اولین دوره قاعدگی

آنچه در این مجله می خوانید

Rate this post

اولین دوره قاعدگی

اولین دوره قاعدگی زندگی شما را منارک “menarche” می نامند. معمولا بین ۱۱ تا ۱۴ سالگی آغاز می شود اما می تواند قبل از ۹ سالگی و یا دیرتر از ۱۵ سالگی هم رخ دهد. اگر یک دختر نوجوان هستید و تا سن ۱۵ سالگی ، دوره قاعدگی تان آغاز نشده ، به پزشک مراجعه کنید. منارک نشانه این است که شما دارید بزرگ و یک خانم می شوید. با آغاز دوره قاعدگی تان ، بدنتان متحول می شود. پستان هایتان رشد می کند ، موهای دوره بلوغ و نیز موهای زیر بغل شروع به رشد می نمایند و مفصل ران شما شروع به پهن شدن می کند. شروع قاعدگی همچنین به این معنی است که اگر شما رابطه جنسی داشته باشید ، می توانید حامله شوید. حتی یک ماه قبل از اینکه اولین دوره قاعدگی تان آغاز شود هم قادر هستید که باردار شوید.

شروع قاعدگی شما

در روزهایی قبل از شروع قاعدگی تان ممکن است احساساتی شوید. همچنین ممکن است احساس نفخ کنید و در ناحیه شکم ، کمر و یا حتی پاها احساس درد و پیچیدگی کنید که این حالت ممکن است چند ساعت طول بکشد. پستان های شما ممکن است سفت شوند. وقتی که قاعدگی شما آغاز می شود ، قطرات خونی را در داخل لباس زیرتان و یا زمانی که در حمام هستید حس می کنید. جریان خون واژن شما معمولا روزهای اول خفیف است و ممکن است در روزهای آینده شدیدتر شود. رنگ خون ممکن است در روزهای اول حالت قهوه ای داشته باشد و بعد روشن تر شود. دوره شما در هرماه ممکن است ۳ تا هفت روز طول بکشد.

.

با مادرتان ، یک پزشک یا یک خانم که با او صمیمی هستید راجع به استفاده از محصولات زنانه برای خونریزی مثل تامپون یا نوار بهداشتی سوال بپرسید. یک تامپون در داخل واژن قرار می گیرد و برای شنا کردن و فعالیت های فیزیکی مناسب است ( باید گفت که تامپون برای افرادی که پرده بکارت ندارند مناسب است و دختران که پرده بکارت دارند نباید از آن استفاده کنند چون باعث آسیب به پرده می شود ). نوار بهداشتی ، چسب هایی در زیرش دارد که باعث چسبیدن آن به لباس زیر شما می شود.
باید بطور مرتب نوار بهداشتی و یا تامپون استفاده شده تان را عوض کنید.
پریود شدن نباید شما را از انجام فعالیت های روزمره تان بازدارد.
اگر در دوره تان احساس درد ، دل پیچه و یا کمردرد دارید ،
ورزش منظم ، پدهای گرمایی ، حمام آب گرم و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی
( NSAIDs )  مثل ایبوبروفن و ناپروکسین می تواند به شما کمک کند.
اگر سنتان کم تر از ۲۰ سال است ، آسپرین مصرف نکنید
زیرا آسپرین خطر ابتلا به سندروم ری را افزایش می دهد
که این بیماری ، مغز و کبد را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *