هر آنچه در مورد پریود باید بدانیم

Rate this post

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پریود یا قاعدگی زمانی اتفاق می افتد که پوشش داخلی رحم شکسته شده و از بدن خارج می شود. پوشش داخلی رحم از خون، بافت و مواد مغذی تشکیل شده و رحم را برای بارداری آماده می‌ کند. اگر حاملگی اتفاق نیفتد، یعنی تخمک بارور نشود، هورمون ها باعث از بین بردن پوششی داخلی رحم می‌شوند و در نتیجه قاعدگی اتفاق می افتد. مدت زمان این دوره با توجه به بدن هر فرد متفاوت است اما به طور متوسط 28 روز است.

 

پریود از چه سنی شروع و در چه سنی پایان می یابد؟

پریودها در دوران بلوغ شروع می شود، یعنی بین سنین 8 تا 15 سالگی که بدن، شروع به تغییر می کند. دوره های قاعدگی برای هر فرد متفاوت است، اما اگر قاعدگی تا سن 16 سالگی شروع نشده باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. پریود زمانی به پایان می رسد که خانم ها وارد دوران پساقاعدگی (یائسگی) شوند .این دوران معمولاً بین سنین 45 تا 55 سالگی قرار می گیرد.

علائم جانبی قاعدگی چه علائمی هستند؟

علائم پریود ممکن است تا دو هفته قبل از قاعدگی شروع شود. بعضی از خانم‌ها قبل از شروع پریود، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه می کنند. علائم PMS می تواند شامل کمر درد، خستگی، آکنه و جوش، سردرد، گرفتگی شکم، نفخ، نوسانات خلقی، بیخوابی و سینه های متورم یا حساس باشد.

از آنجایی که این علائم هر ماه تقریباً در همان زمان تکرار می شوند، معمولاً قابل پیش بینی و قابل کنترل هستند. برای مثال برای کاهش این علائم مصرف چربی، نمک، شکر، کافئین و الکل را محدود کنید. رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم هم می تواند به کاهش علائم PMS کمک کند.

اگر احساس کردید، هر یک از این علائم به حدی شدید است که بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، باید با پزشک متخصص زنان صحبت کنید.

 

از کدام یک از محصولات پریودی استفاده کنیم؟

هر سه محصول برای استفاده در دوران پریود مناسب هستند.

اکثر نواربهداشتی ‌ها یکبار مصرف اند و استفاده از آن‌ها راحت است. بسیاری از خانم ها از اولین باری که پریود می شوند، از نواربهداشتی استفاده می کنند. نواربهداشتی باید هر 3 تا 4 ساعت تعویض شود.

تامپون‌ها در واژن قرار می‌گیرد و خون قاعدگی را قبل از خروج از بدن جذب می‌کند. تامپون‌ها جذب بالایی دارند و همانند بیشتر نواربهداشتی ها یکبار مصرف اند. این محصول باید هر 4 تا 8 ساعت عوض شود.

کاپ های قاعدگی مشابه تامپون ها در داخل واژن قرار می گیرند و از جنس سیلیکون انعطاف پذیر هستند و خون را در داخل واژن جمع می کنند. سپس آنها را تخلیه، شسته و مجدداً در واژن قرار می دهند. این محصول را می توان تا 12 ساعت در هر بار استفاده کرد.

 

آیا می توان در دوران پریود باردار شد؟

احتمال بارداری در دوران پریود کمتر است اما این احتمال صفر نیست.

اگر پریود دیر شد چه باید کرد؟

چرخه قاعدگی معمولی بین 21 تا 34 روز است، اما عوامل زیادی وجود دارند که می توانند بر منظم بودن دوره ها تأثیر بگذارند، از جمله افزایش یا کاهش وزن، استرس، رژیم غذایی، داروها، ورزش بیش از حد، سبک زندگی و … اگر قاعدگی شما بیش از 35 روز طول کشید و از نظر جنسی فعال هستید، باید آزمایش بارداری بدهید. اگر تست بارداری منفی شد یا از نظر جنسی فعال نیستید، باید با پزشک خود مشورت کنید تا آزمایشاتی برای تعیین علت این بی نظمی انجام دهد.

رفرنس مقاله : midatlanticwomenscare[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *