد پریودها می‌توان از قرص‌های ضد بارداری (کنترل بارداری) استفاده کرد. اما به جز قرص برای پریود نشدن در سفر، روش‌های دیگری هم هست. بهترین روش به هدف شما بستگی دارد اینکه مثلا قصد دارید یک دوره کلا پریود نشوید یا دوره کوتاه مدت یا طولانی مدت داشته باشید و… بنابراین باید در مورد گزینه‌های ممکن برای جلوگیری از پریود شدن در سفرهای زیارتی و جلوگیری از پریود شدن در سفر بدون قرص و یا ایجاد تغییرات دیگر در دوره قاعدگی با پزشک خود صحبت.

 

مقاله منتخب: علت جلو افتادن پریود

 

جلوگیری از پریود شدن در سفر زیارتی

برای رفتن به سفر های زیارتی نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که شما نباید پریود باشید. حال اگر در دوره عادت ماهانه خود و یا نزدیک به آن نباشید مشکلی نخواهید داشت، اما اگر نزدیک به زمان عادت خود، یا نزدیک به آن باشید استرس زیادی خواهید گرفت. حال کافیست برای حل این مشکل از برخی روش ها مثل خوردن قرص، میوه های خاص و یا داروی گیاهی استفاده کنید، در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

  • قرص LD
  • قرص زد بار داری خوراکی
  • ژلاتین
  • سرکه
  • شیرین بیان
  • تمبر هندی
  • خردل

 

سخن آخر

در آخر اینکه سفر روی پریود شما تاثیر می‌گذارد. بهترین و تنها راه برای حفظ دوره معمول قاعدگی خود در سفر، اجتناب از تحمیل استرس به بدن است. تغییرات در دوره پریود در سفر به دلیل تغییر در بیوریتم طبیعی بدن و به دلیل عواملی چون کمبود خواب، تغییر رژیم غذایی و هیجان شدید اتفاق می‌افتد.

دنبال کردن علائم جت لگ می‌تواند شما را نسبت به چرخه‌های قاعدگی آگاه کند. اگر یک یا دو چرخه قاعدگی تحت تأثیر سفر قرار گرفت، آن را از تقویم پریودی خود حذف کنید تا بر پیش‌بینی‌های منظم پریود شما تأثیری نگذارد. زمانی که در مناطقی با اختلاف زمانی سفر می‌کنید، کمی طول می‌کشد تا هورمون‌ها مجدد به تعادل برسند. اما اگر در شهر خود بمانید، احتمالاً ظرف یک یا دو چرخه قاعدگی به حالت عادی باز می‌گردید. تغییرات طولانی ‌مدت ممکن است به دلیل مواردی مانند سفر مداوم، مشکلات خواب و یا کار در شیفت شب اتفاق بیفتد. این‌ها می‌تواند چرخه‌های دائمی نامنظم را ایجاد کنند که بر تراکم استخوان، سلامت قلب و خطر ابتلا به برخی بیماری ها تأثیر می‌گذارد. اگر چرخه‌ قاعدگی شما همیشه نامنظم است باید به یک متخصص زنان مراجعه کنید. پنبه ریز از شما همراهان عزیز می خواهد سوالات خود را در قسمت نظرات بیان کنید.

 

سوالات متداول

در این قسمت سعی خواهیم کرد سوالاتی که شاید در این نوشتار به پاسخ آن ها نرسیده اید را برای شما بازگو کرده و سپس پاسخ دهیم.

 

در سفر با پریود خود چگونه برخورد می کنید؟

  • همیشه محصولات دوره خود را در دسترس داشته باشید.
  • یک کیت اضطراری با دستمال مرطوب و کیسه های پلاستیکی همراه داشته باشید.
  • فنجان قاعدگی را در نظر بگیرید.
  • مسکن ها را فراموش نکنید.
  • کمی ورزش کنید.
  • اگر زمان‌بندی و جریان‌تان به هم خورد، نترسید.
  • لباس مناسب بپوشید تا لباس های تنگ.
  • به خودت استراحت بده.

چرا پریودهای من هنگام سفر رفتن سنگین تر می شوند؟

تغییرات منطقه زمانی مربوط به سفر، عادات یا استرس می تواند باعث پریودهای نامنظم شود. اگر از پیشگیری از بارداری استفاده می کنید، سیکل قاعدگی شما در طول سفر کمتر تحت تاثیر قرار می گیرد. صحبت با پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که چه اتفاقی در پریودهای نامنظم شما می افتد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *