پریود، بخشی از طبیعت زیبای زن بودن است

آنچه در این مجله می خوانید

4.5/5 - (13 امتیاز)

پریود، بخشی از طبیعت زیبای زن بودن است

دیروز روز جهانی بهداشت پریود بود. این چهارمین سالی است که 28‌م ماه می، روز جهانی بهداشت پریود نامیده می‌شود تا توجه جهانیان را به اهمیت شکستن تابوهای مربوط به پریود شدن زنان جلب کند و همه را دعوت کند در کنار هم، با پذیرش پریود به عنوان یک فرایند طبیعی بدن زنانه، به بهداشت، سلامت و راحتی زنان در این دوره کمک کنند.

چرا 28‌م ماه می؟ این یک انتخاب نمادین بوده، زنان به طور متوسط 5 روز از ماه را پریود هستند و برای همین، ماه می یعنی 5‌مین ماه سال انتخاب شده، به علاوه، طول یک دوره هم به طور متوسط 28 روز طول می‌کشد و برای همین تاریخ 28‌م ماه 5‌م سال، روز جهانی بهداشت پریود نامگذاری شد.

ما که در دوران قایم‌موشک‌بازی در دوران پریود بزرگ شده‌ایم، شاید بیشتر اهمیت اختصاص دادن یک روز به این همراه همیشگی زنان را درک کنیم. ما نسل یواشکی پریود شدن، یواشکی نوار بهداشتی خرید و تظاهر به انکار این فرایند طبیعی هستیم. همیشه از ما خواسته شده که در این باره حرفی نزنیم، اسمش را به زبان نیاوریم، جایی هم اگر سنت‌شکنی کنیم و بگوییم پریود هستیم حتما چند نفری چپ‌چپ نگاهمان می‌کنند. به خصوص نزدیکان خودمان که انگار پریود شدن ما به آبرویشان وصل است و ما با اعلامش آبروریزی کرده‌ایم!

دیروز خیلی‌ها از دردها و سختی‌ها و خاطرات تلخ دوران پریود خود نوشته‌اند، از این که باید حتی در خانه، که قرار است راحت‌ترین جای دنیا برای آدم باشد، از پدر و برادر خود پریودشان را مخفی کنند، از این که فرصت‌های مهم زندگی مثل کنکور و دیگر آزمون‌ها را از دست داده‌اند یا این که نتوانسته‌اند مثل بقیه از سفرهایشان بهره ببرند. روز جهانی بهداشت پریود، حتی یکی از ترندهای شبکه‌های اجتماعی بود و خیلی‌ها گفته‌اند حتی با وجود فراهم بودن شرایط بهداشت جسمانی در این دوران، خیلی زیاد به امین بهداشت روانی نیاز دارند. حتی مردان از ناآگاهی‌های خود نوشته‌اند و به طور ضمنی به این که تصوری کلی، مبهم و کلیشه‌ای از پریود دارند اشاره کرده‌اند.

اما اگر می‌خواهیم این رنج را با خودمان نکشیم و به نسل بعدی منتقل نکنیم، نباید فقط به درددل‌ها در چنین روزی بسنده کنیم، باید از امروز خودمان قدم به قدم فضا را تغییر بدهیم. شاید این جمله معروف را شنیده‌اید که می‌گوید اگر مردها پریود می‌شدند، تاریخ پر بود از افتخار به پریود به عنوان یکی از نشانه‌های مردانگی! ما زن‌ها باید کمک کنیم آگاهی عمومی در مورد پریود بیشتر شود. خیلی از مردان و حتی زنانی که مطالعات کافی ندارند، نمی‌دانند در دوران پریود چه اتفاقی می‌افتد و اصلا چرا زن‌ها پریود می‌شوند. اگر توانایی بچه‌دار شدن زن مقدس و باارزش است، به پریود شدن هم به عنوان بخشی از این توانایی باید نگاه بسیار بهتری داشت.

پریود شدن، ناپاک شدن نیست،

پریود شدن اگرچه روی خلق و رفتار زن تاثیرگذار است،

اما لازمه آن درک شدن و همدلی است و با فضای خوب و همدلانه

و آگاهی کافی، کاملا قابل کنترل و آرام کردن است،

نه این که برعکس هر اعتراض و گلایه و ناراحتی را به حساب پریود بودن بگذارند

و به آن اهمیت ندهند،

پریود شدن باعث شرمساری نیست،

نشانه سلامت بدن زن و مقدمه‌ای برای معجزه بچه‌دار شدن است.

خود ما زن‌ها باید اول گفتارمان را تغییر بدهیم. قبول کنیم،

باور کنیم و به دیگران منتقل کنیم.

در شوخی‌ها و جک‌ها حتی حواسمان باشد

چه پیامی منتقل می‌شود و قدری زمان و انرژی برای توضیح خرج کنیم

و دیگران را همراه کنیم.

به فرزندانمان، چه دختر و چه پسر، بیاموزیم که پریود، طبیعی است.

کاملا طبیعی. وقتی بدانیم که طبیعی است، نه خجالت می‌کشیم،

نه پنهان می‌کنیم، نه در تنهایی و خفا خون دل می‌خوریم

و نه از درد به خود می‌پیچیم و در سکوت تحمل می‌کنیم مبادا که کسی بداند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *