تفاوت تامپون و کاپ قاعدگی

تفاوت تامپون و کاپ قاعدگی

3.5/5 - (2 امتیاز)

 

تفاوت تامپون و کاپ قاعدگی چیست؟ حدود یک چهارم جمعیت جهان پریود می‌شوند. یعنی بیش از 1.9 میلیارد نفر در جهان، به طور متوسط ​​65 روز در سال خونریزی در اثر پریود رو تجربه می‌کنند.

کاپ قاعدگی قابل استفاده مجدد و تامپون یکبار مصرف، هر دو در دهه 1930 ساخته شدند. اما به دلیل پتانسیل تجاری بیشتر تامپون، این محصول به شدت به بازار عرضه شد. مردم تصور می‌کردند که این به علت جذب بسیار بیشتر اون‌هاست.

نگرانی در مورد اثرات زیست محیطی تامپون‌ها و نوار بهداشتی‌های یکبار مصرف و همچنین تقاضا برای کالاهای بیشتر برای استفاده در دوران قاعدگی به خصوص در کشورهای با درآمد کم و متوسط، باعث شد تا کاپ‌های قاعدگی مجددا احیا شوند و تقاضا برای خرید اون‌ها بالا بره.

 

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یکی از محصولات پریودیه که قابل استفاده مجدده و برای جمع‌آوری خون پریود ازش استفاده میشه. بیشتر اون‌ها به شکل زنگوله هستند و برای قرار گرفتن در داخل واژن طراحی شده‌اند. بعضی از کاپ‌های قاعدگی به شکلی طراحی شده‌اند که در مقابل دهانه رحم قرار می‌گیرند و شکل دیسکی و صاف‌تری دارند.

 

Comparing tampons and menstrual cups

 

 

قابل مقایسه‌ترین محصول قاعدگی با کاپ قاعدگی، تامپون‌ها هستند، زیرا مانند کاپ قاعدگی در داخل واژن قرار می‌گیرند. تفاوت‌های اصلی در استفاده بین کاپ قاعدگی و تامپون عبارتند از:

  • بیشتر مدل‌های تامپون‌ یکبار مصرف هستند ولی بیشتر مدل‌های کاپ قاعدگی قابلیت استفاده مجدد دارند هر چند کاپ‌های قاعدگی یکبار مصرف هم موجود هستند.
  • تامپون‌ها خون قاعدگی رو جذب می‌کنند در حالی که کاپ‌های قاعدگی خون پریود رو جمع‌آوری می‌کنند.
  • تامپون‌ها در مقایسه با کاپ‌ قاعدگی ظرفیت کمتری برای نگه داشتن خون پریود دارند و به همین دلیل باید به دفعات تعویض شوند.

کاپ‌های قاعدگی از سیلیکون پزشکی، لاستیک لاتکس یا الاستومر ساخته می‌شوند و می‌تونند 10 تا 38 میلی‌لیتر مایع رو نگهداری کنند. بسته به میزان خونریزی دوران پریود و ظرفیت کاپ قاعدگی مورد استفاده، باید هر 4 تا 12 ساعت یکبار کاپ قاعدگی رو تخلیه کرد. یک کاپ قاعدگی معمولا تا ده سال قابل استفاده است.

 

معایب کاپ قاعدگی

 

معایب کاپ قاعدگی

اگرچه بسیاری از افراد از کاپ‌های قاعدگی استفاده می‌کنند و عوارضی برای اون‌ها نداره، اما استفاده از اون‌ها می‌تونه خطراتی هم داشته باشه. بسیاری از این خطرات مشابه خطرات استفاده از سایر محصولات پریودی‌ست که در داخل واژن قرار می‌گیرند.

محققان خطرات زیر رو در استفاده از کاپ قاعدگی شناسایی کردند:

  • نشتی
  • درد و صدمات ناشی از آسیب‌های جزئی هنگام برداشتن و گذاشتن کاپ
  • واکنش‌های آلرژیک
  • مشکلات ادراری
  • عفونت
  • امکان خارج کردن IUD
  • سندرم شوک سمی (TSS)

نشتی

مانند هر محصول قاعدگی دیگه، کاپ‌های قاعدگی هم ممکنه در حین استفاده نشتی داشته باشند. اگه کاپ پر شده باشه و یا به صورت مناسب در داخل واژن قرار نکرفته باشه، احتمال نشتی بیشتره. بنابراین تخلیه منظم کاپ و استفاده از کاپ مناسب که به خوبی در جای خود قرار می‌گیره، احتمال نشتی رو کاهش میده.

درد و صدمات ناشی از آسیب‌های جزئی هنگام برداشتن و گذاشتن کاپ

 

هر شی در واژن می‌تونه باعث درد یا آسیب‌های کوچک بشه. اگر فردی کاپ قاعدگی رو به صورت مناسب در واژن قرار نده، ناخن‌های بلندی داشته باشه یا از کاپ خیلی بزرگ استفاده کنه، احتمال بیشتری داره که درد و صدمات ناشی از آسیب‌های جزئی هنگام برداشتن و گذاشتن کاپ رو تجربه کنه.

راش پوستی و واکنش‌های آلرژیک

هر محصولی می‌تونه باعث حساسیت پوستی یا واکنش آلرژیک بشه. افرادی که از کاپ‌های قاعدگی استفاده می‌کنند هم ممکنه با احتمال پایین دچار واکنش‌های آلرژیک شوند.

مشکلات ادراری

قرار دادن هر جسمی در واژن می‌تونه مجرای ادراری رو تحریک کنه و باکتری‌ها رو وارد مجرای ادراری کنه. علاوه بر این، در موارد نادر، در صورتی که کاپ به صورت مناسب در واژن قرار نگیره، ممکنه به مجرای ادرار فشار بیاره و اون رو مسدود کنه و منجر به مشکلات ادراری بشه.

عفونت

شواهدی مبنی بر اینکه کاپ‌های قاعدگی در مقایسه با سایر محصولات پریود خطر عفونت رو افزایش میده، وجود نداره. با این حال، هنوز خطر عفونت در هنگام استفاده از کاپ وجود داره و اگه فرد کاپ خودش رو تمیز نگه نداره، احتمال عفونت افزایش می‌یابد.

امکان خارج کردن IUD

شواهد نشون دادند که کاپ‌های قاعدگی می‌تونند آی‌یو‌دی‌ها رو از جای خود تکان داده و یا خارج کنند، در این صورت دیگه برای جلوگیری از بارداری مؤثر نخواهند بود. البته این اتفاق به ندرت پیش می‌آید.

سندرم شوک سمی (TSS)

سندرم شوک سمی یک عفونت باکتریایی جدی و بالقوه تهدید کننده زندگیه که سویه‌ای از استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌کنه. این سندروم اغلب در اثر استفاده از تامپون به وجود میاد، اما در موارد بسیار نادر، در افرادی که از کاپ‌های قاعدگی استفاده می‌کنند نیز رخ میده.

 

نکات استفاده از کاپ قاعدگی

 

نکات استفاده از کاپ قاعدگی

قبل از استفاده از کاپ قاعدگی این نکات رو در نظر داشته باشید:

  • کاپ قاعدگی مناسب با بدنتون رو تهیه کنید.
  • کاپ نباید خیلی سفت و خیلی نرم باشه.
  • کاپ رو در یک قابلمه تمیز و آب جوش به مدت 10 دقیقه استریل کنید.

 

برای گذاشتن کاپ قاعدگی نکات زیر رو رعایت کنید:

  • دست‌ها رو با آب و صابون بشویید.
  • برای گذاشتن کاپ قاعدگی، قسمت بیرونی کاپ رو با آب خیس کنید یا از روان کننده بر پایه آب استفاده کنید. لبه کاپ رو به هم فشار دهید تا یک خط مستقیم تشکیل شود. اون رو از وسط تا کنید تا لبه آن شکل “C” شود. کاپ رو به این شکل نگه دارید و اون رو لبه داخل واژن قرار دهید. پس از داخل شدن، کاپ باید باز شود و اطراف دیواره واژن رو بپوشونه.
  • برای برداشتن کاپ قاعدگی نکات زیر رو رعایت کنید:
  • دست ها را با آب و صابون بشویید.
  • انگشتان رو با احتیاط وارد واژن کرده و به آرامی ساقه کاپ رو بکشید. وقتی کف کاپ در دسترس قرار گرفت، اون رو بگیرید و کاپ رو بردارید. سپس محتویات اون رو در توالت یا سینک خالی کنید.
  • پس از اتمام هر دوره، باید کاپ قاعدگی رو مجدداً استریل کنید و در ظرف تمیز نگهداری نمایید. فراموش نکنید که کاپ قاعدگی یک وسیله شخصیه.

قیمت کاپ قاعدگی

در بازار ایران قیمت کاپ قاعدگی بسته به مدل اون بین 300 تا 600 هزار تومانه (تابستان 1401)

 

در صورتی که سوالی در ارتباط با تفاوت تامپون و کاپ قاعدگی داشتید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان پنبه ریز در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهند.

panbers

https://theconversation.com/menstrual-cups-vs-tampons-heres-how-they-compare-120499

https://www.medicalnewstoday.com/articles/menstrual-cup-dangers#potential-risks

 

شرکت پنبه ریز با بیش از چهار دهه تجربه در تولید نوار بهداشتی، همواره در جهت بهبود کیفیت نوار بهداشتی های خود تلاش می کند. اگر قصد خرید از نوار بهداشتی های پنبه ریز را دارید و یا می خواهید با این نوار ها آشنا شوید، به صفحه نوار بهداشتی های پنبه ریز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *