علت لکه بینی قبل از پریود

علت لکه بینی قبل از پریود

4.2/5 - (85 امتیاز)

زمان‌هایی در طول یک چرخه پیش میاد که شما دچار خونریزی می‌شید ولی نه به اندازه یک پریود. این اتفاق می‌تونه در هر زمانی رخ بده که به اون لکه بینی می‌گیم. اما اگر تفاوت بین لکه بینی و پریود رو نمی‌دونید ما در ادامه فرق این دو رو می‌گییم و بعد از اون علت لکه‌بینی قبل از پریود تا کل یک چرخه رو بررسی می‌کنیم.

 

تفاوت لکه بینی و پریود

بزرگترین تفاوت بین لکه‌بینی و پریود، میزان خونه. پریود ممکنه چند روز طول بکشه و شما برای کنترلش نیاز به تامپون یا پد داشته باشید اما خون لکه بینی کمتره و معمولاً نیازی به استفاده از محصولات بهداشتی ندارید. رنگ خون هم متفاوته، چراکه خون پریود معمولا تیره‌تر از خونیه که موقع لکه بینی دارید. همچنین اگر سایر علائم گرفتی‌های جسمی موقع پریود رو ندارید، میتونه دلیل بر این باشه که شما دارید لکه بینی رو تجربه می‌کنید.

 

دلیل لکه بینی ده روز قبل از پریود

 

دلیل لکه بینی ده روز قبل از پریود

 

به طور کلی لکه بینی قبل از پریود بی ضرره اما در عین حال ممکنه نشونه اولیه بارداری یا تغییرات هورمونی، خونریزی لانه گزینی، پولیپ یا سایر بیماری‌ها هم باشه.

به نقل از دکتر علیرضا عالیان، از هر 10 زن، یک نفر در طول تخمک‌گذاری‌، لکه بینی خفیفی رو تجربه می‌کنه. علت این اتفاق اینه که سطح استروژن کاهش مختصری پیدا می‌کنه. عموما این نوع لکه بینی 10 تا 14 روز قبل از پریود پیش میاد.

البته موقعی که شروع به مصرف داروهای ضد بارداری هم بکنید، تقریباً دو هفته پس از آخرین پریودتون، لکه بینی رو تجربه می‌کنید. ولی بعد 6 ماه دوباره دوره قاعدگی‌تون به روال عادی خودش برمی‌گرده. یادتون باشه که اگه به طور ناگهانی هم مصرف قرص‌ها رو قطع کنید ممکنه دچار لکه بینی بشید.

لکه بینی در زمان تخمک گذاری

لکه بینی تخمک‌گذاری میتونه یک یا دو روز قبل از تخمک‌گذاری به رنگ صورتی کم‌رنگ رخ بده. این نوع لکه‌بینی برای بعضی خانوم‌ها به طور منظم اتفاق میفته و جای نگرانی نداره.

چندین دلیل برای لکه بینی تخمک گذاری وجود داره. یکی از این دلایل می‌تونه آزاد شدن فولیکول‌های تخمدان باشه. چراکه وقتی که یک فولیکول بالغ میشه و میترکه، می تونه باعث درد خفیف و مقداری خونریزی بشه. همچنین افزایش سطح استروژن در طول تخمک گذاری میتونه باعث لکه بینی بشه.

شما می تونید در زمان لکه بینی با توجه به میزان خونریزی کمی که دارید از پد روزانه پنبه ریز استفاده کنید. این محصول در دو سایز متوسط و بزرگ در حال حاضر موجود و از لینک قرار داده شده در اینجا قابل خریده.

لکه بینی یک هفته قبل از پریود نشانه چیه

لکه بینی قبل از پریود به احتمال زیاد به الگوهای تخمک گذاری بدن شما مربوط میشه و میتونه شما رو کمی دچار مشکل بکنه. لکه‌بینی قبل از پریود به این معنیه که تخمک‌گذاری کاملی نداشتید و بدن شما به اندازه‌ای که باید پروژسترون تولید نمیکنه. پروژسترون نقش مهمی در تثبیت پوشش داخلی رحم شما داره. اگه میزانش به اندازه کافی نباشه ممکنه مقداری از پوشش داخلی رحم در پنج تا هفت روز قبل از پریود بریزه که همان لکه بینیه. به خاطر این اتفاق نیازی نیست که به دکتر مراجعه کنید اما اگه قصد دارین باردار بشید، می تونید در مورد آزمایش سطح هورمون‌هاتون با متخصص زنان صحبت کنید.

علت لکه بینی دو سه روز قبل از پریود

 

علت لکه بینی دو سه روز قبل از پریود

 

بسیاری از خانوم‌ها دو تا سه روز قبل از پریود لکه بینی دارند. این لکه بینی معمولاً سبکه و ممکنه قهوه‌ای رنگ باشه و معمولاً با گرفتگی همراه نیست. به طور کلی لکه بینی سه روز یا کمتر قبل از پریود طبیعیه اما اگه چهار روز یا بیشتر شد، باید با متخصص زنان صحبت کنید.

خانوم‌هایی که روزانه قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند، ممکنه در صورت حذف اون یا حتی چند ساعت فراموش کردنش دچار لکه بینی بشوند. اما معمولا در صورت خوردن قرص، به سرعت لکه بینی برطرف میشه. همچنین بانوانی که از IUD استفاده می‌کنند ممکنه دچار این لکه بینی بشوند.

قطع و وصل شدن لکه بینی قبل از پریود

گاهی اوقات افراد خونریزی خفیفی رو در اول یا آخر پریودشون تجربه می‌کنند که فکر می‌کنند لکه بینی داشتند. تشخیص لکه بینی از خونریزی پریود با نگاه کردن به حجمش خیلی مشکله. به طور کلی، اگه خونریزی خفیفی دارید که در عرض دو روز پس از قاعدگی رخ میده، باید اون رو قسمتی از پریودتون در نظر بگیرید. با این حال، اگه خیلی سبک باشه احتمالاً میتونه لکه بینی باشه.

به عنوان مثال، اگه در روز یکشنبه خونریزی خفیفی دارید و دوشنبه لکه بینی ندارید و سه شنبه مجددا اونقدر خونریزی دارید که نیاز به نوار بهداشتی دارید، باید یکشنبه رو شروع پریودتون در نظر بگیرید.

درمان لکه بینی

 

درمان لکه بینی

 

اگه لکه بینی بدون دلیل دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگرچه ممکنه اصلا جای نگرانی نباشه و خودش همینطوری خوب بشه اما اگه علاوه بر لکه بینی هر یک از علائم زیر رو داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • سرگیجه
  • کبودی
  • درد شکم
  • خونریزی شدید
  • درد لگن

همچنین اگه قبلاً یائسه شدید و لکه بینی رو تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان، اول باید مشخص بشه چه چیزی باعث لکه بینی شده، پس دکتر ممکنه برای شما معاینه لگن انجام بده یا براتون آزمایش خون و تست های تصویربرداری بنویسه. درمان شما به این بستگی داره که چه چیزی باعث لکه بینی شما شده.

به طور مثال اگه لکه بینی شما ناشی از عدم تعادل هورمونی باشه، دکتر ممکنه داروهای هورمونی بهتون بده. اگه عفونت باکتریایی باشه، ممکنه براتون آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت تجویز کنه.

علت لکه بینی قبل از پریود در طب سنتی

 

علت لکه بینی قبل از پریود در طب سنتی

 

مهمه که چرخه خودتون رو همیشه پیگیری و یادداشت کنید تا هرگونه تغییر در اون رو بتونید بررسی کنید.

چراکه دلایل مختلفی وجود داره که ممکنه قبل از پریود، لکه بینی رو تجربه کنید، از جمله:

  1. بارداری
  2. کنترل بارداری
  3. تخمک گذاری
  4. قبل از یائسگی
  5. سرطان
  6. خونریزی لانه گزینی
  7. تروما
  8. پولیپ رحم یا دهانه رحم
  9. عفونت مقاربتی
  10. بیماری التهابی لگن
  11. فیبروم
  12. اندومتریوز
  13. سندرم تخمدان پلی کیستیک
  14. استرس
  15. داروها
  16. مشکلات تیروئید

در درمان لکه بینی با طب سنتی از تمامی اجزا گیاهان استفاده می‌کنند. گیاهان زیادی وجود داره که می‌تونه به کاهش علائم خونریزی در بین دوره ها کمک کنه. این گیاهان عبارتند از:

بابونه: کاپیتول‌های گیاه بابونه رو وقتی رسیده می چینند و خشک می‌کنند و بعد گرد حاصل از اون رو برای درمان لکه بینی و التهاب استفاده می‌کنند.

آویشن: چای آویشن برای درمان لکه بینی نیز استفاده میشه و برای کسانی پیشنهاد میشه که پریود نمی‌شوند و فقط لکه بینی دارند، این گیاه میتونه سبب افزایش خونریزی بشه.

مریم گلی: دم کرده برگ و سر شاخه‌های مریم گلی هم برای بند آوردن خونریزی کاربرد داره.

جینسنگ ماده: جینسنگ ماده‌ای که اغلب برای علائم مربوط به لکه بینی در بین دوره ها توصیه میشه. این گیاه نه تنها ویژگی‌های استروژن مانند داره، بلکه می‌تونه به بهبود ترشح استروژن در خانوم‌ها کمک کنه.

جیا وی شیائو یائو سان: یک معجون گیاهی چینیه که از گل صد تومانی و بوپلوروم تهیه میشه. این معجون چرخه قاعدگی رو تنظیم می‌کنه.

مادرورت شرقی یا موم چینی: این گیاه برای درمان برخی از علائم مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) استفاده میشه.

مریم قرمز: مریم قرمز به دلیل استروژنی که داره به تسکین خونریزی بین قاعدگی کمک می‌کنه و گیرنده‌های استروژن رو تحریک می‌کنه.

لکه بینی قبل از یائسگی

با ورود به یائسگی، ممکنه ماه‌هایی وجود داشته باشه که تخمک گذاری نداشته باشید. به این دوره میگن پیش یائسگی، در این دوران قاعدگی‌ها نامنظم‌تره و ممکنه لکه بینی رو تجربه کنید. همچنین ممکنه خونریزی قاعدگی سبک‌تر یا شدیدتر از حد معمول داشته باشید.

اگرچه لکه بینی قبل از یائسگی ، اما هرگونه خونریزی واژینال که خارج از دوره قاعدگی شما اتفاق میفته، میتونه نشونه بارداری یا یک وضعیت اورژانسی پزشکی باشه. پس اگه لکه بینی رو در دوران قبل از یائسگی تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

خلاصه مطلب علت لکه بینی

در این مطلب به انواع دلایل که بینی در کل یک چرخه پرداختیم و گفتیم که درمان هر نوع لکه بینی به علتش برمیگرده. پس خیلی مهمه که اگه دچار لکه بینی شدید دقیقا بدونید چه روزی و چه مدت در چرخه خودتون به لکه بینی مبتلا شدین تا در صورت لزوم بتونید با پزشک مطرح کنید. اگه در مورد لکه‌بینی‌های خودتون سوالی دارید که ما در اینجا پاسخش رو ننوشتیم لطفا برامون داخل نظرات بنویسید.

منابع:

panberes

https://www.orlandohealth.com/content-hub/spotting-vs-periods#:~:text=The%20biggest%20difference%20between%20spotting,the%20use%20of%20these%20products.

https://www.healthline.com/health/womens-health/spotting-before-periods#pregnancy-test

https://greatist.com/health/spotting-instead-of-period#bottom-line

https://www.buoyhealth.com/learn/29-reasons-why-you-are-spotting-before-your-period#:~:text=One%20out%20of%20ten%20women,days%20before%20your%20next%20period.

https://www.womenshealthmag.com/health/a28261648/spotting-before-period/

https://www.cosmopolitan.com/sex-love/a19733757/spotting-before-period/

https://www.buoyhealth.com/learn/29-reasons-why-you-are-spotting-before-your-period#medium-risk

https://helloclue.com/articles/cycle-a-z/what-is-spotting/

https://www.ginsen-london.com/blog/bleeding-between-periods/

https://www.sedayehakim.com/fa/Blog/%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D9%84%DA%A9%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *