علت های قطع قاعدگی

Rate this post

علت های قطع قاعدگی

 

وقتی چرخه قاعدگی خانمی دچار اختلال و حتی گاهی اوقات متوقف می‌شود، سوال های زیادی به ذهن آن فرد هجوم می آورد . واقعیت این است که اگر شما عادت‌ماهیانه‌ نشوید یکی از اولین حدس‌ها این است که باردارید اما حتما این اتفاق به معنای بارداری‌تان نیست. آمنوره می‌تواند اولیه (یعنی خانمی هنگام بلوغ، خونریزی قاعدگی نداشته باشد) یا ثانویه (یعنی توقف قاعدگی در خانمی با بلوغ طبیعی) باشد.
به گزارش سلامت نیوز،روزنامه خراسان نوشت: به گفته دکتر ملیحه میرشه پناه جراح ومتخصص زنان ، قطع قاعدگی عبارت است ازنبود قاعدگی از ابتدا یا قطع آن به طور موقت یا دائم در هر مرحله از دوران باروری که اولیه و ثانویه نام دارد و تعریف می‌شود. شایع ترین دلیل قطع موقت قاعدگی در سنین باروری بارداری است. وی در ادامه گفت وگو با زندگی سلام توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می دهد :
قطع قاعدگی اولیه: اگر بعد از 18 سالگی عدم قاعدگی ادامه داشته باشد می تواند به دلیل جسمی یا هورمونی باشد.

جسمی (آناتومیکال)
به دلیل نقص در هر یک از بخش های دستگاه تناسلی است.

– شایع ترین این موارد بسته بودن پرده بکارت است که فرد در سن بلوغ با دردهای لگنی و پریود نشدن مراجعه می‌کند در حالی که سایرعلایم بلوغ کامل بروز کرده است . در معاینه پزشک متخصص متوجه انسداد پرده بکارت می‌شود که بیمار پریود شده و به علت عدم خروج و تجمع خون در رحم درد برای بیمار ایجاد کرده است و با عمل جراحی کوچک قابل درمان است.
– نبودن رحم و واژن به دلیل یک بیماری ژنتیکی نادر از دیگر علل قطع قاعدگی است.
– سندروم عدم حساسیت به اندروژن. در این مورد نیز رحم وجود ندارد.
– تنگی و انسداد دهانه رحم
– چسبندگی سطح داخلی رحم که به دلیل عفونت های شدید مزمن درمان نشده یا کورتاژهای خشن یا باقی ماندن محصولات حاملگی در رحم اتفاق می افتد.

مواد هورمونی

1 – تخمدان
الف– موارد اولیه و ژنتیکی مثل سندروم ترنر که شایع ترین علت است و به طور مادرزادی تخمدان‌ها فاقد فولیکول است و از نظر کروموزومی این بیمار 45 X می باشد.
ب – موارد ثانویه که حدود 5درصد زنان به آن مبتلا می شوند و ذخیره فولیکولی تخمدان قبل از 40 سالگی تمام می‌شود و نیز به یائسگی زودرس می انجامد.
در اغلب موارد این افراد از نظر کروموزومی 46 XX نرمال هستند.
عوامل دیگری که باعث نارسایی زودرس تخمدان و قطع قاعدگی می‌شود عبارتند از پرتودرمانی، شیمی درمانی و بعضی بیماری های خود ایمنی
پ – بیماری های نادر مثل کمبود آنزیم های 17 هیدروکسی و آروتاناز که در سیر تولید استروژن و پروژسترون اختلال ایجاد می کند و منجر به عدم قاعدگی می شود.
 
2 – هیپوفیز
الف – تومورهای هیپوفیز
ب- سندروم شیهان که ناشی از آنفارکتوس حاد غده هیپوفیز در اثر شوک ناشی از خونریزی مامایی است.
پ -سندروم زین ترکی خالی : در محلی که باید هیپوفیز باشد فتق پرده نخاعی مغز ایجاد می شود و به اختلال در عملکرد هیپوفیزمنجر می شود.
3 – هیپوتالاموس
از آن جا که مرکز کنترل هورمون های جنسی در کنار مرکز کنترل مسائل احساسی قرار دارد از شایع ترین علل قطع قاعدگی با منشاء هیپوتالاموس به دلیل مسائل هیجانی:
الف – استرس‌های ناگهانی می‌باشد.
ب – بیماری های مزمن، کاهش وزن شدید و ورزش های استقامتی شدید از دیگر علل آن است.
ج – سندروم کالمن که نادر و مادرزادی است و با نداشتن حس بویایی همراه است و به علت نبود هورمون های جنسی افراد دستگاه تناسلی بچگانه دارند.

4 – دارویی

بسیاری از داروها باعث قطع قاعدگی به صورت موقت می شود
مثل آمپول های جلوگیری، آمپول های دکاپپتیل و …
5 – اعمال جراحی
این مسئله به حذف تخمدان ها یا رحم منجرمی شود و از دیگر علل قطع قاعدگی است.
شایع ترین علت قطع یا کاهش قاعدگی بیماری موسوم
به PCOS یا سندروم تخمدان پلی کیستیک است که سه علامت مهم
(قطع یا کاهش قاعدگی – پر مویی و چاقی) دارد
و معمولا به ناباروری منجرمی شود که کاملا قابل درمان است.
در این بیماران مهم ترین و اولین درمان کاهش وزن است.
6 – یائسگی
بیشتر در انتهای دوران باروری یعنی
حدود 50 – 45 سالگی اتفاق می‌افتد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *