تا چند سالگی پریود می شویم؟

دوره قاعدگی تا چه زمانی ادامه دارد؟

4.4/5 - (278 امتیاز)

 

پریود تا چند سالگی ادامه دارد؟ سوالی که اکثر بانوان در میان‌سالی برایشان پیش می آید. اما باید بدانید فرآیند قاعدگی تا یائسه شدن ادامه دارد. یائسگی بین 45 تا 55 سالگی رخ می دهد و متوسط آن 50 سالگی است. پاسخ به سوال زن تا چند سالگی پریود میشود این است که چه زمانی وارد یائسگی می شود. یائسگی بدان معناست که دیگر تخمک گذاری انجام نمی شود، پریود اتفاق نمی افتد و فرد نمی تواند باردار شود. همانند قاعدگی،یائسگی نیز در زنان مختلف، متفاوت است. پس باید بدانید پاسخ این سوال که تا چند سالگی پریود می شویم، بازه مشخصی نیست و در بانوان مختلف، سن پایان قاعدگی متفاوت است.

همچنین برای درمان این درد حتما باید اطلاعاتی راجب به درمان درد پریود داشته باشید. وقتی که بدن به سمت یائسگی پیش می رود، به آن، دوره گذار به یائسگی یا menopausal transition می گویند. این دوره بین 2 تا 8 سال است. برخی از زنان به دلیل جراحی، بیماری، درمان و سایر دلایل، زودتر یائسه می شوند. اگر به مدت 90 روز پریود نشدید باید به پزشک مراجعه نمائید. پزشک، شما را به لحاظ بارداری، یائسگی زودرس و یا سایر مشکلات که منجر به توقف پریود یا بی نظم شدن آن شده است، چکاپ خواهد کرد. هم چنین می توانید علت جلو افتادن پریود را نیز مطالعه کنید.

چه زمانی در مورد قاعدگی های خود باید به دکتر مراجعه کنم؟

اگر شرایط زیر را دارا بودید به پزشک خود مراجعه نمائید:

  • تا سن 15 سالگی دچار قاعدگی نشده اید.
  • سه سال بعد از رشد سینه ها هنوز قاعدگی آغاز نشده است و یا اگر سینه ها تا سن 13 سالگی شروع به رشد نکند.
  • پریود شما ناگهانی برای بیش از 90 روز قطع شده باشد.
  • بعد از داشتن پریودهایی منظم و ماهانه، دچار پریودهایی بی نظم شده اید.
  • پریود شما بیشتر از 21 روز و یا کمتر از 35 روز اتفاق می افتد.
  • خونریزی شما بیش از 7 روز ادامه داشته باشد.
  • خونریزی شما بسیار سنگین است به گونه ای که در یک ساعت یا دو ساعت از یک نوار بهداشتی استفاده می کنید.
  • بین دوره های قاعدگی، دچار خونریزی شده اید.
  • در طول پریود درد شدیدی دارید.
  • بعد از استفاده از نوار بهداشتی به طور ناگهانی احساس تب و نا خوشی می کنید.

در صورتی که می خواهید بدانید پریود از چند سالگی شروع میشود؟ نیز مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

 

نشانه های یائسگی چیست؟

علائم یائسگی

همانطور که در بند بالا متوجه شدیم، زن ها از حدود 50 سالگی به بعد پریود نمی شوند. اما قبل از ورود به دوران یائسگی، نشانه ها و حالاتی در شما ایجاد می شود که می توان به کمک آنها متوجه شد که در آستانه ورود به یائسگی هستید و دیگر پریود نخواهید شد. برای دانستن علت های جلو افتادن پریود نیز مقاله ای جامع وجود دارد.

مقاله پیشنهادی: مقدار خون پریودی

 

پریودهای نامنظم : معمولا قبل از اینکه دیگر پریود نشوید، بشدت دچار به هم ریختگی عادات ماهانه خواهید شد. طولانی یا کوتاه شدن بازه های پریود، شما را نگران می کند. اما این موضوع به علت ورود به دوران یائسگی است.

خشکی واژن: خشکی واژن یکی از بیماری های شایع در زنان است. اما اگر شما به یک باره دچار خشکی واژن شوید، به احتمال بسیار زیاد این اتفاق همراه با سایر نشانه هایی که در حال بیان آنها هستیم، نشانی از ورود به دوران یائسگی است و احتمالا دیگر پریود نخواهید شد.

گرگرفتگی: احساس گرمای زیاد و حتی گر گرفتگی نیز یکی از نشانه های دیده شده در بانوانی است که به یائسگی دچار شده اند. توجه داشته باشید با دیدن تنها این مورد نمی توان استناد کرد که دیگر پریود نمی شوید. برای رفع این موضوع حمام در پریودی به شما کمک می کند.

عرق شبانه: لرز و یا عرق های زیاد و شبانه یکی از علت های رسیدن به زمان یائسگی است اما فراموش نکنید اینجا نیز همچون مورد قبل به تنهایی نمی تواند نشانه ای دال بر عدم پریودی باشد.

مشکلات خواب: بد خوابی، بی خوابی و کلافگی در زمان خواب نیز می تواند از علائم شروع یائسگی باشد. معمولا گزارش شده خانم هایی که دچار یائسگی شدند به علت به هم ریختن هورمون هایشان دچار بد خوابی و بی خوابی شده اند.

تغییرات خلق و خوی: بد اخلاقی، کلافگی و حوصله نداشتن یکی از ویژگی های شایع قبل از یائسگی است. حالاتی شدید تر از حالات پریودی.

افزایش وزن و کاهش متابولیسم: کم غذایی، عدم میل به خوردن هر گونه وعده غذایی، از ویژگی های این دوران است. همان طور افزایش تدریجی وزن نیز در این زمان باعث بد اخلاق شدن و کلافگی فرد می شود.

مقاله منتخب: پریود مردانه چیست؟

 

پریود از چند سالگی شروع میشود؟

 

 

پریود از چند سالگی شروع میشود؟ معمولا اولین قاعدگی در چه سنی اتفاق می افتد؟این ها سوالاتی است که کاربران زیادی جستجو می کنند. اکثر دختر خانم ها از سن 12 سالگی دچار پریود می شوند اما این عدد قطعی نیست. بعضا پیش می آید برخی از خانم ها از سن هشت سالگی دچار این اتفاق می شوند و برخی نیز در سیزده سالگی. اما توصیه می شود در صورتی که خارج از این بازه دچار پریود شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین تا چند سالگی پریود می شویم؟ نیز سوالی است که به کرات پرسیده می شود که در صفحه مربوطه کاملا آن را نیز بررسی کرده ایم.

اولین قاعدگی نشان می دهد که بلوغ رسیده است و دختر می تواند باردار شود.

 

نشانه های شروع اولین پریود در دختران چیست؟

  • ایجاد موهای ناحیه تناسلی ماننده موهای ضخیم تر روی پاها و موهای قابل مشاهده زیر بازوها.
  • ایجاد آکنه در صورت یا بدن.
  • رشد سینه ها(در اینجا می توانید مقاله ای مرتبط در ارتباط با این موضوع را مطالعه کنید)
  • رشد حجم ران ها.

بلوغ در یک دختر به چندین چیز بستگی دارد  و سن پریودی قطعی نیست اما مهم ترین آنها رشد جسمانی، ژنتیک، کیفیت تغذیه، محل زندگی و حالات عاطفی است. بیماری هایی که در سنین پایین تجربه می شوند نیز مهم هستند.به عنوان مثال، اگر دختر از بدو تولد در رشد جسمانی از هم سالان خود جلوتر باشد، اولین قاعدگی زودتر از بقیه اتفاق می افتد. برعکس، اگر کودک ضعیف و ضعیف باشد، بلوغ او به تأخیر می افتد.

مثال های بیشتر: اگر مادر و مادربزرگ زودرس پریود شوند، نوزاد دختر نیز احتمالا زود تر پریود می شود. اگر کودک به طور مکرر سرماخوردگی دارد، از لوزه ها، آسم، دیابت، بیماری قلبی رنج می برد، می توان انتظار تغییر در چرخه او را داشت. داروها نیز بلوغ را به تاخیر می اندازند یا تسریع می کنند.

علامت اصلی شروع اولین قاعدگی خونریزی است،. حجم آن نیز حدودا 50 – 150 میلی لیتر است. روز اول کمی می گذرد. جریان در روز دوم بسیار زیاد است و سپس دوباره کم می شود.

علائم اولین پریودی

قاعدگی با ضعف، درد در یک سوم پایین شکم همراه است. متعاقباً این علائم در پریود های بعدی نیز حفظ می شوند و به طور دوره ای در طول زندگی زن مسن رخ می دهند.

بوی مشخصه خون قاعدگی – با افزایش فعالیت ترشحی غدد مخاطی واژن که ترشح خاصی تولید می کنند، همراه است.

قاعدگی به موقع به نوعی نشانگر سلامت زنان است. باید بدانید درمان درد پریود  امکان پذیر است.

چرخه طولانی مدت در کودکان

دخترانی که در انتظار اولین قاعدگی خود هستند چه چیزی باید بدانند؟

برای شروع باید توجه داشته باشند که در ماه های اول سیکل آنها نامنظم خواهد بود و این نباید باعث نگرانی شود.

سیکل قاعدگی طبیعی در محدوده 21 تا 35 روز از روز اول باشد. در زنان مختلف، خونریزی بین 2 تا 5 روز با شدت متوسط ​​20 تا 60 میلی لیتر متغیر است.

با این حال، اختلالات چرخه قاعدگی نیز می تواند توسط تأثیر عوامل محیطی مختلف تحریک شود. کاهش وزن ناگهانی، افزایش وزن و استرس تاثیر مشابهی دارند.

قاعدگی زودرس

 

دخترا از چند سالگی پریود میشن؟ سوالی که زیاد پرسیده می شود اما باید بدانید اگر شما قبل از هشت سالگی پریود شوید، بالطبع می توان گفت که دچار پریود زود رس شده اید.

قاعدگی زودرس رشد را متوقف می کند، به همین دلیل اگر از 8 سالگی یا زودتر شروع شد، حتما باید به متخصص زنان مراجعه کنید. قاعدگی زودرس یا به کاهش ذخیره تخمدان ها، یا به فروپاشی هورمونی، یا به تغذیه ناکافی مربوط می شود. ممکن است به دلیل فعالیت بدنی بیش از حد نیز اتفاق بیفتد. توصیه می شود در ارتباط باذفاز فولیکولار هم مطالعه کنید.

لازم به ذکر است که بلوغ جنسی کودک در درجه اول به وضعیت مغز مربوط می شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که قاعدگی زودرس سن باروری زنان را کوتاه می کند. این بدان معنی است که یائسگی نیز در مقایسه با همتایان زودتر رخ خواهد داد. برخی دیگر رابطه ای بین بلوغ زودرس و افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت، اختلالات عروقی و مشکلات تیروئید پیدا می کنند.

 

 

انحراف از هنجار به دلیل آب و هوا

شروع قاعدگی تحت تأثیر میزان نور و فصل است. دختران در کشورهای جنوبی و شرقی زودتر بالغ می شوند. استرس نیز یک عامل بسیار قوی است. می تواند چرخه را به تاخیر بیاندازد یا زودتر آن را تحریک کند.

 

اولین قاعدگی من چقدر طول می کشد؟

پریودها معمولاً بین 2 تا 7 روز طول می کشند، اما هر بدن متفاوت است. اگر عادت ماهانه شما اغلب بیش از 7 روز طول می کشد، با والدین یا پزشک صحبت کنید. در ارتباط با این موضوع حتما مقاله ی علت جلو افتادن پریود را مطالعه کنید.

 

در اولین پریود چقدر خون از دست خواهم داد؟

ممکن است به نظر برسد که شما مقدار زیادی خون از دست می دهید، اما در واقع فقط 3-5 قاشق غذاخوری است. همچنین ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید در طول قاعدگی تنها خون از واژن شما خارج نمی شود، بلکه بافت دیواره رحم نیز خارج می شود. همچنین یافتن لخته های خون روی نوار بهداشتی و نوار بهداشتی معمول است، بنابراین نترسید. همچنین برای اطلاع از حمام در پریودی مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

دیر قاعدگی

 

دیر قاعدگی

دیر قاعدگی یعنی شروع از سن 16-17 سالگی به بالا. اگر دختر در سن 15 سالگی هنوز غدد پستانی نداشته باشد، ما در مورد بلوغ دیررس صحبت می کنیم. چرا این اتفاق می افتد: چه یک ویژگی فردی باشد یا یک انحراف، این موضوع توسط متخصص زنان/غدد باید بررسی شود.

قاعدگی در 16-20 سالگی می تواند به این معنی باشد:

  • عملکرد ناکافی تخمدان.
  • رشد پاتولوژیک رحم.
  • هر گونه اختلال در غده هیپوفیز.
  • اختلال عصبی روانی.

 

 

تغدیه در اولین پریودی

معمولا اولین پریود هم از لحاظ روحی و هم جسمی فرد را دچار اختلال می کند. خونریزی نیز باعث می شود مواد معدنی و ویتامین ها از بدن خارج شوند. فلذا توصیه می شود اولا برای درمان درد پریودی  از مواد ذکر شده استفاده کنید و همچنین برای جبران فیبر و ویتامین ها از سبزیجات، سبوس و مواد غذایی که در آن آهن وجود دارد استفاده کنید. همچنین در صورت کمبود ویتامین م تواند از مواد حاوی ویتامین و یا به شکل قرص استفاده کنید. همچنین در بخش سوالات متداول نیز می توانید پاسخ سوالات مشابه به سوال خود را مطالعه کنید.

پنبه ریز در این مقاله سعی کرده به تمام سوالات شما در باره ی پریود از چند سالگی شروع میشود؟ پاسخی جامع داده باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال، نظر، پیشنهاد و یا انتقاد آن را در قسمت نظرات برای ما یادداشت کنید.

 

همچنین در شروع پریودی باید یک نکته مهم را در نظر بگیرید. وضعیت قرار دادن نوار بهداشتی و تعویض آن بسیار مهم است.

چند وقت یک بار باید نواربهداشتی / پد و تامپون تعویض شود؟

شما باید نوار بهداشتی خود را قبل از آن که با خون کاملا خیس شود، تعویض نمائید. بر این اساس هر خانم می تواند برای خود بهترین تصمیم را بگیرد. تامپون باید هر 4 تا 8 ساعت یک بار عوض شود. مطمئن شوید که از تامپون با پایین ترین قدرت جذب بر حسب شدت جریان قاعدگی خود استفاده می کنید. برای مثال در روزهایی که جریان قاعدگی شما سبک است از تامپون های رگولار یا junior استفاده کنید. استفاده از تامپون با جذب بالا در روزهایی که پریود شما سبک است خطر بروزسندرم شوک سمی (TSS, toxic shock syndrome) را افزایش می دهد. سندرم TSS،به ندرت اتفاق می افتد و در برخی موارد منجر به مرگ نیز می شود. اگر بدن نتواند با توکسین مقابله کند، سیستم ایمنی بدن واکنش نشان می دهد و علائم TSS بروز می کند. برای اطلاع از نکات مربوط به پریود در سفر نیز می توانید نوشتار مربوطه را مطالعه کنید.
خانم های جوان بیشتر در معرض ابتلا به TSS قرار دارند. استفاده از هر نوع تامپون شما را بیشتر در معرض TSS قرار می دهد. سازمان غذا و دارو (FDA) توصیه می کند برای جلوگیری از بروز مشکلات در زمان استفاده از تامپون،به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • برای قرار دادن تامپون راهنمای روی آن را مطالعه نمائید.
  • نسبت به جریان قاعدگی خود پد یا نامپون با جذب پایین انتخاب کنید.
  • بین 4 تا 8 ساعت تامپون را تعویض نمائید.
  • تفاوت بین پد یا نوار بهداشتی با تامپون را در نظر داشته باشید.
  • به علائم TSS توجه داشته باشید (که در ادامه به آن اشاره شده است)
  • بین پریودها از تامپون استفاده نکنید.

اگر به هنگام استفاده از تامپون علائم TSS را تجربه کردید، فورا تامپون را خارج نمائید و به پزشک مراجعه کنید، برخی از علائم شامل:

  • تب ناگهانی (بالای 102 درجه)
  • درد عضلانی
  • اسهال
  • تهوع
  • سرگیجه یا ضعف
  • گلو درد
  • قرمزی چشم

 

آیا می توان یائسگی را به تعویق انداخت؟

به طور قطعی درمانی برای عقب انداختن و یا از بین بردن یائسگی وجود ندارد اما با تغییر سبک زندگی و کنار گذاشتن برخی از عادت ها می توان تا حدی دوران یائسگی را به عقب راند. ترک سیگار می تواند تاثیر مناسبی در جهت عقب افتادن پریود باشد. همچنین تغدیه مناسب و خوردن ویتامین دی و کلسیم در این زمینه کمک کننده است. ویتامین B6  و ماهی نیز در این زمینه کمک کننده است. اما مصرف بیش از حد فست فود، پاستا و برنج نیز مضر و باعث یائسگی زودرس می شود.

 

در این مقاله سعی کردیم پاسخی جامع به سوال تا چند سالگی پریود می شویم؟ بدهیم و در ادامه سن پریود دختران را بررسی کنیم. در صورت هرگونه نظر، پیشنهاد، انتقاد و سوال می توانید آن را در قسمت نظرات بنویسید تا در کمترین زمان ممکن پاسخ خود را از پنبه ریز دریافت کنید.

 

شرکت پنبه ریز با بیش از چهار دهه تجربه در تولید نوار بهداشتی، همواره در جهت بهبود کیفیت نوار بهداشتی های خود تلاش می کند. اگر قصد خرید از نوار بهداشتی های پنبه ریز را دارید و یا می خواهید با این نوار ها آشنا شوید، به صفحه نوار بهداشتی های پنبه ریز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *