روز سوم پریود

روز سوم پریود

2.7/5 - (4 امتیاز)

در این مطلب قصد داریم در مورد روز سوم پریودی و اینکه در این روز دقیقا چه اتفاقی در بدن میفته توضیح بدیم. همچنین در ادامه به آزمایش مخصوص روز سوم پریودی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم به سوالات شما در این زمینه پاسخ بدیم.

روز سوم پریود چه اتفاقی در بدنمون میفته؟

در روز اول پریود، فاز فولیکولی شروع میشه و با تخمک گذاری تموم میشه.

روز سوم پریود آخرین روزیه که پریود شما سنگینه و خونتون قرمز رنگه. در این روز ممکنه pH واژنتون افزایش پیدا کنه در نتیجه احتمال این که به حساسیت‌ و عفونت قارچی ابتلا بشید زیاده. یکی دیگر از تاثیرات pH بالای واژن ایجاد بوی بد هستش. برای حل این مشکل و تعادل PH واژنتون شما می‌تونید با مشورت پزشک از پروبیوتیک‌های واژینال یا بلعیدنی استفاده کنید.

در روز سوم پریود احتمالا احساس آرامش و راحتی بیشتری نسبت به روزهای گذشته دارید چون سطح استروژن بدن شما افزایش کرده. همچنین علائم PMS و ناراحتی‌های شما از دردهای پریود کم کم از بین میره.

برای آشنایی با نوار بهداشتی های پنبه ریز وارد صفحه نوار بهداشتی شوید.

چرا روز سوم پریود برای آزمایش هورمون باروری مناسبه؟

 

 

چرا روز سوم پریود برای آزمایش هورمون باروری مناسبه؟

 

به طور کلی در طول چرخه قاعدگی بعضی از هورمون‌ها همیشه سطحشون ثابته و بعضی‌ها مقدارشون بالا و پایین میشه. مثلا هورمون آنتی مولرین که برای اندازه‌گیری تخمک‌هاست در تمام طول چرخه وجود داره. به این مفهوم که هر وقت بخواید می‌تونید میزان اون رو اندازه بگیرید و تغییری در اون مشاهده نکنید. اما چون همه هورمون‌های بارداری این وضعیت رو ندارند و روز سوم پریود هورمون‌های باروری در پایدارترین سطح خودشون قرار دارند.

برای همین بهترین زمان برای دادن آزمایش هورمون‌های باروری و اندازه‌گیری E2، FSH و LH روز سوم پریوده.

به طور کلی روز دوم تا چهارم پریود که هنوز خونریزی شدیدی دارید برای آزمایش دادن مناسبه. اما اگر پریودهای کوتاهی دارید (کمتر از 3 روز طول می‌کشه)، می‌تونید در روز دوم پریودتون آزمایش بدید.

البته اگر قرص هورمون استفاده می‌کنید یا پریودتون نامنظمه این آزمایش نمی‌تونه برای شما کاربرد داشته باشه.

چه هورمون هایی در روز سوم پریودی اندازه گیری می شوند؟

بالاتر گفتیم که چون بعضی از هورمون‌های باروری همیشه در نوسان هستند برای اندازه‌گیری اون‌ها، روز سوم پریود آزمایش خون می‌گیرند. اما برای بیان دقیق‌تر اینکه اون‌ها دقیقا چه هورمون‌هایی رو اندازه می‌گیرند در این جا براتون توضیح میدیم:

  • هورمون استروگرن یا همان E2 که از تخمدان ترشح میشه؛ این هورمون پوشش داخلی رحم رو برای لانه گزینی آماده می‌کنه و فولیکول رو برای رشد تحریک می‌کنه.
  • هورمون محرک فولیکول یا همان FSH که از مغز ترشح میشه و تخمدان رو به طوری تحریک می‌کنه تا تخمک‌ها بالغ شوند.
  • هورمون لوتئینه کننده یا همان LH که در بلوغ و آزادسازی فولیکول‌ها نقش مهمی داره.
  • هورمون ضد مولر یا AMH که از فولیکول‌های آنترال ترشح میشه و اندازه ذخیره تخمدان رو نشون میده.

مقاله تصادفی: تا چند سالگی پریود می شویم؟

تفسیر جواب آزمایش خون هورمون‌های بارداری در روز سوم پریود

آزمایش و تفسیر سطح هورمون کار ساده‌ای نیست و مقدار عدد دقیقی نداره. چون هورمون‌ها در هر آزمایشگاهی با استفاده از ابزارهای دقیق و متفاوتی اندازه‌گیری می‌شوند. برای تحلیل این آزمایش‌ها نیازه که از پزشک متخصص کمک بگیرید و تنها چیزی که نتیجه این آزمایش به شما نشون میده این که سطح هورمون شما کم، طبیعی یا بالاست.

سوالات متداول

در ادامه به سوالاتی که شما در خصوص روز سوم پریود از ما پرسیدید جواب میدیم:

از کجا بفهمم روز سوم پریودی من کیه؟

 

 

از کجا بفهمم روز سوم پریودی من کیه؟

 

روزی که به طور کامل خونریزی دارید، به حدی که نیازه حتما از نوار بهداشتی استفاده کنید و هنوز قبل از ساعت 5 بعدازظهره، اولین روز پریود شما محسوب میشه. مثلا اگر جمعه و شنبه لکه بینی دارید و یکشنبه خونریزی شما ممتد و زیاده، یکشنبه روز اول پریودتون میشه. به همین ترتیب سه شنبه روز سوم پریود شما خواهد بود.

شما می‌تونید در صورت داشتن خونریزی از انواع محصولات و نوار بهداشتی‌های پنبه ریز استفاده کنید. چنانچه دوست دارید بدونید مناسب‌ترین نوار بهداشتی برای شما کدومه و انتخاب اون‌ها براتون سخته، ما توی مطلب «تفاوت مدل‌های مختلف نوار بهداشتی پنبه ریز» بهتون اطلاعاتی دادیم که بهتون کمک میکنه بهترین انتخاب رو داشته باشید.

اگر از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنم، می‌تونم آزمایش هورمون‌های روز سوم رو بدم؟

اگر از روش پیشگیری از بارداری قرص پروژسترون یا IUD هورمونی استفاده می‌کنید و پریودتون منظمه، آزمایش هورمونی روز سوم پریودی برای شما جواب میده. اما اگر از قرص‌های معمولی (استروژن و پروژسترون)، حلقه واژینال یا چسب ضدبارداری استفاده می‌کنید ممکنه خونریزی که تجربه می‌کنید به خاطر قطع قرص و افت ناگهانی هورمونی باشه. بنابراین این نوسانات هورمونی باعث میشه که جواب آزمایش شما درست درنیاد. اگر تمایل دارید این آزمایش رو انجام بدید باید به مدت 3 ماه روش پیشگیری خودتون رو قطع کنید تا سطح هورمون‌های شما به میزان قابل اندازه‌گیری برسه.

 

مطلب برتر هفته از نگاه کاربران: خون سیاه در پریود نشانه چیست؟

اگر خونریزی ناشی از مصرف دارو دارم می‌تونم آزمایش هورمون های روز سوم رو بدم؟

مصرف بعضی از داروها باعث تحریک هورمون‌ها و در نتیجه خونریزی میشه. شما باید قبل از انجام این آزمایش حتما با پزشک خودتون مشورت کنید چون نتیجه آزمایش به نوع دارویی که مصرف کردید بستگی داره.

آیا باید همه خانوم ها آزمایش روز سوم پریودی رو بدهند؟

 

آیا باید همه خانوم ها آزمایش روز سوم پریودی رو بدهند؟

 

اصولا خانوم‌ها برای اندازه‌گیری عملکرد تولید مثل خودشون این آزمایش رو انجام می‌دهند. اگر شما هم قصد باردار شدن دارید می‌تونید این آزمایش رو انجام بدید. آزمایش روز سوم پریودی شامل آزمایش خون و سونوگرافی میشه که در روز سوم سیکل قاعدگی انجام میشه. ممکنه پزشک شما برای ارزیابی بیشتر وضعیت شما آزمایش‌های دیگری همچون آزمایشات هورمونی، سونوگرافی ترانس واژینال پایه و غیره رو پیشنهاد کنه.

جواب آزمایش روز سوم پریودی کی آماده میشه؟

نتیجه این آزمایش معمولا همون روز داده میشه.

آیا رابطه جنسی محافظت نشده در روز سوم پریود می تونه باعث بارداری بشه؟

شما می‌تونید قبل، در طول و بعد از قاعدگی باردار بشوید. هیچ زمانی وجود نداره که در واقع صد در صد ایمن باشه. اون چیزی که در طول یک چرخه متفاوته احتمال باردار شدنه. چراکه شما از نظر تئوری می‌تونید در هر زمانی از چرخه خودتون باردار شوید.

منابع:

https://www.mindbodygreen.com/articles/menstrual-cycle-guide

https://www.healthline.com/health/womens-health/follicular-phase#takeaway

https://www.sheknows.com/health-and-wellness/articles/1087270/period-cycle/

https://www.cbc.ca/stevenandchris/health/your-time-of-the-month

https://www.icliniq.com/qa/unprotected-sex/can-unprotected-sex-on-third-day-of-period-cause-pregnancy

https://www.shadygrovefertility.com/article/what-day-3-testing/

https://ro.co/health-guide/day-3-fertility-testing/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *