واکسن زدن در دوران پریود

واکسن زدن در دوران پریود

4.4/5 - (5 امتیاز)

امروز می خواهیم با هم به بررسی واکسن زدن در دوران پریود بپردازیم. نتایج چندین مطالعه مختلف نشون داده، خانوم‌هایی که واکسن کرونا (کووید-۱۹) زده بودند پریودشون با چند روز تاخیر شروع شده و خونریزی شدیدتری رو تجربه کردند. البته که بعد از چند دوره قاعدگی، پریود اون‌ها به حالت عادی برگشته. با این حال ما در این مطلب قصد داریم در خصوص تاثیر انواع واکسن‌ها روی پریود و بارداری براتون بگیم. همچنین در ادامه چند راهکار برای کاهش تاثیر عوارض واکسن بهتون پیشنهاد می‌دیم.

تاثیر واکسن کرونا روی پریود

طبق چندین مطالعه مختلف خانوم‌هایی که یک دوز از واکسن کووید-19 رو در طول یک سیکل قاعدگی زده بودند، در مقایسه با خانوم‌هایی که واکسینه نشده بودند، به طور متوسط ​​بیش از نصف روز پریودشون دیرتر شروع شده. همچنین کسانی که دو دوز واکسن رو در یک چرخه قاعدگی دریافت کرده بودند، از یک پریود تا پریود بعدیشون بیشتر طول کشیده و تاخیری معادل دو روز رو در پریودشون تجربه کردند. البته 10 درصد از این خانوم‌ها تغییرات بیشتری رو در چرخه قاعدگی‌شون تجربه کرده بودند و تعداد روز تاخیر پریود اون‌ها حتی به 8 روز هم رسیده بوده. در نهایت، این تغییرات در چرخه‌های بعدی کمتر به وجود اومد و موقتی بود. البته نتایج مطالعه‌ای نشون داده که زمان واکسیناسیون ممکنه روی تغییرات قاعدگی موثر باشه.

برای آشنایی با مدل های مختلف نوار بهداشتی پنبه ریز وارد صفحه نوار بهداشتی شوید.

واکسن کرونا چطوری روی پریود تاثیر میذاره؟

زمان چرخه قاعدگی با فعل و انفعالات شیمیایی در مغز و تخمدان تنظیم میشه و استرس جسمی یا احساسی، می‌تونه در عملکردشون مشکل ایجاد کنه. بنابراین واکسیناسیون می‌تونه به عنوان یک استرس جسمی به حساب بیاد، چون یک پاسخ ایمنی قویه.

یک احتمال دیگر هم وجود داره که اگر خانوم‌ها پس از تزریق واکسن، پریودشون دچار تاخیر بشه یا دوره قاعدگی‌شون نامنظم بشه، به خاطر اینه که استرس و اضطراب ابتلا به بیماری یا قرنطینه رو دارند.

نظر تقریبا همه محققان این بوده که واکسن چون یک پاسخ ایمنی قویه و با هورمون‌ها ارتباط داره باعث میشه که بدن به تخمدان‌ها این فرمان رو بده که تخمک‌گذاری رو به تاخیر بیاندازه و پوشش رحم رو برای مدت طولانی‌تری از بین ببره.

تاثیرات واکسن کرونا روی چرخه‌های قاعدگی شامل مدت زمان، میزان خونریزی و میزان درد پریود میشه. در صورت خونریزی شدید شما می‌تونید از نوار بهداشتی شبانه خیلی خیلی بزرگ پنبه ریز استفاده کنید. این محصول قدرت جذب بالایی داره و به دلیل لایه رویی مشبکی که داره از احساس خیسی و نشتی جلوگیری میکنه.

هورمون‌هایی مانند پروژسترون و استروژن قبل از پریود شدن در نوسانند و ممکنه تزریق واکسن باعث به وجود اومدن علائم شدیدتر PMS (سندرم پیش از قاعدگی) بشه، اما روی ایمنی بدن شما تأثیر نمی‌ذاره.

تاثیر فیزیولوژیکی واکسن زدن در دوران پریود

 

تاثیر فیزیولوژیکی واکسن زدن در دوران پریود

 

همچنین از نظر فیزیولوژیکی، قسمت‌هایی از مغز که با القای تب و التهاب مرتبطه، همون بخش‌هایی از مغزه که تنظیم هورمونی چرخه قاعدگی رو کنترل میکنه. هورمون‌ها این توانایی رو دارند که پاسخ‌های التهابی رو کمتر یا بیشتر کنند. مطالعه دیگری هم عنوان کرده که میزان استرس شغلی در دوران کرونا با افزایش خونریزی در طول دوره پریود ارتباط داشته.

در خصوص تأثیر ویروس کرونا بر هورمون‌های تولید مثل، یک مطالعه در چین نشون داده که افرادی که در دوران پساقاعدگی هستند دارای هورمون آنتی مولرین‌اند و سطح هورمون استروژن پایین‌تری دارند. کمتر بودن هورمون استروژن احتمال این که عفونت COVID-19  رو شدیدتر کنه وجود داره.

بعضی از خانوم‌ها نگرانند که تاثیر واکسن روی بدنشون در دوران پریود کمتر باشه. در پاسخ به این نگرانی باید گفت که کل انجمن پزشکی، از جمله متخصصان زنان و جراحان به طور یکسان، معتقدند که دوره قاعدگی خانوم‌ها هیچ تاثیری بر کارایی واکسن نداره.

در نهایت مهمه که به یاد داشته باشید که ابتلا به کرونا و عفونت COVID-19 به خودی خود می‌تونه باعث تغییر در دوره‌های قاعدگی بشه. پس از اونجایی که واکسن های کرونا نقش حیاتی در مهار انتشار ویروس دارند، مهمه که به هر صورت واکسینه شوید.

از طرفی داشتن قاعدگی کمی نامنظم یا تاخیر به مدت یک ماه اصلا جای نگرانی نداره. شما فقط باید وقتی با پزشک مشورت کنید که پریودتون هر ماه نامنظم باشه.

مقاله تصادفی: تا چند سالگی پریود می شویم؟

تاثیر سایر واکسن ها بر روی پریود

بیشتر واکسن‌ها در دوران کودکی تجویز می‌شوند، بنابراین واکسن زدن در دوران پریود اغلب تاثیری روی پریود ندارند. اما به طور کلی به گفته متخصصان، واکسن‌ها منجر به تولید آنتی بادی‌های زیادی می‌شوند که این آنتی‌بادی‌ها سیستم ایمنی رو تقویت‌ می‌کنند و این ممکنه بر قاعدگی تأثیر بذاره.

در گذشته تغییرات قاعدگی در بین افرادی که واکسن تیفوئید، هپاتیت B و آنفولانزا دریافت کرده بودند هم گزارش شده.

قبلاً گزارش شده بود که واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هم به طور موقت بر روی چرخه‌های قاعدگی تأثیر میذاره. بزرگترین مطالعه‌ای که چنین تغییراتی رو ثبت کرده نشون داد که نوجوانان ژاپنی پس از تزریق واکسن HPV، به دلیل قاعدگی سنگین یا نامنظم مراجعه بیشتری به دکتر داشتند.

تاثیر تزریق واکسن بر بارداری

 

تاثیر تزریق واکسن بر بارداری

 

طبق بررسی سال 2018 در مجلهTrends in Ecology & Evolution ، بدن پاسخ ایمنی خودش رو در مراحل خاصی از چرخه قاعدگی کم میکنه تا مطمئن بشه سالم‌ترین تخمک‌ها برای بارور شدن توسط اسپرم در دسترس هستند.

بنابراین بدن ممکنه در حال به دست آوردن مصونیت برای بهتر باردار شدن باشه. این می‌تونه توضیح بده که چرا بعضی از افراد در طول دوره‌های مختلف پریودشون، بیشتر دچار بیماری یا عفونت می‌شوند.

در نهایت توجه به این نکته مهمه که طبق تحقیقات، استدلال‌هایی مبنی بر اینکه واکسن COVID مانع باروری میشه و یا منجر به ناباروری در بین خانوم‌ها میشه، کاملاً نادرسته.

اقدامات احتیاطی قبل از واکسیناسیون در دوران پریود

اگر خانومی هستید که پریود شده و قصد دارید واکسن تزریق کنید، در اینجا چند نکته وجود داره که برای کاهش عوارض واکسن می‌تونید انجام بدید:

کم آبی و ننوشیدن آب کافی در دوره قاعدگی می‌تونه باعث گرفتگی‌های عضلانی دردناک در مدت پریود بشه. بنابراین موقع تزریق واکسن سعی کنید حتما آب به میزان کافی بنوشید. این کار علاوه به کاهش گرفتگی‌های عضلانی باعث میشه از تب احتمالی پس از تزریق واکسن هم جلوگیری بشه.

سعی کنید آرام و عمیق نفس بکشید و به خودتون استرس وارد نکنید. چراکه استرس می‌تونه روی مدت زمان پریود شما تاثیر بذاره.

علائم تب خفیف، سردرد، لرز و خستگی پس از تزریق واکسن طبیعیه اما می‌تونه پریود شما رو در دوران کرونا شدیدتر کنه. بنابراین برای کاهش این علائم بهتره که کمی زنجبیل با آب گرم بنوشید.

برای کاهش عوارض واکسن داشتن حدود 7 تا 8 ساعت خواب در هر شب برای خانوم‌ها ضروریه. خواب کم، مقطع یا آشفته می‌تونه برای هورمون‌ها و همچنین چرخه قاعدگی مضر باشه.

همچنین خانوم‌ها باید یک رژیم غذایی متعادل رو رعایت کنند که این رژیم پر از پروتئین، سبزیجات و آهن باشه تا چرخه قاعدگی منظمی داشته باشند، این مسئله روی کاهش عوارض واکسن تاثیرگذاره.

افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید به واکسن‌ها دارند، باید قبل از تزریق واکسن با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنند.

 

مقاله برتر هفته: خون سیاه در پریود نشانه چیست؟

داشتن چه علائمی بعد از واکسن زدن در پریود، نگران کننده‌ست؟

اگر در هنگام واکسن زدن در دوران پریود هر یک از علائم زیر رو بعد از تزریق واکسن تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر خونریزی شدید و غیرطبیعی دارید.
  • اگر مدت زمان پریود شما طولانی‌تر از همیشه شده.
  • اگر بیش از دو ماهه که با تغییرات شدید در الگوی قاعدگی خودتون مواجه شدید.

در دوران پریود، باید تزریق واکسن کووید-19 رو به تاخیر بندازم؟

 

در دوران پریود، باید تزریق واکسن کووید-19 رو به تاخیر بندازم؟

 

با کاهش سطح استروژن در دوران قاعدگی، ممکنه احساس ضعف کنید. این ممکنه به خصوص در صورت تجربه قاعدگی‌های سنگین و دردناک اتفاق بیفته. در صورت داشتن درد شدید در دوران پریود می‌تونید مقاله ما در این سایت رو در زمینه درمان درد پریودی مطالعه کنید. در این صورت ممکنه بهتر باشه زمان واکسیناسیون کووید-19 خودتون رو تغییر بدید. چون ممکنه تزریق واکسن باعث بی‌حالی و تب در برخی افراد بشه. با این حال، تزریق واکسن مهمه و نباید به دلیل نگرانی‌ از عوارض احتمالیش اون رو کنسل کنید.

کدوم واکسن کرونا رو در دوران پریود تزریق کنم؟

می‌تونید هر واکسن کووید-۱۹ رو که برای شما در دسترسه انتخاب کنید. هیچ یک از واکسن‌های کووید، دستورالعمل خاصی در رابطه با قاعدگی ندارند و همه واکسن‌ها کم و بیش موثرند.

پس از دریافت واکسن کووید-19 به مدت 15 دقیقه تحت نظر خواهید بود تا ببینند آیا واکنش آلرژیک دارید یا خیر. بیشتر عوارض واکسن در عرض چند روز از بین میره، در غیر این صورت باید با پزشک مشورت کنید.

جمع بندی

در مطلب واکسن زدن در دوران پریود متوجه شدیم که ممکنه تزریق واکسن روی پریود شما تاثیر محدودی داشته باشه که دلیل این اتفاق اینه که ایمنی بدن داره به واکسن پاسخ میده. اما باید اینو در نظر داشته باشید که ابتلا به عفونت‌ها میتونه تاثیر شدیدتری روی پریود شما داشته باشه. پس نباید به دلیل نگرانی از عوارض احتمالی تزریق واکسن، اون رو به تعویق بندازید. با این حال اگر در خصوص تزریق واکسن در دوران پریود یا بارداری سوالی داشتید لطفا اون رو در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

منابع:

https://www.gavi.org/vaccineswork/how-covid-19-vaccines-affect-menstrual-cycle

https://bebodywise.com/blog/vaccination-during-periods/

https://www.verywellhealth.com/menstrual-periods-covid-19-vaccine-5120993

https://www.nbcnews.com/health/womens-health/vaccine-trials-should-monitor-menstrual-changes-researchers-say-rcna57520

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/health-news/is-it-okay-to-get-vaccinated-during-periods/articleshow/83687392.cms

https://www.bu.edu/articles/2022/do-covid-vaccines-affect-menstrual-cycle/

https://pharmeasy.in/blog/is-it-safe-to-take-covid-vaccine-during-menstruation/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *