ویتامین هایی برای سندرم پیش از قاعدگی و نوسانات خلقی

Rate this post

ویتامین هایی برای سندرم پیش از قاعدگی و نوسانات خلقی

 

در هر ماه با نزدیک به زمان شروع قاعدگی ممکن است نوسانات خلقی را به همراه احساس خستگی، نفخ و درد تجربه کنید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) موثر باشد. همچنین دریافت میزان کافی از ویتامین ها در تنظیم حالات روحی و مقابله با علائم سندرم پیش از قاعدگی مفید است.


ویتامین B6

ویتامین B6 یکی از ۸ ویتامین گروه B بوده که در تبدیل موادغذایی به انرژی و ساخت سلول های قرمز خون موثر است. این ویتامین همچنین به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی از جمله دمدمی بودن کمک می کند، زیرا ویتامین B6 در ساخت انتقال دهنده های عصبی تنظیم کننده ی حالات روحی نقش مهمی دارد. براساس مطالعه منتشر شده در مجله پرستاری و مامایی در ایران، مکمل یاری با منیزیم و ویتامین B6 در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی بسیار تاثیرگذار است.


ویتامین D

براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، دریافت ویتامین D برای مبتلایان به سندرم پیش از قاعدگی توصیه می شود. همچنین مصرف این ویتامین همراه با کلسیم ممکن است در کمک به کاهش علائم PMS و محافظت از سلامت استخوانی موثر باشد. ویتامین D نقشی حیاتی در جلوگیری از نوسانات خلقی در زمان سندرم پیش از قاعدگی ایفا می کند. همچنین مطالعات مختلف نشان می دهند که میان کمبود ویتامین D و افزایش خطر اختلالات خلقی از جمله PMS ارتباطی وجود دارد.


ویتامین E

بسیاری از متخصصان دریافت مکمل ویتامین E را به بانوان مبتلا به سندرم PMS توصیه می کنند. این ویتامین می تواند به کاهش درد و تورم سینه مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی کمک کند، زیرا ویتامین E دارای خواص ضدالتهابی است. براساس مدلاین پلاس، ویتامین E ممکن است در کاهش اضطراب و افسردگی در بانوانی که از سندرم PMS رنج می برند، موثر باشد.


منابع غذایی

در بیشتر موارد می توانید موادمغذی موردنیاز بدن
را از طریق یک رژیم غذایی سالم دریافت کنید.
ویتامین B6 از طریق مصرف سبزیجات نشاسته ای مانند
سیب زمینی، میوه ها، ماهی، غلات غنی شده، گوشت گاو و مرغ قابل دریافت است.
همچنین از منابع ویتامین D می توان به ماهی چرب مانند تن و سالمون،
تخم مرغ و پنیر اشاره کرد. شیر، آب پرتغال، ماست و کره گیاهی غنی شده با ویتامین D
جزو منابع خوب این ویتامین محسوب می شوند.
همچنین بهترین منابع ویتامین E شامل روغن جوانه گندم،
دانه های آفتابگردان، بادام، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ، فندق و بادام زمینی است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *